Assessing children’s critical thinking through the “Critical Thinking Skills Evaluation Tool” (C.T.S.E.T.)
DOI:
https://doi.org/10.7203/JLE.7.25440Abstract
Abstract
The present research study was carried out in a doctoral dissertation context aiming to explore how the wordless book’s images promote critical thinking skills such as interpretation, analysis, explanation, inference and evaluation. The study sample was consisted of 120 First Grade students, who go to 4 state schools in Larissa (Greece). The Critical Thinking Skills Evaluation Tool (C.T.S.E.T) was designed. The research process was based on a quasi-experimental design in order to evaluate the comparison groups’ critical thinking skills (experimental and control). Experimental group children’s higher achievements make C.T.S.E.T an effective tool for assessing children's critical thinking skills in the process of interpreting the book’s story only through images and lead to the conclusion that children's critical thinking is improved through the application of educational programs and practices for approaching the wordless books in school learning environments (Housen, 2002; Pantaleo, 2017; Yenawine, 2013).
Keywords: Critical Thinking, Wordless Book, Quasi-experimental design
Resumen
El presente estudio de investigación se llevó a cabo en un contexto de tesis doctoral sobre como las imágenes del libro sin palabras promueven habilidades de pensamiento crítico como interpretación, análisis, explicación, inferencia y evaluación. La muestra del estudio estuvo compuesta por 120 estudiantes de primer grado, que asisten a 4 escuelas públicas en Larissa (Grecia). Se diseñó la Herramienta de Evaluación de Habilidades de Pensamiento Critico (H.E.H.P.C). El proceso de investigación se basó en un diseño cuasi-experimental con el fin de evaluar las habilidades de pensamiento crítico de los grupos comparados (experimental y control). Los mayores logros de los niños en el grupo experimental hacen de H.E.H.P.C una herramienta eficaz para evaluar las habilidades de pensamiento crítico de los niños en el proceso de interpretación de la historia del libro solo a través de imágenes y llevan a la conclusión de que el pensamiento crítico de los niños se mejora mediante la aplicación de programas educativos y prácticas para el abordaje de los libros sin palabras en ambientes escolares de aprendizaje (Housen, 2002; Pantaleo, 2017; Yenawine, 2013).
Palabras clave: Pensamiento crítico, Libro sin palabras, Diseño cuasi-experimental
Resum
El present estudi de recent estudi de recerca es va dur a terme en un context de tesi doctoral i va abordar com les imatges del llibre sense paraules promouen les habilitats de pensament crític com ara la interpretació, l’ anàlisi, l’explicació, la inferència i l’avaluació. La mostra d’estudi estava formada per 120 alumnes de primer grau, que van a 4 escoles públiques de Larissa (Grècia). Es va dissenyar l’eina Eina d’Avaluació d’Habilitats de Pensament Crític (E.A.H.P.C.). El procés de recerca es va basar en un disseny quasi experimental per tal d’avaluar les habilitats de pensament crític dels grups de comparació (experimental i control). Els èxits més elevats dels nens del grup experimental fan que el M.A.H.P.C. siga una eina eficaç per avaluar les labilitats de pensament crític dels nens en el procés d’interpretació de la història del llibre només a través d’imatges i porten a la conclusió que el pensament crític dels nens es millora mitjançant l’aplicació de programes educatius. i pràctiques per apropar-se als llibres sense paraules en entorns d’aprenentatge escolar (Housen, 2002; Pantaleo, 2017; Yenawine, 2013).
Paraules clau: Pensament crític, Llibre sense paraules, Disseny quasi experimental
Downloads
Downloads
Published
-
Abstract321
-
PDF211
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).