Reading and Space: Unveiling Dynamic Interactions
DOI:
https://doi.org/10.7203/JLE.7.26881Abstract
Abstract
This article explores the ways in which of Greek urban middle-class individuals defined as readers engage with and navigate social and cultural spaces, emphasizing the agency and creativity in their reading practices. The study adopts an ethnographic approach. Data were collected through in-depth interviews followed by thematic analysis. The study focuses specifically on the role of physical and spatial contexts in shaping reading experiences and practices, paying attention to meanings of reading that are often overlooked. It penetrates the private sphere and analyzes readings that take place in a "safe" space, contrasting with the shared readings that occur in the public sphere. The analysis highlights how the environment and the characteristics of specific places such can influence and shape reading experiences as embodied acts. At the same time, the analysis illuminates the readers’ agency in relation to reading practices, while offering an analytical record of subjective and experiential dimension of reading.
Key words: embodied reading, reading practices, reading places, reading agency, ethnographic approach.
Resumen
Este artículo explora las formas en que los individuos griegos de clase media urbana definidos como lectores se involucran y navegan en espacios sociales y culturales, enfatizando la agencia y la creatividad en sus prácticas de lectura. El estudio adopta un enfoque etnográfico. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas en profundidad seguidas de análisis temático. El estudio se centra específicamente en el papel de los contextos físicos y espaciales en la configuración de las experiencias y prácticas de lectura, prestando atención a los significados de la lectura que a menudo se pasan por alto. Penetra en la esfera íntima y analiza las lecturas que se dan en un espacio “seguro”, contrastándolas con las lecturas compartidas que se dan en la esfera pública. El análisis destaca cómo el entorno y las características de lugares específicos pueden influir y dar forma a las experiencias de lectura como actos encarnados. Al mismo tiempo, el análisis ilumina la agencia de los lectores en relación con las prácticas de lectura, al tiempo que ofrece un registro analítico de la dimensión subjetiva y experiencial de la lectura.
Palabras clave: lectura encarnada, prácticas de lectura, lugares de lectura, agencia de lectura, enfoque etnográfico.
Resum
Aquest article explora les maneres en què els individus de classe mitjana urbana grega, definits com a lectors, es relacionen i naveguen pels espais socials i culturals, posant èmfasi en l'agència i la creativitat en les seues pràctiques lectores. L'estudi adopta un enfocament etnogràfic. Les dades es van recollir mitjançant entrevistes en profunditat seguides d'anàlisi temàtica. L'estudi se centra específicament en el paper dels contextos físics i espacials en la configuració de les experiències i pràctiques lectores, prestant atenció als significats de la lectura que sovint es passen per alt. Penetra en l'àmbit íntim i analitza les lectures que tenen lloc en un espai "segur", contrastant amb les lectures compartides que es donen en l'esfera pública. L'anàlisi posa de manifest com l'entorn i les característiques de llocs concrets poden influir i donar forma a les experiències de lectura com a actes encarnats. Al mateix temps, l'anàlisi il·lumina l'agència dels lectors en relació a les pràctiques lectores, alhora que ofereix un registre analític de la dimensió subjectiva i vivencial de la lectura.
Paraules clau: lectura encarnada, pràctiques lectores, llocs de lectura, agència lectora, enfocament etnogràfic.
Downloads
Downloads
Published
-
Abstract228
-
PDF139
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maretta Sidiropoulou
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).