Intercultural Cinema to Foster Education for Sustainable Development and Global Citizenship: a Didactic Case Study
DOI:
https://doi.org/10.7203/JLE.7.27486Abstract
Abstract
As societies evolve, a new global context is rising which demands respect for human rights and a new model for coexistence as promoted and defended by the 2030 Agenda from the United Nations. These necessary new models, which include Education for Sustainable Development and Global Citizenship, can be learnt through films since some of these visual materials constitute a useful training tool when related to the acquisition of values.
This article is aimed at evidencing how the introduction of intercultural cinema as a pedagogical tool to learn about unknown social issues, foreign cultures and people enhances student’s communication, cooperative skills and motivation. To accomplish this objective a didactic experience shared by Secondary Education Students shall be presented. As a result, an increase in student’s motivation to learn more about mixed opinions, languages, cultures, actions and reactions has been observed.
Key words: ESL, cinema for education purposes, Education for Sustainable Development and Global Citizenship, communicative competence, interculturality.
Resumen
A medida que las sociedades evolucionan, surge un nuevo contexto global que exige el respeto de los Derechos Humanos y un nuevo modelo de convivencia como el que promueve y defiende la Agenda 2030 de Naciones Unidas. Estos nuevos modelos necesarios, que integran la Educación para el Desarrollo Sostenible y la Ciudadanía Global, se pueden asimilar a través del cine, ya que algunos de estos materiales audiovisuales constituyen una herramienta de formación útil cuando se enfoca en la adquisición de valores.
Este artículo tiene como objetivo evidenciar cómo la introducción del cine intercultural como herramienta pedagógica para aprender sobre temas sociales desconocidos, culturas y personas extranjeras mejora la comunicación, las habilidades cooperativas y la motivación del estudiantado. Para lograr este objetivo se presentará una experiencia didáctica compartida por estudiantes de Educación Secundaria. Como resultado, se ha observado un aumento en la motivación de los estudiantes para aprender más sobre opiniones, idiomas, culturas, acciones y reacciones encontradas.
Palabras clave: inglés como segunda lengua, cine con fines educativos, Educación para el Desarrollo Sostenible y la Ciudadanía Global, competencia comunicativa, interculturalidad.
Resum
A mesura que les societats evolucionen, sorgeix un nou context global que exigeix el respecte dels drets humans i un nou model de convivència com el que promou i defensa l'Agenda 2030 de les Nacions Unides. Aquests nous models necessaris, que integren l'Educació per al Desenvolupament Sostenible i la Ciutadania Global, es poden assimilar a través del cinema, ja que alguns materials audiovisuals constitueixen una eina de formació útil quan s'enfoca en l'adquisició de valors.
Aquest article té com a objectiu evidenciar com la introducció del cinema intercultural com a eina pedagògica per aprendre sobre temes socials desconeguts, cultures i persones estrangeres millora la comunicació, les habilitats cooperatives i la motivació dels estudiants. Per assolir aquest objectiu, es presentarà una experiència didàctica compartida per estudiants d'Educació Secundària. Com a resultat, s’ha observat un augment en la motivació dels estudiants per aprendre més sobre opinions, idiomes, cultures, accions i reaccions trobades.
Paraules clau: anglès com a segona llengua, cinema amb finalitats educatives, Educació per al Desenvolupament Sostenible i la Ciutadania Global, competència comunicativa, interculturalitat.
Downloads
Downloads
Published
-
Abstract238
-
PDF132
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).