Musical education programs of informal education that look after socioeconomically vulnerable teenagers. Configuration of a network of translations and interests

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.46.16310

Keywords:

Art, Music, Education Through Arts, Non-Formal Education.

Abstract

The network analysis of a non-formal program of education through the arts, which look after socioeconomically vulnerable teenagers, allows us to recognize their relationships, scope, and limits in other networks (the program, the family, the formal education, and the linkage between friends). The objective of this work is focused on building the network of associations between two of these networks: the program and the linkages between friends. In accordance with this objective, we adapted the actor-network theory (ANT) and we used ethnographic resources for data collection and analysis. Among the main findings, we highlight that controversies work as the trigger which generates in networks configuration movements, stabilization, or their fading. Likewise, the network assembly describes the processes that are behind the contributions or changes which are attributed to education through the arts.

Author Biographies

Elsa Natali González Gonzalez, Universidad de Sonora, Departamento de Psicología y Ciencias de la Comunicación

Mtra. en Desarrollo Regional, Licenciada en Ciencias de la Educación, especialista en Educación Artística, Cultura y Ciudadanía, actualmente estudiante del Doctorado en Innovación Educativa por la Universidad de Sonora. Ha publicado artículos y desarrollado proyectos sociales y académicos a nivel nacional e internacional. Dedicada a la investigación, docencia y desarrollo en temas de arte, cultura, violencia, convivencia y bienestar escolar. 

Leonel De Gunther Delgado, Universidad de Sonora, Departamento de Bellas Artes

Dr. en Ciencias Sociales (UAS), Profesor de tiempo completo en el Departamento de Bellas Artes de la Universidad de Sonora, Presidente de la Academia de Música, Sociedad y Cultura, Editor responsable de la Revista digital arbitrada “Arte, entre paréntesis”, miembro del Instituto Internacional para el Pensamiento Complejo de la Cátedra Itinerante de la Unesco, Edgar Morin (IIPC-CIUEM) (Buenos Aires, Argentina), así como de la Red Alec (Limoges, Francia), coordinador del nodo Noroeste México de la Red Latinoamericana de Investigación en Ciencias Sociales. Ha publicado artículos tanto nacionales como internacionales y participado como coordinador de los libros: Cartografías para pensar el arte en la universidad: educación, historia y rescate (2015) y Una mirada interdisciplinaria del arte (2015). Actualmente trabaja dos líneas de investigación: Ensayo, Ciencias sociales y humanidades y El campo de conocimiento de las artes. 

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Published

2020-10-12