Contemporary repertoire: its presence in curricula and in the lifelong learning of teachers in the Conservatories of Music of Castilla y León

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.48.19099

Keywords:

Lifelong Learning, Artistic Education, Teachers, Contemporary Music.

Abstract

This article gathers the results of the research carried out in the music conservatories of Castilla y León. The main objective has been to analyze the presence of contemporary music in music classrooms of the conservatories and also the specific permanent training received by the group of specialist music teachers in the Autonomous Community of Castilla y León. For this purpose, we have carried out a qualitative methodology, implementing case study techniques. In this way, we have reached the conclusion that ongoing training in the field of contemporary music for teachers in these specialized centers is practically nonexistent, which leads, among other consequences, to the scarce inclusion of the genre through subjects or specific content in the performance itineraries of the professional music conservatories of Castilla y León.

Author Biographies

Andrea Garcia-Toran, Centro Profesional de Música "Antonio Machado" y Centro de Estudios Musicales "Sirinx"

Profesora de piano, piano complementario y pianista acompañante en el Centro Autorizado de Música "Antonio Machado" y el Centro de Estudios Musicales "Sirinx" (Salamanca). Profesora interina del Cuerpo de Música y Artes Escénicas de la especialidad de piano en el Conservatorio Profesional de Música "Jesús de Monasterio" (Santander).  Graduada en las Enseñanzas Superiores de Piano en el Conservatorio Superior de Música de Castilla y León, y el Máster de Interpretación Solista en el Centro Katarina Gurska.  Miembro del Ensemble TMC, especializado en la música de los siglos XX y XXI, hacia donde dirige sus líneas de investigación, aplicado a la formación del género en los Conservatorios de España.

Inés María Monreal-Guerrero, Universidad de Valladolid

   Profesora Ayudante doctor del departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal de la Facultad de educación del Campus María Zambrano. Universidad de Valladolid. 63 libros de texto de música secundaria publicados con la editorial anaya. Directora académica del Programa DART de investigaciones artísticas de la Fundación Katarina Gurska para la educación y la Cultura. Funcionaria de carrera del cuerpo de profesores de enseñanza secundaria en el área de música. Autora de más de una veintena de artículos científicos en revistas indexadas. Comunicante y participante en distintas mesas de expertos en congresos internacionales sobre pedagogía musical, investigación artística y educación en general.

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Published

2021-12-08