An Erotic Jousting Poem by Antonio de Velasco and Fadrique Enríquez: Àngela de Santàngel, her Suitors, and her Presence in the Carajicomedia
DOI:
https://doi.org/10.7203/MCLM.9.17741Paraules clau:
Cancionero general, Carajicomedia, Juego trobado, Celestina, jousting invenciones, erotic poetry, anti-Semitism, Inquisition, New Christians, Àngela de Santàngel, Antonio de Velasco, Fadrique Enríquez, Juan Alonso Pimentel, Diego Hurtado de MendozaResum
I discuss an exchange of verses between Antonio de Velasco and his cousin Fadrique Enríquez, Admiral of Castile, published in the 1514 edition of the Cancionero general, concerning an erotic joust between a court lady and her six suitors who did not turn up to participate in the joust. This poem has already been analysed by Ian Macpherson, but I take his analysis further and identify the lady and her sixth suitor and offer a more exact timeframe for its composition. I also identify this lady as one of the court ladies satirised as a prostitute in the anonymous and highly obscene Carajicomedia and discuss her Jewish converso relatives.
Descàrregues
Referències
Alonso, Álvaro (ed.). 1995. Carajicomedia (Malaga: Ediciones Aljibe)
Alonso Hernández, José Luis (ed.). 2005. Sebastián de Horozco, Teatro universal de proverbios [1558-1580], ed. José Luis (Salamanca: Universidad de Salamanca)
Alzieu, Pierre; Jammes, Robert; Lissorgues, Ivan (ed.). 1975. Floresta de poesías eróticas del Siglo de Oro (Toulouse: Université de Toulouse-Le Mirail)
Andrés Díaz, Rosana de (ed.). 2004. Alonso de Morales El último decenio del reinado de Isabel I a través de la tesorería de Alonso de Morales (1495-1504) (Valladolid: Universidad de Valladolid)
Archivo General de Simancas. 1539. ‘Beatriz de Santángel, condesa viuda de Pero Vázquez de Acuña, conde de Buendía, contra el hermano de su marido, Fadrique de Acuña, conde de Buendía, y con el licenciado Gonzalo de Gamarra y Alonso de Dueñas, como testamentarios del conde, su marido, por ciertos bienes que les reclama en Dueñas’, ES.47161.AGS//CRC,450,14 (Consejo de Castilla) https://go.uv.es/4FqMZW0
Avalle-Arce, Juan Bautista de (ed.). 1989. Gonzalo Fernández de Oviedo Batallas y quinquagenas, Lengua y Literatura, 4 (Salamanca: Diputación Provincial)
Avalle-Arce, Juan Bautista de. 1994. Cancionero del Almirante Don Fadrique Enríquez (Barcelona: Quaderns Crema)
Ballesteros Gaibrois, Manuel; Ferrando Pérez, Roberto. 1996. Luis de Santángel y su entorno, Cuadernos Colombinos 20 (Valladolid: Casa Museo de Colón)
Benítez Sánchez-Blanco, Rafael. 1992. ‘La familia Santàngel según el proceso inquisitorial de Brianda de Santàngel’, in Lluís de Santàngel i el seu temps: congrés internacional, València 1987 (València: Ajuntament de València), pp. 69-99
Boase, Roger. 1998. ‘The Identity of Two Poets: the Marquis of Astorga (c. 1462-1505) and Puertocarrero (c. 1450-1503)’, Cancionero Studies in Honour of Ian Macpherson, ed. by Alan Deyermond, PMHRS, 11 (London: Queen Mary University of London), pp. 105-32
Boase, Roger. 2017. Secrets of Pinar’s Game: Court Ladies and Courtly Verse in Fifteenth-Century Spain, 2 vols (Leiden: Brill)
Boase, Roger. 2018. ‘The Lady Half-Devoured by a Dragon and the Iconography of St Margaret of Antioch: Interpreting an Anonymous Invención in the Cancionero general (11CG-517)’, Magnificat Cultura i Literatura Medievals, 5: 1-17 https://doi.org/10.7203/MCLM.5.10383
Boase, Roger. 2020. ‘Acevedo, his wife “Lobilla”, the Carajicomedia, the Princess of Salerno, and the Ladies of Murcia: The identity of the poet Acevedo in the Carajicomedia’, eHumanista, 45: 192-212 https://go.uv.es/WWW1Mtl
Boase, Roger. 2022. ‘Ludic Dimensions of Courtly Love at the Court of Isabel la Católica’, in A Companion to the Queenship of Isabel ‘la Católica’, ed. by Hilaire Kallendorf (Leiden: Brill), pp. XXXX https://doi.org/XXXX
Casas Rigall, Juan. 2013. ‘Invenciones cancioneriles y tradición emblemática: de la sutileza cuatrocentista a la agudeza áurea’, in Los géneros poéticos del Siglo de Oro: centros y periferías, ed. by Rodrigo Cacho Casal and Anne Holloway (Woodbridge: Tamesis), pp. 85-107
Correa Calderón, Evaristo (ed.). 1969. Baltasar Gracián Agudeza y arte de ingenio, 2 vols (Madrid: Castalia)
Correas, Gonzalo. 1967. Vocabulario de refranes y frases poverbiales, ed. by Louis Combet, Bibliothèque de l’École des Hautes Études Hispaniques, 36 (Bordeaux: Féret)
Damiani, Bruno M. (ed.). 1969. Francisco Delicado La Lozana andaluza (Madrid: Editorial Cátedra)
Domínguez, Frank A. 2006. ‘Monkey Business in Carajicomedia: The Parody of Fray Ambrosio Montesino as “Fray Bugeo”’, eHumanista, 7: 1-27 https://go.uv.es/1sU70sM
Domínguez, Frank A. 2015. Carajicomedia: Parody and Satire in Early Modern Spain, with an Edition and Translation of the Text (Woodbridge: Tamesis) https://doi.org/10.1017/9781782046974
Dutton, Brian. 1990-91. El cancionero del siglo xv, c. 1360-1520, 7 vols, Biblioteca Española del Siglo xv Serie Maior, 1 (Salamanca: Universidad de Salamanca)
Escartí, Vicent-Josep; Tordera, Antoni (ed.). 2001. Lluís del Milà El cortesano: libro de motes, de damas y caballeros, 2 vols (València: Universitat de València)
Fox-Davies, Arthur Charles. 1909. A Complete Guide to Heraldry (London: T.C. & E.C. Jack) https://go.uv.es/0ZZcI4q
Galíndez de Carvajal, Lorenzo. 1851. ‘Adiciones genealógicas a los Claros varones de Castilla, de Fernán Pérez de Guzmán, Señor de Batres [1517]’, in Colección de documentos inéditos para la historia de España, ed. by Miguel Salvá and Pedro Sáinz de Baranda (Madrid: RAH), xviii: 423-536 https://go.uv.es/d70G677
Gamero Igea, Germán. 2015. ‘La posición de los oficiales judeoconversos en la Corte de Fernando el Católico’, eHumanista/Conversos, 3: 207-227 https://go.uv.es/ejJ01LC
García Arranz, José Julio, 2020. ‘Divisa de Hernando de Vega: ESTAS Y YO NO PODREMOS / DESCANSAR / POR PLACER NI POR PESAR’, Symbola: divisas o empresas históricas - Biblioteca Digital Siglo de Oro https://www.bidiso.es/Symbola/divisa/224 [accessed: 24-04-2022]
García Arranz, José Julio; López Poza, Sagrario. 2021. ‘Divisa de Fadrique Enríquez de Velasco: LA MEJOR VIDA ES AQUELLA / DO EL FIN ES COMIENZO DE ELLA’, Symbola: divisas o empresas históricas - Biblioteca Digital Siglo de Oro https://www.bidiso.es/Symbola/divisa/312 [accessed: 24-04-2022]
Gómez Molleda, María Dolores. 1955. ‘La cultura feminina en la época de Isabel la Católica’, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 61.1: 137-95 https://go.uv.es/EC9lGeP
González Cuenca, Joaquín (ed.). 2004. Hernando del Castillo Cancionero general, 5 vols, Nueva Biblioteca de Erudición y Crítica, 25 (Madrid: Castalia)
Jiménez Calvente, Teresa. 2001. Un siciliano en la España de los Reyes Católicos: los ‘Epistolarum familiarum libri XVII’ de Lucio Marineo Siculo (Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá)
Knighton, Tess; Torrente, Álvaro (ed.). 2007. Devotional Music in the Iberian World,
1450-1800: The Villancico and Related Genres (Aldershot: Ashgate)
Labrador, José J.; Zorita, C. Ángel; Difranco, Ralph A. (ed.). 1986. Cancionero de poesías varias: manuscrito no. 617 de la Biblioteca de Palacio (Madrid: El Crotalón)
López de Haro, Alonso. 1622. Nobiliario genealógico de los reyes y títulos de España, 2 vols (Madrid: Luis Sánchez) http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000260282
López Poza, Sagrario. 2020. ’Divisa de Pedro de Acuña: SIEMPRE VEO MI CUIDADO / DE DOS ÁNGELES GUARDADO’, Symbola: divisas o empresas históricas - Biblioteca Digital Siglo de Oro https://www.bidiso.es/Symbola/divisa/344[accessed: 24-04-2022]
López Poza Sagrario, 2020. ‘Divisa de Pedro de Acuña: DE LOS FUEGOS ENCENDIDOS / QUE EN MI CORAZÓN ESTÁN / SALEN ESTOS QUE AQUÍ VAN’, Symbola: divisas o empresas históricas - Biblioteca Digital Siglo de Oro https://www.bidiso.es/Symbola/divisa/133 [accessed 26-04-2022]
López Poza, Sagrario. 2022. ‘Divisa de Bernardino Fernández de Velasco: LOS LLENOS DE DOLOR/ Y LOS VACÍOS, DE ESPERANZA’, Symbola: divisas o empresas históricas - Biblioteca Digital Siglo de Oro https://www.bidiso.es/Symbola/divisa/421 [accessed: 26-04-2022]
Maceiras Lafuente, Andrea. 2015. Empresas o divisas (invenciones y letras) de reyes, caballeros y eclesiásticos españoles: un catálogo basado en fuentes de 1511 a 1629, 2 vols (A Coruña: Universidade da Coruña) http://hdl.handle.net/2183/16233
Macpherson, Ian. 1998. The Invenciones and Letras of the Cancionero General, PMHRS, 9 (London: Queen Mary, University of London)
Macpherson, Ian. 2002. ‘Court Poets at Play: Zaragoza 1498’, in Medieval Spain: Culture, Conflict and Coexistence: Studies in Honour of Angus MacKay, ed. by Angus MacKay, Roger Collins and Anthony Goodman (London: Palgrave Macmillan), pp. 183-201
Macpherson, Ian; MacKay, Angus. 1998. Love, Religion and Politics in Fifteenth Century Spain (Leiden: Brill)
Montesinos, José F. (ed.). 1969. Juan de Valdés Diálogo de la lengua (Madrid: Espasa-Calpe)
Moreno García de Pulgar, Manuel. 2009. ‘Catálogo-índice de timbres y letras en Batallas y quinquagenas de Gonzalo Fernández de Oviedo’, Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, 85: 35-80 https://go.uv.es/A6H02ny [accessed: 26-04-2022]
Motis Dolader, Miguel Ángel. 2008. ‘El linaje de los Santángel en el Reino de Aragón: mentalidad y estructura socio-económica’, in Lluís de Santàngel: primer financiero de América (America’s First Financier): actas del simposio internacional Santàngel 1998, ed by Kathleen LeMieux (València: Generalitat Valenciana), pp. 99-143
Pamp de Avalle-Arce, Diane (ed.). 1981. Francesillo de Zúñiga Crónica burlesca del Emperador Carlos V (Barcelona: Crítica)
Peers, E. Allison. 1959. Spanish-English English-Spanish dictionary (London: Cassell)
Perea Rodríguez, Óscar. 2007. Estudio biográfico sobre los poetas del ‘Cancionero general’ (Madrid: CSIC)
Pérez de Tudela y Bueso, Juan (ed.). 1983-2002. Gonzalo Fernández de Oviedo Batallas y quinquagenas, 4 vols (Madrid: RAH)
Hidalguía. 1954. ‘Condes de Buendía’, Revista Hidalguía, 7: 634 https://go.uv.es/7fnaNcM
Rico, Francisco. 1966. ‘Un penadio de penas: sobre tres invenciones del Cancionero general’, Romanistisches Jahrbuch, 17: 274-84 https://doi.org/10.1515/9783110244755.274
Riveiro González, Irene; López Poza, Sagrario. 2022. ‘Diego Hurtado de Mendoza: LOS LLENOS DE DOLOR / Y LOS VACÍOS, DE ESPERANZA’, Symbola: divisas o empresas históricas - Biblioteca Digital Siglo de Oro https://www.bidiso.es/Symbola/divisa/420 [accessed: 27-04-2022]
Rodríguez Argente del Castillo, Juan Pablo; Tinsley, Teresa; Rodríguez Molina, José (ed.). 2018. Relación de Hernando de Baeza sobre el Reino de Granada: Historia de los Reyes Moros de Granada, El ms. 633 de la Beinecke Rare Book and Manuscript Library, Yale University (Jaén: El Ojo de Poe; Asociación Cultural Enrique Toral y Pilar Soler)
Russell, Peter. E. (ed.). 1991. Celestina: Tragicomedia de Calisto y Melibea (Madrid: Castalia)
Sáinz de Baranda, Pedro (ed.). 1848. Cronicón de Valladolid, in Colección de documentos inéditos para la historia de España (Madrid: Viuda de Calero), xiii: 11-228 https://go.uv.es/lKhIF1b
Schimmel, Annemarie. 1993. The Mystery of Numbers (New York: OUP)
Serrano y Sanz, Manuel. 1918. Orígenes de la dominación española en América: estudios históricos (Madrid: Bailly-Bailliere) , vol. 1 https://go.uv.es/Le46kN2
Shartrand, Emily. 2020. ‘Distaff as Weapon in the Margins of Two Late-Thirteenth-Century Arthurian Romance Manuscripts’, Medieval Feminist Forum: A Journal of Gender and Sexuality, 56.1: 172-220 https://doi.org/10.17077/1536-8742.2174
Sloan, Dolores. 2009. The Sephardic Jews of Spain and Portugal: Survival of an Imperiled Culture in the Fifteenth and Sixteenth Centuries (Jefferson, NC: McFarland & Co.)
Tate, R.B. (ed.). 1971. Fernando del Pulgar Claros varones de Castilla (Oxford: OUP)
Varo, Carlos (ed.). 1981. Carajicomedia: texto facsimilar (Madrid: Playor)
Vega Vázquez, Isabel (ed.). 2006. El libro de motes de damas y caballeros de Luis de Milán (Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela)
Verd Martorell, Gabriel 2008. ‘Luis de Santángel y Mallorca’, in Lluís de Santàngel: primer financiero de América (America’s First Financier): actas del simposio internacional Santàngel 1998, ed by Kathleen LeMieux (València: Generalitat Valenciana), pp. 227-38
Vigier, Françoise, 2007. ‘Image et texte: l’art de la pointe dans quelques Empresas (xve-xvie siècles)’, in Texte et image dans les mondes hispaniques et hispano-américains, ed. by Jean-Pierre Castellani and Mónica Zapata (Tours: Presses Universitaires François-Rabelais), pp. 215-29 https://doi.org/10.4000/books.pufr.6322
Williams, Gordon. 1994. A Dictionary of Sexual Language and Imagery in Shakespearian and Stuart Literature, 3 vols (London: The Athlone Press)
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum1619
-
PDF 772
Número
Secció
Llicència
Tots els documents inclosos a OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors segons llicència Creative Commons 4.0 Attribution International: