Effects of the Coronavirus in the Education System: The Inequality of Educational Opportunities in Spain Increases
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125Keywords:
Social inequality, inequality of educational opportunities, electronic resources at home, typology of families, public/private education, regionsAbstract
The Coronavirus pandemic has closed schools in Spain since mid-March 2020. It is not expected to open this year, except for examinations in upper secondary and at the University. Online teaching, with differential implementation by type of center and region, replaces in this period face-to-face teaching in schools. This telematic educational model increases the inequality of educational opportunities. It highlights the material shortages of electronic devices in the most disadvantaged households, in the households with the lowest incomes and resources, even more so in single-parent households, even more in households with parents of compulsory secondary education or less (father and mother, or worse, only one of them), even more so in public school students and even more so in students living in the Southern Communities, including Galicia and the Canary Islands. Although all the students, and their families, are negatively affected by the closure of the educational centers, almost a million of them (variable according to the registration sources used) are even more affected by their personal and family conditions.This article shows that current online telematic education, without discussing its benefits and support for learning processes, increases the educational inequalities of students.
Downloads
References
Alfonso, Íñigo (2020). Entrevista de radio realizada por Íñigo Alfonso el 07-04-2020, en Las Mañanas de Radio Nacional de España, a Ricardo Ibarra (Director de la Plataforma por la Infancia). https://www.rtve.es/alacarta/audios/las-mananas-de-rne-con-inigo-alfonso/coronavirus-infancia-educacion-espana/5552958/
Alfonso, Íñigo (2020). Entrevista de radio realizada por Íñigo Alfonso el 27-03-2020, en Las Mañanas de Radio Nacional de España, a Andrés Conde (Director de Save The Children). https://www.rtve.es/alacarta/audios/las-mananas-de-rne-con-inigo-alfonso/coronavirus-save-the-chidren-familias-vulnerables-espana/5546616/
Almoguera, Pablo D. (10-04-2020). Enseñar en tiempos de coronavirus. El profesor que pagó la conexión de internet a un alumno para no perderlo. El Mundo. Andalucía. https://www.elmundo.es/andalucia/2020/04/10/5e8f54a5fdddff99bb8b4609.html
Alonso Carmona, Carlos (2014). Familia, Escuela y Clase Social: sobre los efectos perversos de la implicación familiar. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, RASE, 7 (2): 395-409. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8778/8331
Bueno, Pepa (2020). Entrevista a de radio realizada por Pepa Bueno en Hora 25, Cadena Ser, el 02-04-20 al analista de educación de Banco Mundial, Lucas Gortázar. Minutos de la entrevista de 22:17 a 27:45 (hora de 21:00 a 22:00). https://play.cadenaser.com/audio/cadenaser_hora25_20200402_210000_220000/
Cabrera, Leopoldo (2013). Desigualdad social, rendimiento y logro educativos en España (1990-2012): Los desequilibrios regionales aumentan. Revista de Estudios Regionales, 98, 15-49. ISSN: 0213-7585. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=75530466001
Cabrera, Leopoldo (2020). Entrevista telefónica a una madre del CEIP El Chapatal de Santa Cruz de Tenerife y a una alumna de 2º de Bachillerato del Centro Privado Religioso Pureza de María en Santa Cruz de Tenerife.
Cabrera, Leopoldo (2020). Entrevista telefónica y por correo electrónico el 06-04-20 al Director del Instituto de Enseñanza Secundaria (IES) La Laboral, Fernando González Villavecchia. www.lalaboral.org
Cabrera, Leopoldo (2020). Is Education a personal and/or social concern in Spain? Revista de Educación, 388: 193-228. Doi: 10.4438/1988-592X-RE-2020-388-452
Candel, Carlos (03-04-2020). Hacia lo significativo.
CCOO Enseñanza, Canarias (2020). Garantizar que el alumnado no pierda el curso es la prioridad. http://www2.fe.ccoo.es/ensenanzacanarias/Inicio:1060096--Garantizar_que_el_alumnado_no_pierda_el_curso_es_la_prioridad?fbclid=IwAR0uHr9st0G8x6eJPeNZ7mOqUqN7cI3j6E58EtPD-Zz0_9Js4pipge5Yk-g
Diario de Avisos (Tenerife) (09-04-2020). El 31% de los estudiantes canarios no tiene ordenador en casa.https://diariodeavisos.elespanol.com/2020/04/el-31-de-los-estudiantes-canarios-no-tienen-ordenador-en-casa/?fbclid=IwAR07jzXAgfK4BWnZn0yCNdVZKNoMy-ojTWfQsqT1GAdw4kP6644T-AjbVps
El Diario de la Educación. https://eldiariodelaeducacion.com/2020/04/03/hacia-lo-significativo/
El Diario de la Educación. https://eldiariodelaeducacion.com/2020/03/25/ficcion-educativa-en-tiempos-de-confinamiento/
El País (2019). ¿Escuela de ricos, escuela de pobres? Cómo la concertada y la pública segregan por clase social. El análisis de los centros de España y la renta de sus vecindarios explica cómo la desigualdad afecta al sistema educativo. https://elpais.com/sociedad/2019/09/30/actualidad/1569832939_154094.html Por Borja Andrino, Daniele Grasso y Kiko Llaneras (4-10-19).
Encinoso, Saray (07-04-2020). Las clases a distancia amenazan con ensanchar la brecha educativa en Canarias. https://www.eldiario.es/canariasahora/sociedad/distancia-amenazan-ensanchar-educativa-Canarias_0_1013848801.html
IE (Instituto Nacional de Evaluación Educativa) – MECD (Ministerio de Educación, Cultura y Deportes) (2011). Evaluación General de Diagnóstico 2010. Educación Secundaria Obligatoria. Segundo Curso. Madrid, MEC. Instituto de Evaluación (IE).
INE (2018). Encuesta de condiciones de Vida 2018 https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176807&menu=ultiDatos&idp=1254735976608
INE (2018). Encuesta de condiciones de Vida 2018. Metodología https://www.ine.es/daco/daco42/condivi/ecv_metodo.pdf
INE (2019). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en hogares. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=resultados&idp=1254735976608#!tabs-1254736194579
INE (2019). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en Hogares 2019 (TIC-H’19). Informe Metodológico. https://www.ine.es/metodologia/t25/t25304506619.pdf
INE (2020). Encuesta Continua de Hogares (ECH) 2019. https://www.ine.es/prensa/ech_2019.pdf
INE (2020). Encuesta Continua de Hogares (ECH) 2019. Metodología. https://www.ine.es/inebaseDYN/ech30274/docs/metodologia_ech.pdf
Méndez, José Domingo (06-04-2020). El Sindicato STEC responde con dureza a la responsable de Educación y le exige una disculpa pública al profesorado. https://www.eldia.es/sociedad/2020/04/07/polemica-consejera-llamar-dinosaurios-docentes/1068338.html?fbclid=IwAR2NJWJ6CrhXVcBCSQOlyi3WZk7zPhHreOzMKkmIJ-pX9MLze7NIOAbiwyI
MEyFP (2019). Datos y cifras. Curso escolar 2019-20. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b998eea2-76c0-4466-946e-965698e9498d/datosycifras1920esp.pdf
MEyFP (2019). Enseñanzas no Universitarias. Alumnado matriculado. Curso 2017-2018. Resultados detallados.http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/alumnado/matriculado/2017-2018-rd.html
MEyFP (2019). Sistema Estatal de Indicadores de la Educación. Edición 2019.https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:efa745d7-27ec-4814-9e90-11e01957c39d/seie-2019.pdf
MEyFP (Ministerio de Educación y Formación Profesional) (2020). Las cifras de la educación en España. Estadísticas e Indicadores. Edición 2020. Curso 2017-2018.https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=19668
OECD (2020). A helping hand: Education responding to the coronavirus pandemic. https://oecdedutoday.com/education-responding-coronavirus-pandemic/
OECD (2020). Education disrupted – education rebuilt: Some insights from PISA on the availability and use of digital tools for learning. https://oecdedutoday.com/coronavirus-education-digital-tools-for-learning/
Orio, Iván (28-03-20). La ministra de Educación y Formación Profesional, Isabel Celaá, calcula que un 14% de los alumnos no se conectan a la enseñanza virtual. El Correo. https://www.elcorreo.com/sociedad/educacion/vuelve-aulas-incorporar-20200328224120-nt.html?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Parsons, Talcott (1959). The School Class as a Social System: Some of its functions American Society. Harvard Educational Review, 29 (4), 297-318.
Pérez, Carmen, Betancort, Moisés y Cabrera, Leopoldo (2013). Family influences in academic achievement. A study of the Canary Islands. Revista Internacional de Sociología (RIS), 71 (1): 169-187. https://doi:10.3989/ris.2011.04.11
Pérez, Carmen, Betancort, Moisés y Cabrera, Leopoldo (2014). Inversión pedagógica y éxito escolar del alumnado de clase obrera. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, RASE, 7 (2): 410-428. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8779/8332
Rogero, Jesús (25-03-2020). Ficción educativa en tiempos de confinamiento.
Sanz, I., Sáinz, J. y Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del coronavirus sobre la educación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).
UNESCO (2020). Consecuencias negativas del cierre de las escuelas. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse/consecuencias
Zafra, Ignacio (14-04-2020). La desesperada búsqueda de los alumnos que se han quedado desconectados del sistema educativo. https://elpais.com/autor/ignacio-zafra/
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract20264
-
PDF (Español)7541
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.