Diversity, culture, nation: The hidden curriculum of the Sociology of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.17.2.28916

Keywords:

Sociology of Education, intercultural education, multiculturalism, nationalism, globalization

Abstract

The academic debate on cultural diversity in classrooms has often neglected the structural factors and ideological frameworks in which the so-called intercultural education programs are embedded. Not even the Sociology of Education, much more attentive than other areas of knowledge to the study of power, ideology and the hidden curriculum in teaching-learning processes, seems to have studied in depth the close connection that the school would have had since its inception with the construction of the State and the naturalization of the nation. Can diversity be recognized and inclusion promoted in classrooms without thematizing the study of nations and nationalism? Can the interculturality of the curriculum be supported without deconstructing curricular nationalism? This article makes a critical assessment of the approach and treatment that the Sociology of Education has been carrying out on cultural diversity, reviewing its uneven presence during four decades of national conferences and its gradual thematic institutionalization in the Sociology of Education handbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado-Odina, Teresa y Sleeter, Christine (2021): “Educación intercultural en la práctica escolar. Cómo hacerla posible”. Profesorado, 25(3), 1-5.

 

Almeida, Julio (1994): Sociología de la Educación. Notas para un curso. Barcelona: Ariel.

 

Aman, Robert (2015): “The Double Bind of Interculturality and the Implications for Education”. Journal of Intercultural Studies, 36(2), 149-165.

 

Beck, Ulrich (2000): “The cosmopolitan perspective”. British Journal of Sociology, 51(1), 79-105.

 

Beltrán, José y Hernández, Francesc (coord.) (2012): Sociología de la Educación. Madrid: McGraw-Hill.

 

Beniscelli, Leonora et al. (2019): “Multicultural y, sin embargo, asimilacionista”. Calidad en la Educación, 50, 393-423.

 

Billig, Michael (1995): Banal Nationalism. London: Sage.

 

Bonal, Xavier (1998): Sociología de la Educación. Barcelona: Paidós.

 

Bryan, Audrey (2009): “The intersectionality of nationalism and multiculturalism in the Irish curriculum: teaching against racism?”. Race, Ethnicity and Education, 12(3), 297-317.

 

Calle Alzate, Laura (2023): “Cultura, significados e implicaciones” en Mariano Urraco (ed.): Sociedad, familia, formación. Madrid: Catarata.

 

Costa Granell, Xavier (2012): “Socialización y cultura” en José Beltrán y Francesc Hernández (coord.): Sociología de la Educación. Madrid: McGraw-Hill.

 

Chernilo, Daniel (2006): “Social Theory’s Methodological Nationalism”. European Journal of Social Theory, 9(1): 5-22.

 

Dietz, Gunther (2012): Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación. México: FCE.

 

Dietz, Gunther (2017): “Interculturalidad: una aproximación antropológica, 39(156), 192-207.

 

Entrena Durán, Francisco (2012): “La sociología como ciencia social” en Antonio Trinidad y Javier Gómez (coord.): Sociedad, familia, educación. Madrid: Tecnos.

 

Entrena Durán, Francisco et al. (2021): “La sociedad vista desde la sociología” en Antonio Trinidad et al. (coord.): La Educación desde la Sociología. Madrid: Tecnos.

 

Essomba Gelabert, Miquel Àngel et al. (2019): “Alumnado de origen extranjero y equidad educativa”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94, 43-62.

 

Fernández Enguita, Mariano (1990): La escuela a examen. Madrid: Eudema.

 

Fernández Enguita, Mariano (2010): “Algunas cosas que deben cambiar en la sociología, si no lo han hecho ya”. Estudios de Sociología, 15(28), 271-288.

 

Fernández Fernández, Maximiliano (2015): Sociología de la Educación. Madrid: OMM Press.

 

Fernández Palomares, Palomares (coord.) (2003a): Sociología de la Educación. Madrid: Pearson.

 

Fernández Palomares, Francisco (2003b): “El estudio sociológico de la educación” en Fernández Palomares (coord.): Sociología de la Educación. Madrid: Pearson.

 

Fernández Palomares, Francisco (2003c): “Socialización y escuela” en Fernández Palomares (coord.): Sociología de la Educación. Madrid: Pearson.

 

Fox, Jon y Miller-Idriss, Cynthia (2008): “Everyday Nationhood”. Ethnicities, 8(4), 536-563.

 

García Castaño, Javier y Granados Martínez, Antolín (2000): “¿Qué hay de interculturalidad en las acciones interculturales?”. Qurriculum, 14, 9-27.

 

García-García, Juan y Rina Simón, César (2023): “Windless flags. Nations and Nationalism in the Sociology of Education”. International Journal of Sociology of Education, 12(2), 111–140. https://doi.org/10.17583/rise.10851

 

García Gràcia, Maribel (2003): “El sistema de enseñanza como construcción histórica y social” en Francisco Fernández Palomares (coord.): Sociología de la Educación. Madrid: Pearson.

 

García Lastra, Marta (2012): “Políticas y reformas educativas” en Antonio Trinidad y Javier Gómez (coord.): Sociedad, familia, educación. Madrid: Tecnos.

 

García Santacruz, María José y Florez-Estrada, Leticia (2023): “Diversidad cultural en el contexto educativo” en Mariano Urraco (ed.): Sociedad, familia, formación. Madrid: Catarata.

 

Garreta-Bochaca, Jordi et al. (2022): “La educación primaria en España y la diversidad cultural”. Psicoperspectivas, 21(1), 1-11.

 

Gellner, Ernest (1983): Nations and Nationalism. Oxford: Blackwell.

 

Gómez Barreto, Isabel et al. (2017): “Valoración de la competencia intercultural en la formación inicial de los maestros de educación infantil”. Interciencia, 42(8), 484-493.

 

González-Faraco, Juan Carlos y González-Falcón, Inmaculada (2020): “Políticas inter-culturales en la escuela: significados, disonancias y paradojas”. Revista de Educación, 387, 67-88.

 

Gorski, Paul (2008): “Good intentions are not enough: a decolonizing intercultural education”. Intercultural Education, 19(6), 515-525.

 

Granados Martínez, Antolín (2003): “Las funciones sociales de la educación” en Francisco Fernández Palomares (coord.): Sociología de la Educación. Madrid: Pearson.

 

Guerrero Serón, Antonio (1996): Manual de Sociología de la Educación. Madrid: Síntesis.

 

Guichot-Reina, Virginia (2021): “Educación, justicia social y multiculturalismo: teoría y práctica en el aula”. Teoría de la Educación, 33(1), 173-195.

 

Hinojosa-Pareja, Eva y López-López, Carmen (2018): “Interculturality and Teacher Education”. Australian Journal of Teacher Education, 43(3), 74-92.

 

Íñiguez-Berrozpe, Tatiana et al. (2021): “Hacia una evaluación de la eficacia intercultural en el profesorado en formación”. Revista de Sociología de la Educación, 14(2), 139-156.

 

Jerez Mir, Rafael (2000): “Sociología del sistema educativo español” en Paciano Fermoso y Josep Pont (eds.): Sociología de la Educación. Valencia: Nau Llibres

 

Lastres Aguilar, Nazaret y Olmos Alcaraz, Antonia (2022): “¿Trayectorias educativas interculturales? Relatos etnográficos de alumnado de aulas específicas de adaptación lingüística”. Cuestiones Pedagógicas, 1(31), 181-198.

 

Leiva Olivencia, Juan José (2017): “La escuela intercultural hoy: reflexiones y perspectivas pedagógicas”. Revista Complutense de Educación, 28(1), 29-43.

 

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre de 1990, de Educación (LOGSE). BOE, 238.

 

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). BOE, 106.

 

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, de Educación (LOMLOE). BOE, 340.

 

Marqués Perales, Ildefonso (2021): “La aportación de los clásicos a la sociología de la educación” en Antonio Trinidad et al. (coord.): La Educación desde la Sociología. Madrid: Tecnos.

 

Martínez Morales, Ignacio y Ramírez Rangel, Verónica (2012): “Diversidad cultural y educación” en Beltrán y Hernández (coord.): Sociología de la Educación. Madrid: McGraw-Hill.

 

Merino, Rafael et al. (2003): “Desigualdades de clase, género y etnia en educación” en Francisco Fernández Palomares (coord.): Sociología de la Educación. Madrid: Pearson.

 

Millei, Zsuzsa (2018): “Pedagogy of nation: a concept and method to research nationalism in young children’s institutional lives”. Childhood, 1-15.

 

Moraes, Natalia et al. (2013): Sociología de la Educación para Educadores. Murcia: Diego Martín.

 

Nieto Bedoya, Margarita (2000): “Sociología del curriculum” en Paciano Fermoso y Josep Pont (eds.): Sociología de la Educación. Valencia: Nau Llibres.

 

Parra Monserrat, David y Segarra Estarelles, Josep Ramon (2018): “El aprendizaje de la nación en los regímenes pedagógicos de la España contemporánea” en Alejandro Quiroga y Ferran Archilés (eds.): Ondear la nación. Nacionalismo banal en España. Granada: Comares.

 

Pérez-Agote, José María (2012): “Cambio social y educación” en Antonio Trinidad y Javier Gómez (coord.): Sociedad, familia, educación. Madrid: Tecnos.

 

Picasso, Florencia (2023): “El proceso de socialización” en Mariano Urraco (ed.): Sociedad, familia, formación. Madrid: Catarata.

 

Piller, Ingrid (2017): Intercultural Communication.Edinburgh: Edinburgh University Press.

 

Quintana Cabanas, José María (1989): Sociología de la Educación. Madrid: Dykinson.

 

Ramírez, Francisco y Boli, John (1987): “The political construction of mass schooling”. Sociology of Education, 60, 2-17.

 

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la educación primaria. BOE, 52.

 

Romero Navarro, Fermín (2012): Sociología de la Educación. Las Palmas: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

 

Rotger Cerdà, Josep Maria (1987): “Consideraciones sociológicas acerca de los enseñantes, la escuela y el problema lingüístico en Cataluña” en Carlos Lerena (ed.): Educación y Sociología en España. Madrid: Akal.

 

Rotger Cerdà, Josep María (2003): “Escuela y comunidad” en Francisco Fernández Palomares (coord.): Sociología de la Educación. Madrid: Pearson.

 

Santamaría López, Elsa (2023): “La escuela como organización social: recorrido histórico, crisis y desafíos contemporáneos” en Mariano Urraco (ed.): Sociedad, familia, formación. Madrid: Catarata.

 

Siebers, Hans (2019): “Are education and nationalism a happy marriage?”. British Journal of Sociology of Education, 40(1), 33-49.

 

Soriano Miras, Rosa y Sobczyk, Rita (2012): “Migración y educación. La diversidad cultural en el contexto escolar” en Antonio Trinidad y Javier Gómez (coord.): Sociedad, Familia, Educación. Madrid: Tecnos.

 

Soriano Miras et al. (2021): “Migración y educación. La diversidad cultural en el contexto escolar” en Antonio Trinidad et al. (coord.): La Educación desde la Sociología. Madrid: Tecnos.

 

Taberner Guasp, José (1999): Sociología y Educación. Madrid: Tecnos.

 

Terrén, Eduardo (2005): “Sociología de la Educación, Inmigración y Diversidad Cultural: una aproximación panorámica”. Tempora, 8, 97-119.

 

Tormey, Roland (2006): “The construction of national identity through primary school history: the Irish case”. British Journal of Sociology of Education, 27(3), 311-324.

 

Torrelles Montanuy, Àngels (2022): “Interculturalidad en las políticas educativas españolas en el siglo XXI”. Revista de Sociología de la Educación, 15(3): 315-336.

 

Torrelles Montanuy, Àngels et al. (2022): “Educación intercultural en España: enfoques de los discursos y prácticas en educación primaria”. Profesorado, 26(2), 367-391.

 

Trinidad Requena, Antonio y Gómez González, Javier (coord.) (2012): Sociedad, familia, educación. Una introducción a la Sociología de la Educación. Madrid: Tecnos.

 

Trinidad Requena, Antonio et al. (coord.) (2021): La Educación desde la Sociología. Comunidad, familia y escuela. Madrid: Tecnos.

 

Tröhler, Daniel (2020): “National Literacies, or Modern Education and the Art of Fabricating National Minds”. Journal of Curriculum Studies, 52(5), 620-635.

 

Tröhler, Daniel (ed.) (2023): Education, Curriculum and Nation-Building. New York: Routledge.

 

Tubino, Fidel (2011): “El nivel epistémico de los conflictos interculturales”. Revista Electrónica Construyendo Nuestra Interculturalidad, 6-7(7), 1-14.

 

UNESCO (2006): Directrices de la UNESCO sobre educación intercultural. UNESCO.

 

Urraco Solanilla, Mariano (ed.): Sociedad, familia, formación. Elementos para una Sociología de la Educación. Madrid: Catarata.

 

Walsh, Catherine (2010): “Interculturalidad crítica y educación intercultural” en Jorge Viaña Uzieda et al.: Construyendo Interculturalidad Crítica. La Paz: Andrés Bello.

 

Wimmer, Andreas y Glick Schiller, Nina (2002): “Methodological nationalism and beyond: nation-state building, migration and the social sciences”. Global Networks, 2(4), 301-334.

Published

2024-07-10

How to Cite

García García, J. (2024). Diversity, culture, nation: The hidden curriculum of the Sociology of Education. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 17(2), 203–221. https://doi.org/10.7203/RASE.17.2.28916
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1050
  • PDF (Español)
    516

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.