Difficulties and resistances of a reform to diminish the market dynamics of education
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.9.2.8417Keywords:
Educational reform, market in education, privatization, conflict in education, public education.Abstract
In comparative terms, Chilean education is an extreme case of market oriented educational system; practically all policy instruments associated with this view have been intensively implemented in Chile across the country during several decades. The high level of privatization and socioeconomic school segregation are two consequences of this situation. As a response to the demands of the 2006 and 2011 student movements, the current government has launched a reform to diminish the relevance of the market dynamics in Chilean education, including ending public subsidies to for-profit schools, increasing free education, and strengthening public education. Based on an analysis of the public debate around the reform, this paper identifies the strong resistances faced by the reform. Thus, the Chilean case shows not only the strong capacity of the market to transform education, but also the difficulty to reverse those changes due to the parallel weakening of the state power in the education field.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1328
-
PDF (Español)711
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.