La Celestina in the Spanish Cinema of Democracy. Adaptation, Censorship, and Reception of the Cinematographic Recreation of Gerardo Vera

Authors

  • José Eduardo Villalobos Graillet University of Toronto

DOI:

https://doi.org/10.7203/Celestinesca.45.21331

Keywords:

Gerardo Vera, La Celestina, Film Adaptation, Censorship

Abstract

This article examines, firstly, the personal, creative, technical obstacles and the censorship that movie director Gerardo Vera and his cast went through before, during, and after filming the movie La Celestina (1996). To this effect, as well as to sustain this claim "beyond fidelity", I use in this article interviews, new releases, and other first-hand sources. Secondly, the controversy in the Spanish media surrounding the "high" erotic content of the film. However, as Vera mentions in a personal interview, he did not only want to emulate the treatment that Fernando de Rojas gives to this component in his literary work, but to be able to adapt it on the screen without the cumbersome process and the censorship César Ardavín's Celestina suffered during Franco's Regime. And finally, the free treatment and personal interpretation that Vera offers in this Celestina's second film adaptation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Eduardo Villalobos Graillet, University of Toronto

José Eduardo Villalobos Graillet es doctorando e instructor de español como lengua extranjera y literatura hispánica en el Departamento de Español, Portugués y Estudios Latinoamericanos de la Universidad de Toronto. Actualmente se encuentra trabajando en su tesis doctoral intitulada Del texto a los contextos: La Celestina en el cine del régimen de Franco a la España democrática .

References

AFP, «La Celestina se vuelve película», El Tiempo, 6 jul 1994. Disponible on-line <https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-165910, último acceso: 31 dic. 2018>

Aguilar, Carlos, «La Celestina», en Guía del cine español, Madrid, Cátedra, 2007, pp. 231-232.

Aguilar, Carlos, y Jaume Genover, «Maribel Verdú», en Las estrellas de nuestro cine: 500 biofilmografías de intérpretes españoles, Madrid, Alianza, 1996, pp. 651-652.

Amasuno Sárraga, Marcelino V.,  «Hacia un contexto médico para Celestina: dos modalidades curadoras frente a frente», Celestinesca, 23.1-2 (1999), pp. 87-124. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.23.19941

Andreu, Cristina, Cuadernos de rodaje: «La Celestina», archivo personal, 1996.

Angulo, Jesús, «Realidad, humor y vitriolo: el mundo según Azcona», Nosferatu, 33 (2000), pp. 29-48.

Arenas, José, «Nueva versión cinematográfica de la obra de Fernando de Rojas», ABC, 25 ago. 1995, p. 69.

—, «Gerardo Vera vuelve al cine con una versión del clásico de Rojas», ABC, 3 nov. 1996, p. 98.

Azcona, Rafael, Guión de «La Celestina», Madrid, Sogetel/LolaFilms, 1996, pp.1-122.

Bajtín, Mijail, La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento: el contexto de François Rabelais, Barcelona, Barral Editores, 1974.

Barbáchano, Carlos J., Entre cine y literatura, Zaragoza. Prames, 2000.

Barón Palma, Emilio, «Pármeno: la liberación del ser auténtico. El antihéroe», Cuadernos Hispanoamericanos, 317 (1976), pp. 383-400.

Barriuso, Jorge, «Cualquier tiempo pasado fue mejor», Cinemanía, 26 (1996), pp. 88-91.

Bejarano, Fernando, «La Celestina», en Cine para leer. Equipo reseña, Burgos, Ediciones Mensajero, 1999, pp. 205-207.

Belle Époque, dir. Fernando Trueba, con Jorge Sanz, Penélope Cruz, Fernando Fernán Gómez, Miriam Díaz Aroca, Ariadna Gil y Maribel Verdú, LolaFilms, 1992.

Beltrán, Rafael, «Paralelismos en los enamoramientos de Calisto y Tirant lo Blanc: los primeros síntomas del mal de amor», Celestinesca, 12.2 (1988), pp. 3-13. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.12.19683

Benavent, Francisco M., Cine español de los noventa, Burgos, Ediciones Mensajero, 2000.

Botta, Patrizia, «Itinerarios urbanos en la Celestina de Fernando de Rojas», Celestinesca, 18.2 (1994), pp. 113-132. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.18.19857

Caparrós Lera, José María, Historia crítica del cine español (desde 1897 hasta hoy), Barcelona, Ariel, 1999.

—, La pantalla popular, Madrid, Ediciones AKAL, 2005.

Castells, Ricardo, «Burton’s The Anatomy of Melancholy: A Sevententh-Century View of Celestina», Celestinesca, 20.1 (1996), pp. 57-73. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.20.19876

Castro de Paz, José Luis, y J. J. Pena Pérez, Cine español. Otro trayecto histórico. Nuevos puntos de vista. Una aproximación sintética, Valencia, IVAC, 2005.

Cobos, Juan, et al., «Berlanga: perversiones de un soñador», Nickel Odeon: revista trimestral de cine, 3 (1996), pp. 37-150. Versión digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes <http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc0g3j7>

Cyrano de Bergerac, dir. Jean-Paul Rappeneau, con Gérard Depardieu, Anne Brochet, Vincent Perez, Jacques Weber y Roland Bertin, MGM, 1990.

Devlin, John, The «Celestina»: A Parody of Courtly Love. Towards a Realistic Interpretation of the Tragicomedia de Calisto y Melibea, Madrid – Nueva Yoirk, Anaya – Las Américas, 1971.

Deyermond, Alan D., «The Text-Book Mishandled: Andreas Capellanus and the Opening Scene of La Celestina», Neophilologus, 45 (1961), pp. 218-221.

—, «"Hilado-Cordón-Cadena": Symbolic Equivalence in La Celestina», Celestinesca, 1.1 (1977), pp. 6-12. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.1.19447

«Dosier de prensa: La Celestina», Sogetel/ LolaFilms, 1996.

El amor brujo, dir. Carlos Saura, con Antonio Gades, Cristina Hoyos, Laura del Sol, Juan Antonio Jiménez, Emma Penella y La Polaca, Emiliano Piedra, 1986.

El perro del hortelano, dir. Pilar Miró, con Emma Suárez, Carmelo Gómez, Ana Duato, Fernando Conde, José Lifante y Ángel de Andrés López, LolaFilms, 1996.

Entrevista personal a Gerardo Vera, 11 nov. 2017, Madrid, España.

Fernández Rubio, Andrés, «Terele Pávez entra en las venas de La Celestina», El País, 3 sep. 1995.

Fernández Valentí, Tomás, «La Celestina, un clásico descafeinado», Revista Dirigido, 252 (1996), p. 5.

Fraker, Charles F., «The Four Humors in Celestina», en Fernando de Rojas and «Celestina»: Approaching the Fifth Centenary, ed. Ivy A. Corfis y Joseph T. Snow, Madison, Hispanic Seminary of Medieval Studies, 1993, pp. 129-153.

Franco Anchelergues, Vicente, «La Celestina y el cine», en «La Celestina», V Centenario (1499-1999). Actas del congreso internacional, Salamanca, Talavera de la Reina, Toledo, La Puebla de Montalbán, 27 de septiembre - 1 de octubre de 1999, ed. Felipe B. Pedraza Jiménez y Gemma Gómez, Cuenca, Universidad Castilla la Mancha, 2001, pp. 531-538.

García, Rocío, «Calisto y Melibea, en un convento de Guadalajara», El País, 19 oct. 1995.

—, «Gerardo Vera descubre que "el amor es el sentimiento menos compartido"», El País, 5 nov. 1996.

García Posada, Miguel, «La Celestina», El País, 21 nov. 1996.

Gerling, David-Ross, «La Celestina, ¿obra dramática o guión de cine», en II Congreso Internacional Historia, Literatura y Arte en el Cine Español y Portugués: «De los orígenes a la revolución tecnológica del siglo XXI», 26-28 de junio de 2013, Salamanca, ed. María Emma Camarero Calandria y María Marcos Ramos, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2013, pp. 645-652.

Gómez, José Luis, «La pasión creadora», en Gerardo Vera: reinventar la realidad, ed. Jorge Gorostiza, Barcelona, Iberautor Promociones Culturales, 2005, pp.15-16.

Gómez, María Asunción, Del escenario a la pantalla: la adaptación cinematográfica del teatro español, Chapel Hill, UNC Department of Romance Languages, 2017.

Gómez Montero, Andrés Vicente «Un hombre ilustrado», en Gerardo Vera: reinventar la realidad, ed. Jorge Gorostiza, Barcelona, Iberautor Promociones Culturales, 2005, pp. 19-20.

González Fernández, Luis, «Algunas consideraciones sobre la criada Lucrecia», Celestinesca, 32.1-2, 2008, pp. 151-163. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.32.20112

Gorostiza, Jorge, «Introducción», en Gerardo Vera: reinventar la realidad, ed. Jorge Gorostiza, Barcelona, Iberautor Promociones Culturales, 2005, pp. 25-48.

—, «Entrevista con Gerardo Vera», en Gerardo Vera: reinventar la realidad, ed. Jorge Gorostiza, Barcelona, Iberautor Promociones Culturales, 2005, pp.109-142.

Gubern, Román, «Rafael Azcona», en Rafael Azcona, con perdón, ed. Luis Alberto Cabezón García, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 1997, pp. 58-59.

Gutiérrez Carbajo, Francisco, et al., «Tercera mesa redonda: las adaptaciones´, en Literatura y Cine, Jerez e la Frontera, Fundación Caballero Bonald, 2002, pp. 105-129.

Guzmán, Almudena, «Entrevista», ABC, 21 nov 1996, pp. 54-56.

Hall Martin, June, Love's Fools: Aucassin, Troilus, Calisto and the Parody of the Courtly Lover, London, Tamesis Books, 1972.

Haro Tecglen, Eduardo, «Gerardo Vera, un artista contemporáneo», en Gerardo Vera: reinventar la realidad, ed. Jorge Gorostiza, Barcelona, Iberautor Promociones Culturales, 2005, pp.17-18.

Heredero, Carlos F., 20 nuevos directores de cine español, Madrid, Alianza, 1999.

Hernández Ruiz, Javier, «La Celestina, don Juan y el Quijote en las pantallas. Luces y sombras de sus recreaciones audiovisuales», en Tres mitos españoles: La Celestina, Don Quijote, Don Juan, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2004, pp. 133-169.

Herrera Moreno, José Manuel, «La recepción popular de La pasión turca (Antonio Gala/Vicente Aranda)», en Recepción y canon de la literatura española en el cine, ed. Rafael Malpartida Tirado, Madrid, Editorial Síntesis, 2018, pp. 81-92.

Holland, Jonathan, «Celestina», Variety, 11 Jan 1997.

Iglesias, Yolanda, «Los grandes ausentes en la adaptación cinematográfica de La Celestina de Gerardo Vera: el humor, la parodia y el público», Lemir, 17 (2013), pp. 9-22.

Instituto de la Cinematografía y las Artes Visuales, Cine español. Tendencias, Madrid, Ministerio de Cultura, 2003.

Jaime, Antoine, Literatura y cine en España (1975-1995), Madrid, Cátedra, 2000.

Jalea real, dir. Carles Mira, con Mario Pardo, Berta Riaza, Mapi Sagaseta, Luis Ciges y Guillermo Montesinos, Mercury Films, 1981.

Jamón, Jamón, dir. Bigas Luna, con Stefania Sandrelli, Anna Galiena, Penélope Cruz, Jordi Mollà y Javier Bardem, Filmaura, 1992.

Kinder, Marsha, «Refiguring Socialist Spain: An Introduction», en Refiguring Spain: Cinema/Media/ Representation, ed. Marsha Kinder, Durham, Duke University Press, 1997, pp. 1-32.

Lacarra, María Eugenia, «La parodia de la ficción sentimental en la Celestina», Celestinesca, 13.1 (1989), pp. 11-29. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.13.19693

La Celestina, dir. Gerardo Vera, con Penélope Cruz, Terele Pávez, Diego Botto, Jordi Mollà y Nacho Novo, LolaFilms, 1996.

«La Celestina. Gerardo Vera (Press-book de la película)», LolaFilms, 1996.

Ladero Quesada, Miguel Ángel, «Aristócratas y marginales: aspectos de la sociedad castellana en La Celestina», Espacio, tiempo y forma. Serie III, Historia medieval, 3 (1990), pp. 95-120.

La lengua de las mariposas, dir. José Luis Cuerda, con Fernando Fernán Gómez, Manuel Lozano, Uxía Blanco, Gonzalo Martín Uriarte y Jesús Castejón, Sogetel, 1999.

La noche más hermosa, dir. Manuel Gutiérrez Aragón, con José Sacristán, Victoria Abril, Fernando Fernán Gómez, Bibí Andersen, Óscar Ladoire y Luis Megino, P.C., 1984.

La otra historia de Rosendo Juárez, dir. Gerardo Vera, con Antonio Banderas, Fernando Guillén, Pastora Vega, Santiago Ramos y María Asquerino, TVE, 1993.

La vida en un hilo (obra), dir. Claudio de la Torre, con Mari Carmen Díaz de Mendoza, Luis Prendes, Ángel Picazo, María Luisa Moneró y María Isabel Pallarés, 5 mar 1959, Teatro María Guerrero, Madrid.

Luna, Alicia, Matad al guionista…y acabaréis con el cine, Madrid, Nuer, 2000.

Macciuci, Raquel, «La casa de Bernarda Alba: una relectura cinematográfica. Sobre Belle Époque de Fernando Trueba», en Dos centenarios. Generación del 98. Federico García Lorca. Estudios críticos, ed. Elisa Rey, Buenos Aires, Ediciones Academia del Sur, 2001, pp. 181-190.

Maqueda Cuenca, Eugenio, «Teatro, adaptación cinematográfica y reescritura», en Del teatro al cine y la televisión en la segunda mitad del siglo XX. Actas del XI Seminario Internacional del Instituto de Semiótica Literaria, Teatral y Nuevas Tecnologías de la UNED, Madrid, Casa de América, 27-29 de junio de 2001, ed. José Romera Castillo, Madrid, Visor Libros, 2002, pp. 399-406.

Martínez, Luis, «La Celestina», El País, 27 abr. 1994.

Martínez Molina, Julio, «La Celestina: Vera y Azcona versionan un clásico de Fernando de Rojas», 5 de septiembre, 17 mar. 2017. http://www.5septiembre.cu/la-celestina-vera-y-azcona-versionan-un-clasico-de-fernando-de-rojas

Martínez Torres, Augusto, «Sensual versión de un clásico», El País, 11 nov. 1996.

—, «La Celestina», Diccionario Espasa Cine Español, Madrid, Espasa, 1999, p. 177.

Medea, dir. Pier Paolo Pasolini, con Maria Callas, Massimo Girotti, Laurent Terzieff, Giuseppe Gentile y Margareth Clémenti, San Marco, 1969.

Mérida Jiménez, Rafael M., «Celestina ante el séptimo arte», en Brujas de cine, ed. María Jesús Zamora Calvo, Madrid, Abada Editores, 2016, pp. 177-196.

Metz, Christian, «El decir y lo dicho en el cine, ¿hacia la decadencia de lo verosímil?», en Lo verosímil, ed. Eliseo Verón, Buenos AIres, Editorial Tiempo contemporáneo, 1970, pp. 11-30.

Moncho Aguirre, Juan de Mata, Teatro capturado por la cámara. Obras teatrales españolas en el cine (1898-2009), Alicante, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, 2012.

Monterde, José Enrique, Veinte años de cine español (1973-1992). Un cine bajo la paradoja, Barcelona, Paldós, 1993.

—, «Poderoso caballero es don dinero… El valor industrial de las adaptaciones literarias», en La imprenta dinámica. Literatura española en el cine español, ed. Carlos F. Heredero, Madrid, Academia de las Artes y las Ciencias cinematográficas de España, 2002, pp. 485-518.

Morros Mestres, Bienvenido, «Areúsa en La Celestina de la Comedia a la Tragicomedia», Anuario de estudios medievales, 40.1 (2010), pp. 355-385. https://doi.org/10.3989/aem.2010.v40.i1.307

Pávez, Celestino, «Consultorio. Contesta Mr. Belvedere», Fotogramas, 1840 (1997), pp. 24-5.

Payán, Miguel Juan, El cine español de los 90, Madrid, Ediciones J. C., 1993.

Pérez Bowie, José Antonio, «La adaptación cinematográfica a la luz de algunas aportaciones teórticas recientes», Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 13 (2004), pp. 277-300. https://doi.org/10.5944/signa.vol13.2004.6097

Ponce, José M., El destape nacional, Barcelona, Glénat, 2004.

Ponga, Paula, «Penélope Cruz: un ángel de armas tomar», Fotogramas, 1962 (2007), pp. 82-88.

Puerto Moro, Laura, «La Celestina, ¿una obra para la postmodernidad? Parodia religiosa, humor, "nihilismo"», Celestinesca, 32.1-2, 2008, pp. 245-263. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.32.20117

Puértolas, Soledad, «La Celestina. Cine y literatura: un matrimonio de conveniencia», conferencia, Biblioteca Nacional de España, 6 may 2014, Madrid, España. https://www.youtube.com/watch?v=J6cbvi3lLrU

Reviriego, Carlos, «Segunda piel, de Gerardo Vera», El cultural, 9 ene 2000.

Riambau, Esteve, «El periodo "socialista" (1982-1992)», en Historia del cine español, ed. Román Gubern et al., Madrid, Cátedra, 2009, pp. 399-454.

Rodríguez Marchante, E., «La Celestina: adaptarse o morir», ABC, 9 nov 1996, p. 92.

Russell, Peter E., «Introducción», en Fernando de Rojas, Comedia o Tragicomedia de Calisto y Melibea, Madrid, Castalia, 1991, pp. 11-173.

Sabina Gutiérrez, Julia, «Rafael Azcona: el guionista como creador», Madrid, Sial Pigmalión, 2018.

Sánchez Noriega, José Luis, «Cine español: de la transición al nuevo siglo», en Historia del cine. Teorías, estéticas, géneros, ed. José Luis Sánchez Noriega, Madrid, Alianza Editorial, 2018, pp. 560-584.

Santamarina, Antonio, «Del optimismo renacentista a la crisis barroca. Las adaptaciones cinematográficas del Siglo de Oro», en La imprenta dinámica. Literatura española en el cine español, ed. Carlos F. Heredero, Madrid, Academia de las Artes y las Ciencias cinematográficas de España, 2002, pp. 147-164.

Sardón Navarro, Isabel María Sonia, «Formas del Carnaval en el Teatro. Del "realismo grotesco" de Aristófanes, a los "criados" de la comedia de Menandro», Castilla: Estudios de Literatura, 21 (1996), pp. 195-212.

Sartori, Beatrice, «Cálida Penélope Cruz», Fotogramas, 1.838 (1996), pp. 82-88.

Saura, Carlos, «Sobre Rafael Azcona», en Rafael Azcona: el guionista como creador, ed. por Julia Sabina Gutiérrez, Madrid, Sial Pigmalión, 2018, pp. 11-14.

Schwartz, Ronald, «Other Notable Films», en Great Spanish Films since 1950, Lanham, Scarecrow Press, 2008, pp. 171-244.

Segunda piel, dir. Gerardo Vera, con Javier Bardem, Jordi Mollà, Ariadna Gil, Cecilia Roth y Mercedes Sampietro, LolaFilms, 1999.

Severin, Dorothy Sherman, «El humor en La Celestina», en Estudios sobre «La Celestina», ed. Santiago López Ríos, Tres Cantos, Istmo, 2001, pp. 327-354.

Snow, Joseph T., «Celestina’s houses», Bulletin of Hispanic Studies, 86.1 (2009), pp. 133-142. https://doi.org/10.1353/bhs.0.0011

Tasio, dir. Montxo Armendáriz, con José María Asín, Patxi Bisquert, Enrique Goicoechea, Paco Hernández y Amaia Lasa, Elías Querejeta Producciones Cinematográficas S.L., 1984.

Torreiro, Mirito, «Una cierta normalidad. El paisaje de las adaptaciones en los años noventa», en La imprenta dinámica. Literatura española en el cine español, ed. Carlos F. Heredero, Madrid, Academia de las Artes y las Ciencias cinematográficas de España, 2002, pp. 147-164.

Una mujer bajo la lluvia, dir. Gerardo Vera, con Ángela Molina, Antonio Banderas, Imanol Arias, Kiti Mánver y Marta Fernández Muro, Sogetel, 1992.

Utrera Macías, Rafael, «Representación cinematográfica de mitos literarios: Carmen y Celestina, don Quijote y don Juan según el cine español», Versants, 37 (2000), pp. 197-230.

—, «Don Quijote, don Juan y la Celestina vistos por el cine español», V Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro, 20-24 de julio de 1999, Münster, ed. Chrístoph Strosetzki, Madrid – Frankfurt, Iberoamericana – Veruert,  2001, pp. 1286-1295.

Vázquez Medel, Manuel Ángel, «La Celestina, de la literatura al cine», en «Celestina»: recepción y herencia de un mito literario, ed. Gregorio Torres Nebrera, Cáceres, Universidad de Extremadura, 2001, pp. 121-145.

Vera, Gerardo, «Ocho personajes para un amor fatal», Fotogramas, 1.837 (1996), pp.142-143.

Wheeler, Duncan, «Back to the Future: Repackaging Spain’s Troublesome Past for Local and Global Audiences», en (Re)viewing Creative, Critical and Commercial Practices in Contemporary Spanish Cinema, ed. Duncan Wheeler and Fernando Canet, Bristol, Intellect, 2014, pp. 205-234.

Ynduráin, Domingo, «Un aspecto de La Celestina», en Estudios sobre el Siglo de Oro: homenaje al profesor Francisco Ynduráin, Madrid, Editora Nacional, 1984, pp. 521-540. Versión digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes <http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc7s889>

Published

2021-12-22

How to Cite

Villalobos Graillet, J. E. (2021). <i>La Celestina</i> in the Spanish Cinema of Democracy. Adaptation, Censorship, and Reception of the Cinematographic Recreation of Gerardo Vera. Celestinesca, 45, 129–166. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.45.21331
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1323
  • PDF (Español)
    847

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.