Sobre la revista

Focus i abast

Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales és una revista dedicada a la investigació en didàctica de la Física, de la Química, de la Biologia i de les Ciències de la Terra, en Educació Ambiental i Sostenibilitat, en Promoció i Educació per a la Salut i en didàctica de la Geografia i de la Història.


Els treballs enviats per a la seua publicació hauran de ser inèdits i no estar pendents d'avaluació en altres revistes, incloses les edicions electròniques.

Procés d'avaluació d'experts/ertes

Els originals rebuts es remetran a dos avaluadors externs, mitjançant el sistema de doble cec, seleccionats ad hoc. Aquest procés no es demorarà més enllà de quatre mesos.


Els originals no es consideraran acceptats per a la seua publicació en la revista fins que no s'haja completat positivament el procés d'avaluació.

Indexació

La revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales s'inclou en els catàlegs i bases de dades de l'ESCI (Emerging Sources Citation Index de la WoS), del DOAJ (Directory of Open Access Journals), de l'INRECS (Índice de impacto de las revistas españolas de Ciencias Sociales), de la CIRC (Clasificación Integrada de Revistas Científicas), de l'ISOC (bases de datos del CSIC: Ciencias Sociales y Humanidades), del LATINDEX (Sistema de Información de Publicaciones Científicas Seriadas de América Latina, el Caribe, España y Portugal sobre las publicaciones científicas seriadas producidas en la región), del DICE (Difusión y Calidad Editorial de las revistas españolas de Humanidades, Ciencias Sociales y Jurídicas), de la REDINED (Red de bases de datos de Información Educativa), de DIALNET, de MIAR, de CARHUS Plus+ i de REDIB (Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico):


ESCI Emerging Sources Citation Index de Web of Science


 


DOAJ Directory of Open Access Journals


 


INRECS Índice de impacto revistas españolas de Ciencias Sociales


 


CIRC Clasificación Integrada de Revistas Científicas


 


Latindex Sistema Regional de Información en Línea para Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal


 


ISOC Bases de datos de las revistas de Ciencias Sociales y Humanidades del CSIC


 


DICE Difusión y calidad editorial de las Revistas españolas de Ciencias Sociales y Jurídicas


 


Redined Red de Bases de Datos de Información Educativa


 


Dialnet Portal de difusión de la producción científica hispana (Universidad de La Rioja)


 


Carhus Plus+ Revistes científiques de Ciències Socials i Humanitats (Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca, Generalitat de Catalunya)


 


REDIB Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico (CSIC y Universia)


 


MIAR: Matriz de Información para el Análisis de Revistas


ERIHPLUS: European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences


 


Codi ètic

CODI ÈTIC DE LA REVISTA DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I SOCIALS


La revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales s'inspira en el codi ètic del Committee on Publication Ethics (COPE) i en els principis de transparència i bones pràctiques de l'Open Access Scholarly Publishing Association (OASPA).



Responsabilitat dels autors/es


Originalitat i plagi. Els/les autors/es que envien una proposta d'article a la revista han de confirmar que el manuscrit presentat és original i reconèixer i citar el contingut reproduït d'altres fonts. A més han d'afirmar que l'article, tal com va ser presentat, no és objecte de consideració ni ha estat acceptat per a la seua publicació en una altra revista o mitjà de divulgació. En el cas d'algun solapament d'informació amb altres treballs ja publicats, han de proporcionar a l'editor una còpia d'aquests treballs per acarar aquest nivell de solapament.


Bibliografia i llistat de fonts. Els/les autors/es han de proporcionar sempre la correcta indicació de les fonts bibliogràfiques i d'un altre tipus, així com tota aportació esmentada en l'article.


Font de finançament. Els/les autors/es han d'indicar si l'article presentat és el resultat de finançament públic o privat, així com proporcionar la correcta identificació d'aquesta font de finançament.


Autoria i responsabilitat. Els/les autors/es accepten la responsabilitat del que s'ha escrit i han de confirmar que totes les dades publicades en l'article són reals i autèntics. Així mateix confirmaran que tots els/les autors/es han contribuït de forma significativa en la recerca.


Accés a les dades. Els/les autors/es que envien una proposta d'article a la revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales han de mantenir un registre exacte de les dades relacionades amb l'original presentat, i proporcionar o facilitar l'accés a aquestes dades a l'editor si es requereix aquesta circumstància.


Recerca, experimentació i responsabilitat ètica. En el cas de treballs que impliquen persones (professorat, alumnat, pares/mares, etc.) com a participants d'estudis empírics, els/les autors/es que realitzen una proposta d'article per a la revista han de garantir l'aprovació per part d'aquests subjectes de la seua participació en la recerca, el seu permís exprés per a la divulgació dels resultats i el respecte a la seua privadesa.


Conflictes d'interessos. Els/les autors/es han de declarar qualsevol possible conflicte d'interès que poguera exercir una influència indeguda en qualsevol moment durant el procés de publicació.


Errades detectats en els treballs. En el cas de detecció d'errades en el manuscrit presentat, els/les autors/es han de notificar immediatament a l'editor de la revista aquesta circumstància. Han de cooperar amb l'editor per publicar una fe d'errates, addenda, avís de correcció d'errors, o per a retirar l'article, quan s'estime necessari.


Responsabilitat dels/les editors/es


Revisió qualificada. Els/les editors/es de la revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales garantiran la selecció dels/les revisors/es més qualificats i especialistes científicament per emetre una apreciació crítica i experta del treball amb els menors biaixos possibles.


Objectivitat i no discriminació. L’editor/a de la revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales ha d'actuar d'una manera equilibrada, objectiva i justa en l'exercici de les seues funcions esperades, sense discriminació per raons de gènere, orientació sexual, creences religioses o polítiques, origen ètnic o geogràfic dels/les autors/es.


Procediment davant problemes de caràcter ètic. L'editor/a de la revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales adoptarà procediments raonables en cas de reclamacions de caràcter ètic o de conflicte d'interessos. Ha de donar als autors/es una oportunitat raonable per respondre a les queixes rebudes sobre el manuscrit. Totes les queixes han de ser investigades sense importar quan es va aprovar la publicació original. La documentació associada a aquest tipus de denúncia es conservarà.


Confidencialitat. L'editor/a es compromet a no divulgar la informació relativa als articles enviats per a la seua publicació a altres persones que no siguen autors/es, revisors/es i editors/es. L'editor/a i el Comitè Editorial es comprometen a la confidencialitat dels manuscrits, dels seus autors/es i revisors/es, de manera que l'anonimat preserve la integritat intel·lectual de tot el procés.


Responsabilitats dels revisors/es


Presa de decisions i qualitat. Els/les revisors/es de la revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales han de contribuir al procés de presa de decisions i ajudar en la millora de la qualitat del treball publicat a través d'una revisió del manuscrit de manera objectiva, equilibrada i justa.


Confidencialitat. Els/les revisors/es han de mantenir la confidencialitat de qualsevol informació subministrada per l'editor/a o els/les autors/es.


Comunicació sobre plagi. Els/les revisors/es de la revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales han d'alertar l'editor de qualsevol contingut publicat o presentat que siga substancialment similar al que s'examina.

Conflicte d'interessos. Els/les revisors/es han de detectar qualsevol possible conflicte d'interessos (relacions financeres, institucionals, de col·laboració o d'un altre tipus amb l'autor/a) i alertar l'editor d'aquesta qüestió per si cal retirar la seua col·laboració.



La revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales s'adhereix a les normes ètiques del Committee on Publication Ethics (COPE), i als principis de transparència i bones pràctiques de l'Open Access Scholarly Publishing Association (OASPA):


http://publicationethics.org/files/Code_of_conduct_for_journal_editors_Mar11.pdf


http://oaspa.org/principles-­‐of-­‐transparency-­‐and-­‐best-­‐practice-­‐in-­‐scholarly-­‐ publishing/   

Història de la revista

La revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales va nàixer el 1989 amb una clara finalitat: esdevenir una plataforma per difondre i intercanviar experiències i investigacions relacionades amb la didàctica de les Ciències Experimentals i Socials.


Es tracta d'una de les primeres publicacions periòdiques espanyoles dedicades a aquest camp i ha arribat a estar present en gairebé totes les universitats espanyoles i en un gran nombre d'universitats i centres d'investigació europeus i iberoamericans.


La seua periodicitat és semestral des de 2016 i des de 2018 es publica únicament en versió digital.