Facing Violence: Metatheatre as a Revealing Mechanism in Himmelweg, by Juan Mayorga, and El triángulo azul, by Mariano Llorente & Laila Ripoll

Authors

  • Pablo Sánchez Hernández Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.6.16767

Keywords:

Spanish Theatre, Memory, metatheatre, contemporary dramaturgy

Abstract

Metatheatre has been used along theatre’s history. Nevertheless, in XXth Century and, subsequently in XXIst Century, due to his naming, it has started to be used more consciously. Because of this blooming, a great number of escenic works, which has appeared in Spain recently, has been using this resource to present the horror resulting from barbary. Among them, this article tries to make a comparative study between Himmelweg, by Juan Mayorga, and El triángulo azul, by Mariano Llorente & Laila Ripoll, focusing on the theatrical signs related to sound design, space or time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Sánchez Hernández, Universidad Complutense de Madrid

Investigador independiente

References

Amo Sánchez, Antonia (2020). De Plutón a Orfeo: los campos de concentración en el teatro español contemporáneo (1944-2015). [Inédito].

Aznar Soler, Manuel (2016). “La recepción crítica del estreno de Himmelweg, de Juan Mayorga, en Madrid”, Caracol, 12, 180-205 pp.

Centro Dramático Nacional (2013). “Entrevista con Laila Ripoll”. En Cuaderno Pedagógico nº 32: Autores de hoy II. Madrid: Centro Dramático Nacional, 24-25 pp.

Cabal, Fermín (2009). Dramaturgia española de hoy. Madrid: Autor.

Cornago Bernal, Óscar (2005). “La teatralidad como paradigma de la Modernidad: una perspectiva de análisis comparado de los sistemas estéticos en el siglo XX”, Hispanic Research Journal, 6, 2, 155-170 pp.

Cornago Bernal, Óscar [1999] (2000). La vanguardia teatral en España (1965-1975): del ritual al juego. Madrid: Visor.

Di Pastena, Enrico (2010). “El reloj y la canción: la dimensión metatextual en Himmelweg”, Annali dell’Istituto Orientale di Napoli —sezione Romanza—, 52, 1-2, 29-57 pp.

Gabriele, John P. (2014). Lecturas globales del teatro español del siglo XXI. Madrid: Fundamentos.

Jódar Peinado, María Pilar (2016). Metateatro español en el umbral del siglo XXI: el mundo del teatro y el teatro del mundo. Madrid: Academia de las Artes Escénicas de España.

Johnson, Jerelyn (2016). “La doble función de la canción de cuna de Himmelweg de Juan Mayorga”. En José Romera Castillo, Francisco Gómez Cargajo y Raquel García Pascual (eds.), Teatro y música en los inicios del siglo XXI. Madrid: Verbum, 298-306 pp.

Llorente, Mariano y Ripoll, Laila (2014). El triángulo azul. Madrid: Centro Dramático Nacional.

Mate, Reyes (2009). Medianoche en la historia: comentarios a las tesis de Walter Benjamin «Sobre el concepto de historia». Madrid: Trotta.

Mate, Reyes y Mayorga, Juan (2001). “’Los avisadores del fuego’: Franz Rosenzweig, Walter Benjamin y Franz Kafka”, Isegoria: Revista de filosofía moral y política, 23, 45-68 pp.

Mayorga, Juan (2016). Elipses. Segovia: La uña rota.

Mayorga, Juan (2011). Himmelweg. ed. Manuel Aznar Soler. Ciudad Real: Ñaque.

Oñoro Otero, Cristina (2016). “Cuando no bastan las palabras. La utilización de la música en El triángulo azul, de Laila Ripoll”. En José Romera Castillo, Francisco Gómez Cargajo y Raquel García Pascual (eds.), Teatro y música en los inicios del siglo XXI. Madrid: Verbum, 236-246 pp.

Pavis, Patrice [1996] (1998). Diccionario de teatro. Jaume Melendres (trad.). Barcelona: Paidós.

Reck, Isabelle (2012). “El teatro grotesco de Laila Ripoll, autora”, Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, 21, 55-84 pp.

Sanchis Sinisterra, José (2002). “Una propuesta del autor”. En Terror y miseria en el primer franquismo. Cuadernos Pedagógicos.Madrid: Teatro Común, 9-10 pp.

Trecca, Simone (2016). “Funciones dramatúrgicas de la música en las puestas en escena de Cancionero republicano y El triángulo azul, de Mariano Llorente y Laila Ripoll”. En José Romera Castillo, Francisco Gómez Cargajo y Raquel García Pascual (eds.), Teatro y música en los inicios del siglo XXI. Madrid: Verbum, 247-258 pp.

Published

2020-04-01

How to Cite

Sánchez Hernández, P. (2020). Facing Violence: Metatheatre as a Revealing Mechanism in Himmelweg, by Juan Mayorga, and El triángulo azul, by Mariano Llorente & Laila Ripoll. Diablotexto Digital, 6, 61–78. https://doi.org/10.7203/diablotexto.6.16767
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    758
  • PDF (Español)
    708

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.