“Clear line” in Luis Alberto de Cuenca`s poetry: courses of an extrange encounter
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.20895Keywords:
Luis Alberto de Cuenca, Clear line, Reading pact, ComplicityAbstract
The purpose of this current paper is to analyse the poetic appropriation of the comic expression “clear line” made by the spanish writer Luis Alberto de Cuenca (Madrid, 1950). Our approach will focus on two main aspects of this appropriation. The first one is related to the historic, cultural, political and social context in which this expression began to be used by de Cuenca: the return of democracy in Spain. From this point of view, its appearance will be studied as the construction of a consensual and convencional space -a reading pact- in which poetic experience can be, again, accessible. The second aspect will be the “complicit” dimension of the poetic text, which will allow us to understand the scope of Luis Alberto de Cuenca`s appropriation.
Downloads
References
Alary, Viviane (2002). "El final de los setenta y la década de los ochenta: la proliferación de revistas y las grandes inquietudes". En Alary, Viviane; Gubern, Román (eds.). Historietas, comics y tebeos españoles. Toulouse: Press Universitaire de Miraile, pp. 93-110.
Arroyo Almaraz, Antonio (2012). "Poética posmoderna transversal a las artes y la literatura: línea clara". En Alemany Ferrer, Rafael; Chico Rico, Francisco (eds.), Literatura i espectacle. Alicante: Servicio de Publicaciones Universitat d’Alacant, pp. 53-62.
Barthes, Roland (1970). "El efecto de realidad". En Verón, Eliseo (ed.), Lo verosímil. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo, pp. 95-101.
Baudelaire, Charles (2020). Diarios íntimos. La Canyada: NoBooks Editorial.
Benítez Reyes, Felipe (1989). "La poesía como interés privado". Renacimiento: revista de literatura, n.º 3, s/p.
Bufill, Juan et al. (1984). Tintín a Barcelona. Homenatge a Hergé. El Museu Imaginari de Tintín. Barcelona: Fundación Joan Miró.
Cañas, Dionisio (1996). "La poesía como complicidad. Las polémicas poéticas de los años 50". En Diputación general de Aragón; departamento de cultura y turismo. Jaime Gil de Biedma y su generación literaria. Zaragoza: Diputación Provincial, pp. 3-44.
Castillo cáceres, Fernando (2011). Tintín-Hergé: una vida del siglo XX. Madrid: Fórcola Ediciones.
Cervera, Juan (1992). Teoría de la literatura infantil. Valencia: Ediciones Mensajero.
De Cuenca, Luis Alberto (2006a). La vida en llamas. Madrid: Visor.
De Cuenca, Luis Alberto (2006b). Poesía (1979-1996). Madrid: Cátedra.
De Cuenca, Luis Alberto (2014a). Cuaderno de vacaciones. Madrid: Visor.
De Cuenca, Luis Alberto (2014b). "Luis Alberto Cuenca: 'La cultura no es de izquierdas ni de derechas'”, en <http://www.ieturolenses.org/revista_turia/index.php/actualidad_turia/cat/conversaciones/post/luis-alberto-cuenca-la-cultura-no-es-de-izquierdas-ni-de-derechas/>[Fecha de consulta: 2 de mayo de 2021]
De Cuenca, Luis Alberto (2010). El reino blanco. Madrid: Visor.
De Cuenca, Luis Alberto (2011). "Prólogo". En Castillo Cáceres, Fernando. Tintín-Hergé: una vida del siglo XX. Madrid: Fórcola Ediciones.
De Cuenca, Luis Alberto (2013). "La alegre brisa de la literatura". En fundación march. Luis Alberto de Cuenca. Madrid: Fundación Juan March.
De Cuenca, Luis Alberto (2015). "Luis Alberto de Cuenca: 'Hay que mezclar a Homero con Spiderman'", en <http://dialogados.com/entrevista-luis-alberto-de-cuenca-cultura-filologia-poesia-homero-spiderman/> [Fecha de consulta: 2 de mayo de 2021]
Eire, Ana (2003). "La poesía de la experiencia en la postmodernidad: un acercamiento a la nueva poesía española a través de la obra de Luis García Montero, Miguel d’Ors y Andrés Trapiello". Hispania, 86, 2, pp. 220-230.
Ferrari, Marta Beatriz (2010). Vivir con las palabras: poesía y pensamiento en Carlos Marzal. Mar del Plata: EUDEM.
Fresnault-Deruelle, Pierre (1999). Hergé ou Le secret de l’image: essai sur l’univers graphique de Tintin. Bruxelles: Moulinsart.
García Martín, José Luis (1992). La poesía figurativa: crónica parcial de quince años de poesía española. Sevilla: Renacimiento.
García Montero, Luis (1993). "¿Por qué no sirve para nada la poesía?". En García Montero, Luis et al. ¿Por qué no sirve para nada la poesía? Madrid: Hiperión, pp. 7-41.
García Montero, Luis (1994). "Los argumentos de la realidad". Diablotexto: Revista de crítica literaria, n.º 1, pp.107-114.
García Montero, Luis (1996). Aguas territoriales. Madrid: Pre-Textos.
García Montero, Luis (2003). "Poetas políticos y ejecutivos bohemios". En Mariscal, José M.; Pardo, Carlos. Hace falta estar ciego (Poéticas de compromiso para el siglo XXI). Madrid: Visor, pp. 11-23.
García-Posada, Miguel (1996). La nueva poesía (1975-1992). Barcelona: Crítica.
Jiménez, Nieves (2019). "Canciones completas. Luis Alberto de Cuenca", en <https://eltorotv.com/opinion/tribunas/canciones-completas-luis-alberto-cuenca-opinion-tribuna-20190617> [Fecha de consulta: 2 de mayo de 2021]
Juaristi, Jon (1994). "El pacto realista". Ínsula, n.º 565, enero, 1994, pp. 25-26.
Labrador méndez, Germán. (2009). Letras arrebatadas. Poesía y química en la transición española. Madrid: Devenir.
Lanz, Juan José (1998). "La joven poesía española. Notas para una periodización", Hispanic review, n.º 66, pp. 261-87.
Lanz, Juan José (2006). “Introducción”. En De Cuenca, Luis Alberto, Poesía (1979-1996). Madrid: Cátedra.
Letrán, Javier (2005). La poesía postmoderna de Luis Alberto de Cuenca. Sevilla: Editorial Renacimiento.
D’Ors, Miguel (1994). En busca del público perdido: aproximación a la última poesía española joven (1975-1993). Granada: Impredisur.
Peeters, Benoît (2013). Hergé, el hijo de Tintín. Madrid: Confluencias.
Riffaterre, Michael (2017). "La ilusión referencial". Co-herencia, 14, 27, pp. 13-37.
Sánchez Torre, Leopoldo (2004). "Realismos y autoreferencia en la poesía última española". CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, n.º 16, pp. 207-28.
Scarano, Laura (2000). "La otra porsmodernidad: reflexiones sobre España desde Argentina". CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, n.º 12, pp. 257-281.
Suárez Martínez, Luis Miguel (2010). La tradición clásica en la poesía de Luis Alberto de Cuenca. Pontevedra: Editorial Academia del Hispanismo.
Tendero, Arturo (2008). "Luis Alberto de Cuenca". Otro lunes. Revista Hispanoamericana de Cultura, n.º 8, pp. 9-12.
Vilarós, Teresa (1998). El mono del desencanto: Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). Madrid: Siglo XXI.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract484
-
PDF (Español)279
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)