Something is coming: Hispanic anti-colonial iconoclasm in the United States of America
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21505Keywords:
iconoclasm, postcolonialism, identity, monumentsAbstract
Iconoclasm has been a constant but a changing practice over time. In this regard, the following paper will study the contemporary ‘anti-colonial iconoclasm’ that has been developed in the US territory, specifically on commemorations which celebrate the peninsular expansion in the country, through monuments devoted to Christopher Columbus or Fray Junipero Serra. Thus, the reasons for the emergence of this iconoclastic wave and its spreading will be analysed, being subjected to the sense of identity and the conflict of the traditional preservation, maintaining the surplus value exerted on the images as the main driving force.
Downloads
References
Alimsinya Atuire, Caesar (2020). “Black Lives Matter and the removal of racist statues”, Die Zeitschrift 21: Inquiries into Art, History, and the Visual (2020), vol. I, n.º 2, pp. 449-467.
Arranaga, Toni (2018). “Crews Remove Christopher Columbus Statue from Grand Park”, en <https://cd13.lacity.org/news/crews-remove-christopher-columbus-statue-grand-park> [Fecha de consulta: 10 de julio de 2021].
Belting, Hans [1990] (2009). Imagen y culto. Una historia de la imagen anterior a la edad del arte. Cristina Díez Pampliega y Jesús Espino Nuño (trads.). Madrid: Ediciones Akal.
Boehm, Gottfired et. al. (2012). Iconoclastia. La ambivalencia de la mirada. Carlos A. Otero (ed.). Madrid: La Oficina Ediciones.
Bykova, Alina (2021). “Bill to Replace Junipero Serra Statue in California’s Capitol Park Approved by Assembly Panel”, en <https://nativenewsonline.net/currents/bill-to-replace-junipero-serra-statue-in-california-s-capitol-park-approved-by-assembly-panel> [Fecha de consulta: 2 de agosto de 2021].
Cebrián Herreros, Mariano (2008). “La web 2.0 como red social de comunicación e información”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, n.º 14, pp. 345-361.
Cervera, César (2018). “La verdad de Fray Junípero Serra: la historia desmonta las mentiras sobre el fraile”, en <https://www.abc.es/cultura/abci-verdad-fray-junipero-serra-historia-desmonta-mentiras-sobre-fraile-201809230041_noticia.html> [Fecha de consulta: 2 de agosto de 2021].
Didi-Huberman, Georges (2012). Arde la imagen. México: Ediciones Ve.
Durán, José María (2010). Iconoclasia, historia del arte y lucha de clases. Madrid: Trama.
Faciolince, Héctor (2017). “Bobadas de la iconoclasia”, en <https://www.elespectador.com/opinion/bobadas-de-la-iconoclastia-columna-852580> [Fecha de consulta: 20 de agosto de 2021].
Fairbanks, Eve (2015): “The birth of Rhodes Must Fall”, en <https://www.theguardian.com/news/2015/nov/18/why-south-african-students-have-turned-on-their-parents-generation> [Fecha de consulta: 10 de julio de 2021].
Flier, Patricia; Cardona, Lorena (2019). “La mundialización de las memorias: sus recorridos en la Europa del Este”, Trabajos y Comunicaciones, n.º 49, pp. 1-6.
Freedberg, David [2017] (2017). Iconoclasia. Historia y psicología de la violencia contra las imágenes. Marina Gutiérrez De Angelis (trad.). Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil Ediciones, Colección Pigmalión.
Fricker, Miranda [2007] (2017). Injusticia Epistémica. Oxford: Herder Editorial.
Gamboni, Dario [2014] (2014). La destrucción del arte. Iconoclasia y vandalismo desde la Revolución Francesa. María Condor (trad.). Madrid: Cátedra.
G. Meneses, María Paula (1972). “Mozambique, África y el mundo: el tránsito entre las gentes”. En Arribas Lozano, Alberto (ed.). Tentativas, contagios y desbordes. Territorios del pensamiento. Granada: Universidad de Granada, 2021, p. 28.
Gombrich, Ernst [1972] (1982). Imágenes simbólicas. Estudios sobre el arte del Renacimiento. Remigio Gómez Díaz (trad.). Madrid: Alianza Forma.
Hardin, Paul (2020). “Conservation, Tradition and Popular Iconoclasm in North America”, The Historic Environment: Policy & Practice (2020), vol. XII, pp. 95-115.
Heike, Paul (2014). The Myths that made America. An introduction to American Studies. Bielefeld: Transcript-Verlag.
Hughes (2020). “Un síndrome occidental”, en <https://www.abc.es/opinion/abci-sindrome-occidental-201709150829_noticia.html> [Fecha de consulta: 21 de agosto de 2021].
Noble, Thomas [2011] (2012). Images, Iconoclasm, and the Carolingians. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Parsons, Talcott; Shils, Edward (1951). Toward a General Theory of Action. Cambridge: Harvard University Press.
Peiró, Claudia (2017). “Qué hay detrás de la campaña contra Colón y la obra franciscana en California”, en <https://www.infobae.com/sociedad/2017/10/16/que-hay-detras-de-la-campana-contra-colon-y-la-obra-franciscana-en-california/> [Fecha de consulta: 20 de agosto de 2021].
Rawls, James J. (1984). Indians of California: The Changing Image. Oklahoma: University of Oklahoma Press.
Rodríguez, Marta (2018). “Los Ángeles retira una estatua de Colón por desencadenar ‘el mayor genocidio de la historia’”, en <https://es.euronews.com/2018/11/12/los-angeles-retira-una-estatua-de-colon-por-desencadenar-el-mayor-genocidio-de-la-historia> [Fecha de consulta: 23 de agosto de 2021].
(S.a.) (2020). “El 4 de julio de Trump: ‘Preservaremos el modo de vida americano que empezó en 1492 cuando Colón descubrió América’”, en <https://www.larazon.es/internacional/20200705/slrhqgw3xjhzjoxznxzkkrdzni.html> [Fecha de consulta: 23 de agosto de 2021].
(S.a.) (2020). “Vandalizan la estatua de Cervantes en el Golden Gate Park de San Francisco”, en <https://www.elconfidencial.com/mundo/2020-06-20/vandalizan-la-estatua-de-cervantes-en-el-golden-gate-park-de-san-francisco_2648180/> [Fecha de consulta: 21 de agosto de 2021].
(S.a.), (S.f.). “List of monuments and memorials removed during de George Floyd protests” en <https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_monuments_and_memorials_removed_during_the_George_Floyd_protests> [Fecha de consulta: 10 de julio de 2021].
(S.a.), (S.f.). “Remarks on Signing the Columbus Day Proclamation”, en <https://www.reaganlibrary.gov/archives/speech/remarks-signing-columbus-day-proclamation-0> [Fecha de consulta 23 de agosto de 2021].
(S.a), (S.f.): “Topple the Racists. A crowdsourced map of de UK statues and monuments that celebrate slavery and racism”, en <https://www.toppletheracists.org> [Fecha de consulta: 10 de julio de 2021].
Shaw, Julia (2014). “Cristóbal Colón: ¿Icono de Estados Unidos?”, en <https://www.eldiarioexterior.com/cristobal-colon-icono-de-estados-44576.htm> [Fecha de consulta: 20 de agosto de 2021].
Simon, John (2019). “Statues, Politics and The Past”, en <https://www.historytoday.com/archive/behind-times/statues-politics-and-past> [Fecha de consulta: 23 de agosto de 2021].
Sontag, Susan [2003] (2004). Ante el dolor de los demás. Aurelio Major (trad.). Madrid: Suma de Letras.
Stiem, Tyler (2018). “Statue wars: what should we do with troublesome monuments?”, en <https://www.theguardian.com/cities/2018/sep/26/statue-wars-what-should-we-do-with-troublesome-monuments> [Fecha de consulta: 21 de agosto de 2021].
Thomas, Mitchell (1986). Iconology: image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago Press.
Velandia, Darío (2018). “Iconoclasia e iconoludia: usos y función de la imagen en contextos de conflicto”, H-Arte. Revista de historia, teoría y crítica de arte, n.º 3, pp. 13-23.
Vives-Ferrándiz Sánchez, Luis (2015). “(No) son solo imágenes: iconoclasia y yihad 2.0”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (2015), vol. XXVII, pp. 11-30.
Yáñez-Richards, Sarah (2020). “El Día de Colón en Nueva York: héroe de italo-americanos y villano de nativos-americanos”, en <https://www.eldiario.es/internacional/dia-colon-nueva-york-heroe-italo-americanos-villano-nativos-americanos_1_6280639.html> [Fecha de consulta: 23 de agosto de 2021].
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract459
-
PDF (Español)346
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)