Petrified landscapes and gardens in 2666 by Roberto Bolaño

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.12.25319

Keywords:

Landscape, gardens, desert, ruins, paradise

Abstract

In the novel 2666, most of the gardens are usually depicted as degraded ruins. Denying that cultural matrix according to which the garden is a copy of the Terrestrial Paradise, the gardens located in the city of Santa Teresa establish a metonymic relationship with the desert. In Europe, on the other hand, the gardens recover their greenery and appear marked with positive traits. The article proposes that the first group of gardens constitute an allegory of a non-progressive history (Benjamin), while the other gardens manage to configure themselves as a landscape whose possible image allows an exit or deterritorialization of the alienated subject (Agamben).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. [1966] (2005). Dialéctica negativa. Trad. Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal, 2005.

AGAMBEN, Giorgio [2019] (2020). El reino y el Paraíso. Trad. Ernesto Kavi. Madrid: Sexto Piso.

AGAMBEN, Giorgio (2005). Profanaciones. Trad. Edgardo Dobry. Barcelona: Anagrama.

AGAMBEN, Giorgio [2014] (2017). El uso de los cuerpos. Homo sacer, IV, 2. Trad. Rodrigo Molina-Zavalía. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

ANDERMANN, Jens (2018). Tierras en trance. Arte y naturaleza después del paisaje. Santiago, Chile: Metales Pesados.

ARECO, Macarena (2020). Bolaño constelaciones. Literatura, sujetos, territorios. Nueva York: Peter Lang.

ARECO, Macarena (2015). Cartografía de la novela chilena reciente. Santiago: Ceibo Ediciones.

BENJAMIN, Walter [1928] (2012). El origen del Trauerspiel alemán. Trad. Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Abada.

BERQUE, Augustin [2008] (2009). El pensamiento paisajero. Ed. Javier Maderuelo. Madrid: Biblioteca Nueva.

BOLAÑO, Roberto [2004] (2015). 2666. España: Anagrama.

FISCHER, Mark [2017] (2018). Lo raro y lo espeluznante. Trad. Nuria Molines. Barcelona: Alpha Decay.

GUILLÉN, Paul (2020). “Sobre la certeza: ready made y problemas geométricos en 2666”, Metáfora: Revista de literatura y análisis del discurso, n.º 5, pp.1-15.

LARA GARRIDO, José (2020). “La poética de las ruinas en el Siglo de Oro”, Analecta Malacitana, n.º 41, pp. 9-117. En https://revistas.uma.es/index.php/analecta/article/view/13080 [Fecha de consulta: 3 de noviembre de 2022].

LARA GARRIDO, José (2002). “El jardín y la imaginación espacial en el teatro barroco español”. En Laplana Gil (ed.), La cultura del Barroco. Los jardines: Arquitectura, simbolismo y literatura. España: Instituto de Estudios Altoaragoneses, pp. 187-226.

MADERUELO, Javier (2004). “La teoría de lo pintoresco y la obra de William Gilpin”. En William Gilpin, 3 ensayos sobre la belleza pintoresca. Madrid: Abada, 2004, pp. 7-43.

MARISTAIN, Mónica (2004). “Final: ‘Estrella distante’ (entrevista de Mónica Maristain)”. En Roberto Bolaño, Entre paréntesis. Barcelona: Anagrama.

MASIELLO, Francine (2008). “Los sentidos y las ruinas”, Revista Iberoamericana, n.º 30, pp. 103-112. En https://journals.iai.spkberlin.de/index.php/iberoamericana/article/view/820/503 [Fecha de consulta: 3 de noviembre de 2022].

MONTES CAPÓ, Cristián (2016). “Macarena Areco (y colaboradores). Cartografía de la novela chilena reciente”, Revista chilena de literatura, n.º 92, pp. 293-296. En https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/41256/42806 [Fecha de consulta: 25 de septiembre de 2022].

OYARCE ORREGO, A. (2012). “Cortes estratigráficos en la crítica y en la obra de Roberto Bolaño”. Acta Literaria, n.º 44, pp. 9-33.

RODRÍGUEZ FREIRE, Raúl (2016). “Arcimboldo, la historia natural en 2666”, Revista chilena de literatura, n.º 92, pp. 177-200. En https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/41248/42791 [Fecha de consulta: 25 de septiembre de 2022].

RUBIO Y TUDURÍ, Nicolás [1953] (1981). Del paraíso al jardín latino: origen y formación del moderno jardín latino. Barcelona: Tusquets.

TITO ROJO, José (2011). “El paraíso es un jardín”. En Juan Calatrava y José Tito Rojo (ed.), Jardín y paisaje. Miradas cruzadas. España: Abada, pp. 71-85.

URIARTE, Javier (2020). Desertmarkers. Travel, War and the State in Latin America. Nueva York: Routledge.

VASKES SANTCHES, Irina (2011). “Posmodernidad estética de Frederick Jameson: pastiche y esquizofrenia”, Praxis Filosófica, n.º 33, pp. 53-74. En http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120468820 11000200003&lng=en&tlng=es [Fecha de consulta: 25 de septiembre de 2022]

Published

2022-12-23

How to Cite

Schoennenbeck Grohnert, S. (2022). Petrified landscapes and gardens in 2666 by Roberto Bolaño. Diablotexto Digital, 12, 35–60. https://doi.org/10.7203/diablotexto.12.25319
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    336
  • PDF (Español)
    436

Metrics