The millennial update of the Bildungsroman in the work of Aloma Rodríguez
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.15.28082Keywords:
Aloma Rodríguez, bildungsroman, contemporary Spanish coming-of-age novel.Abstract
The objective of this work is to analyze the distinctive characteristics of the coming-of-age genre in three novels by a Spanish writer from the turn of the millennium: Alóma Rodríguez. What the bildungsroman can offer as a portrayal of a society and an era is a question we will attempt to answer, thanks also to a conversation we had with the author. The protagonist of her novels is situated in a specific place and time that may have provided her with a way of life and satisfied certain vital concerns. Consequently, these factors inevitably influence her learning process and maturation.
Downloads
References
Abdala Mesa, Yohainna (2003). «Leasa Y. Lutes, Allende, Buitrago, Luiselli: Aproximaciones teóricas al concepto del “Bildungsroman” femenino». Caravelle, 81, pp. 356-59.
Baquero Goyanes, Mariano (1955). Estructuras de la novela actual. Barcelona: Castalia.
Bezhanova, Olga (2009). “La angustia de ser mujer en el Bildungsroman femenino: Varsavsky, Boullosa y Grandes”. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 41, 1-26. Disponible en <http://www.ucm.es/info/especulo/numero41/bromfeme.html> [Fecha de consulta: 12 de septiembre de 2023].
Ciplijauskaité, Biruté (1988). La novela femenina contemporánea (1970-1985): Hacia una tipología de la narración en primera persona. Barcelona: Anthropos.
Dávila León, Óscar (2005). «Adolescencia y juventud: De las nociones a los abordajes». Última Década, 21, pp. 83-104. Disponible en <https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362004000200004> [Fecha de consulta: 13 de octubre de 2023].
Fanjul, Sergio C. (2013). “De fiesta libresca”. El País, 15 de noviembre. Disponible en <https://elpais.com/ccaa/2013/11/14/madrid/1384468786_849720.html> [Fecha de consulta: 14 de septiembre de 2023].
Felski, Rita (1986). “The Novel of Self-Discovery: A Necessary Fiction?”. Southern Review, 19(2), 131-148.
Fernández-Caparrós, Marta (2013). “Escribir un relato es como correr los cien metros lisos: Una mala salida puede arruinarlo todo”. Culturamas: La Revista de Información Cultural en Internet, 7 de junio. Disponible en <https://www.culturamas.es/2013/06/07/escribir-un-relato-es-como-correr-los-cien-metros-lisos-una-mala-salida-puede-arruinarlo-todo/> [Fecha de consulta: 12 de octubre de 2023]
Garrido, Benito (2013). “Entrevista a Aloma Rodríguez, autora de Solo si te mueves”. Culturamas: La Revista de Información Cultural en Internet, 22 de mayo. Disponible en <https://www.culturamas.es/2013/05/22/entrevista-a-aloma-rodriguez-autora-de-solo-si-te-mueves/> [Fecha de consulta: 12 de octubre de 2023]
Laforet, Carmen (2007). “Fuga primera”. En Carmen Laforet, Carta a Don Juan: Cuentos completos (pp. 27-30). Palencia: Menoscuarto.
Lagos Pope, María Inés (1996). En tono mayor: Relatos de formación de protagonista femenina en Hispanoamérica. Santiago de Chile: Cuarto Propio.
Lejeune, Philippe (1997). Le pacte autobiographique. París: Seuil.
Martín Huertas, Concepción (2022). Identidad, memoria y crisis: Nuevos paradigmas autobiográficos en la literatura española actual. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid - Université de Rennes 2.
Martín Rodrigo, Inés (2016). “Aloma Rodríguez: «No pienso escribir como algo a que dedicarme, lo hago»”. ABC, 24 de mayo. Disponible en <https://www.abc.es/cultura/cultural/abci-aloma-rodriguez-no-pienso-escribir-como-algo-dedicarme-hago-201605240156_noticia.html> [Fecha de consulta: 3 de septiembre de 2023]
Moretti, Franco (1999). Il romanzo di formazione. Turín: Einaudi.
Musitano, Julia (2016). “La autoficción: Una aproximación teórica. Entre la retórica de la memoria y la escritura de recuerdos”. Acta Literaria, 52. Disponible en <https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482016000100006 > [Fecha de consulta: 5 de septiembre de 2023]
Riaño, Peio H. (2013). “Los Rodríguez, una familia sin secretos familiares”. El Confidencial, 19 de noviembre. Disponible en <https://www.elconfidencial.com/cultura/2013-11-19/los-rodriguez-una-familia-sin-secretos-familiares_55969/> [Fecha de consulta: 7 de septiembre de 2023]
Rodríguez, Aloma (2007). París tres. Zaragoza: Xordica Editorial.
Rodríguez, Aloma (2010). Jóvenes y guapos. Zaragoza: Xordica Editorial.
Rodríguez, Aloma (2013a). “La novela de tu vida: Aloma Rodríguez”. Culturamas: La Revista de Información Cultural en Internet, 21 de diciembre. Disponible en <https://www.culturamas.es/2013/12/21/la-novela-de-tu-vida-aloma-rodriguez/> [Fecha de consulta: 12 de diciembre de 2023]
Rodríguez, Aloma (2013b). Solo si te mueves. Zaragoza: Xordica Editorial.
Rodríguez Fontela, María (1996). La novela de autoformación: Una aproximación teórica e histórica al «Bildungsroman» desde la narrativa hispánica. Oviedo y Kassel: Reichenberg.
Rodríguez Gimeno, Rafa (2013). “Sexo, dinosaurios y mucho humor”. Verlanga, s.f. Disponible en <https://verlanga.com/letras/sexo-dinosaurios-y-mucho-humor/> [Fecha de consulta: 21 de octubre de 2023]
“Una entrevista a Aloma Rodríguez” (2013). Xordica Editorial, 25 de febrero. Disponible en <https://xordicaeditorial.wordpress.com/2013/02/25/una-entrevista-a-aloma-rodriguez/> [Fecha de consulta: 2 de noviembre de 2023]
Villegas, Juan (1978). La estructura mítica del héroe en la novela del siglo XX. Barcelona: Planeta.
Zapater, Pedro (2013). “Aloma Rodríguez: «Hay que moverse aunque sea para equivocarse»”. Heraldo, 13 de marzo. Disponible en <https://www.heraldo.es/noticias/ocio-cultura/2013/03/14/aloma-rodriguez-hay-que-moverse-aunque-sea-para-equivocarse-226231-1361024.html> [Fecha de consulta: 11 de noviembre de 2023]
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract124
-
PDF (Español)44
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)