Comics and Political Awareness: The Role of Juxtaposition and Contrast in Ana Penya’s Todo bajo el sol
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.16.29386Keywords:
political literature, graphic novel, mass tourism, Ana PenyasAbstract
This article examines how Ana Penyas, in Todo bajo el sol, employs comics to critique the impact of mass tourism on the Spanish coast. Through techniques such as juxtaposition, sequentiality and contrast, Penyas captures the socio-economic and environmental degradation resulting from decades of unchecked tourist development. The work is interpreted as a denunciation of the capitalist system, exposing structural violence and the erosion of local identity. Consequently, the graphic novel emerges as a powerful instrument for raising awareness and stimulating political reflection, giving voice to silenced communities.
Downloads
References
AYETE GIL, Maria (2023). Ideología, poder y cuerpo. La novela política contemporánea. Manresa: Bellaterra edicions.
ALARY, Viviane; MATLY, Michel (eds) (2020). Narrativa gráfica de la Guerra Civil. Perspectivas globales y particulares. León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León, Colección Grafikalismos,
ALTARRIBA, Antonio (2021). “Asomados a la viñeta”, Tebeosfera: Cultura Gráfica, 18, s.p.
BARTUAL, Roberto (2021). La secuencia gráfica. El cómic y la evolución de su lenguaje. Madrid: Ediciones Marmotilla.
BLANCO-CORDÓN, Tatiana (2021). “Experiencias gráficas de Chantal Montellier y Ana Penyas para la concienciación medioambiental. La autobiografía subterránea”, CuCo Cuadernos de cómic, 17, pp. 84-108. DOI: 10.37536/cuco.2021.17.1564
BRITLAND, Joanne (2024). “La burbuja del alquiler en el cómic. Mass Tourism, Gentrification, and Spain’s Housing Crisis in Todo bajo el sol (2021), Soy de Pueblo: Manual Para Sobrevivir en la Ciudad (2011), and Coqueto, mejor ver (2019). En Xavier Dapena y Joanne Britland (eds.), The Political Imagination in Spanish Graphic Narrative. London: Routledge, pp. 12-34.
CARBALLES, Alonso J.; TOUTON Isabelle (2021). “Introducción: Historia, conflictos y cómic”, Cuadernos de Historia Contemporánea, 43, pp. 11-18. Disponible en <https://doi.org/10.5209/chco.78166> [Fecha de consulta: 2 de septiembre de 2024].
CATALÁ, Jorge (2022). “Escuchar un dibujo y caminar la viñeta. La intermedialidad en el cómic”. En Jorge Catalá, Benoît Mitaine, Lisa Maya Quaianni Manuzzato, José Manuel Trabado Cabado (eds.), Multimodalidad e intermedialidad. Mestizajes en la narración gráfica contemporánea ibérica y latinoamericana. León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León, Colección Grafikalismos, pp. 11-42.
CLAUDIO, Esther (2024). “Estamos todas bien as craftivism: Your War or Our Struggles?” En Xavier Dapena y Joanne Britland (eds.), The Political Imagination in Spanish Graphic Narrative. London: Routledge, pp. 130-147.
CROMER, Michael; CLARK, Penney (2007). “Getting Graphic with the Past: Graphic Novels and the Teaching of History”, Theory and Research in Social Education, 35, 4, pp. 576-578.
DAPENA, Xavier; BRITLAND, Joanne (2024). “Introduction”. En Xavier Dapena y Joanne Britland (eds.), The Political Imagination in Spanish Graphic Narrative. London: Routledge, pp. 1-11.
DÍAZ DE QUIJANO, Fernando (2021). “Es útil abordar temas sociales desde la perspectiva del cómic”. Entrevista a Ana Penyas, El Cultural, 11-02-2021. Disponible en <https://www.elespanol.com/el-cultural/20210211/ana-penyas-abordar-temas-sociales-perspectiva-comic/558196117_0.html> [Fecha de consulta: 19 de septiembre de 2024].
DIONI, Jorge (2023). El malestar de las ciudades. Barcelona: Arpa Editores.
FERNÁNDEZ DE ARRIBA, David (coord.) (2019). Memoria y viñetas. La memoria histórica en el aula a través del comic. Valencia: Desfiladero Ediciones.
GARCÍA, Santiago (2010). La novela gráfica. Bilbao: Astiberri Ediciones.
GARSÁN, Carlos (2019). "La ficción estará más presente en mi nuevo cómic" Entrevista a Ana Penyas. Valencia Plaza, 9-05-2019. Disponible en <https://valenciaplaza.com/una-conversacion-con-ana-penyas-la-ficcion-estara-mas-presente-en-mi-nuevo-comic> [Fecha de consulta: 12 de julio de 2024].
GROENSTEEN. Thierry [1999] (2021). Sistema de la historieta. Madrid: Ediciones Marmotilla.
Lluch-Prats, Javier et al. (eds.) (2016). Las batallas del cómic. Perspectivas sobre la narrativa gráfica contemporánea. Valencia: Anejos de Diablotexto Digital, 1.
MÁXIMO (1964). España para usted [guía turística]. Valencia: Subsecretaria de Turismo.
MCCLOUD, Scott [1993] (1995). Cómo se hace un cómic. El arte invisibile. Trad. de Enrique Abulí. Barcelona: Ediciones B.
NIXON, Rob (2011). Slow Violence and the Environmentalism of the Poor. Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press.
PERIS BLANES, Jaume (2018). “Cultura, literatura e imaginación política. La verosimilitud va a cambiar de bando”. En Jaume Peris Blanes (ed.), Cultura e imaginación política. México/París: RILMA 2/ADEHL, pp. 1-24.
RANCIÈRE, Jacques [2000] (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
RANCIERE, Jacques (2007). Politique de la littérature. Paris: Editions Galilée.
RODRÍGUEZ, Juan Carlos [1974] (1990). Teoría e historia de la producción ideológica. Madrid: Akal.
RODRÍGUEZ, Juan Carlos (2002). De qué hablamos cuando hablamos de literatura. Granada: Comares.
ROMERO POLO, Paula (2023). “La turistificación y el concepto de «slow violence». Un análisis de Todo bajo el sol, de Ana Penyas.”. Ponencia presentada en el I Congreso Internacional de Humanidades Ecológicas, Universidad Autónoma de Madrid, 22-05-2023. Manuscrito cortesía de la autora.
PENYAS, Ana (2021). Todo bajo el sol. Barcelona: Salamandra Graphic.
SEGUÍ, Isabel (2023). “Talkin about me deosn´t interest me at all”. Entrevista a Ana Penyas, maifeminism.com, 30-03-2023. Disponible en: <https://maifeminism.com/talking-about-me-doesnt-interest-me-at-all-an-interview-with-ana-penyas/> [Fecha de consulta: 10 de julio de 2024].
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract22
-
PDF (Español)7
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)