Comics in art museums. Museological and museographic challenges
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.21.21273Keywords:
Comic, museology, exhibition design, new expressions of the comic.Abstract
When a cultural artifact enters the art museum for the first time, there is a risk that it will be treated with the established formulas applied to works that have a long-standing exhibition life behind them. An example of this is the poster, exhibited in a frame as if it were an easel painting. In order to avoid, as far as possible, this also happening to comics, it is urgent to reflect on two museological and museographic challenges: what to exhibit? and how to exhibit it? What to exhibit, the process or the result, the original or the final object, the drawing board or the sequence? How to exhibit in the space of a museum a sequential story developed (mostly) to be shown on paper as medium and conceived for individual reading? The article attempts to answer both series of questions, pointing to examples and proposing critical reflections.
Downloads
References
Altarriba, Antonio. «El còmic surt de mare». Ara, 4 abril de 2019, https://www.ara.cat/opinio/antonio-altarriba-comic_0_2209579233.html Recuperado el 18 de noviembre de 2020
Baena, Francisco. «Deriva breve por el planeta cómic». Desacuerdos 5. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español. Cultura popular. Barcelona: Edicions de l’Eixample, 2009, pp. 206-213.
—«El cómic de exposición». Viñetas desbordadas. Granada: Centro José Guerrero, 2018, pp. 17-31.
Bono, Ferran. «Paco Roca revienta la viñeta y dibuja un nuevo museo». El País, 7 de marzo de 2019, https://elpais.com/cultura/2019/03/06/actualidad/1551893823_782653.html Recuperado el 24 de noviembre de 2020
Bordes, Enrique. Cómic, arquitectura narrativa. Madrid: Ediciones Cátedra, 2017.
―. «Beatos, mecachis y percebes». Beatos, mecachis y percebes. Miles de años de tebeos en la Biblioteca Nacional. Madrid: Biblioteca Nacional de España, 2018a, pp. 11-17.
―. «Beatos». Beatos, mecachis y percebes. Miles de años de tebeos en la Biblioteca Nacional. Madrid: Biblioteca Nacional de España, 2018b, pp. 18-45.
Carrión, Jorge. «Los museos españoles reivindican al cine y los cómics». The New York Times, 10 de marzo de 2019, https://www.nytimes.com/es/2019/03/10/espana-museos-cine-comics/ Recuperado el 18 de noviembre de 2020
Cartelera Turia. «Entrevista con Nuria Enguita, directora del IVAM». Cartelera Turia, 26 de noviembre de 2020, https://www.carteleraturia.com/entrevista-con-nuria-enguita-directora-del-ivam-la-nueva-sede-del-ivam-debe-centrarse-en-el-arte-postmedia/ Recuperado el 12 de diciembre de 2020
Centro José Guerrero. Viñetas desbordadas. Granada: Centro José Guerrero, 2018.
Crécy, Nicolas de. Période Glaciaire. París: Éditions Futuropolis y Musée du Louvre, 2005.
Daures, Pierre-Laurent. Enjeux et stratégies de l’exposition de bande dessinée. Angoulême: Ecole Européenne Supérieure de l’Image, Université de Poitiers, 2011.
E. C. «Sobre la valoración del comic en general y sobre la exposición del Museo en concreto». El Correo de Andalucía, 22 de mayo de 1971, p. 17.
Europa Press. «El Centro Guerrero de Granada abre sus puertas por primera vez al mundo del cómic». Europa Press, 21 de enero de 2019, https://www.europapress.es/andalucia/noticia-centro-guerrero-granada-abre-puertas-primera-vez-mundo-comic-20190121163312.html Recuperado el 18 de noviembre de 2020
Fernández, Guillermo. El museo de ciencia transformador: un ensayo a favor de la relevancia social del museo de ciencia contemporáneo, 2019, http://www.elmuseodecienciatransformador.org/leer-on-line/ Recuperado el 25 de noviembre de 2020
Frank, Peter. «Masters of American Comics. Hammer Museum & Museum of Contemporany Art de Los Ángeles». Artecontexto. Arte, cultura y nuevos medios, 10, 2006, pp. 42-48.
Fundació Joan Miró Barcelona. Soy Sauce, 2005, https://www.fmirobcn.org/es/exposiciones/86/soy-sauce Recuperado el 13 de mayo de 2021
García Blanco, Ángela. La exposición. Un medio de comunicación. Madrid: Ediciones Akal, 1999.
Groensteen, Thierry. Astérix, Barbarella et Cie. Trésors du musée de la bande dessinée d’Angoulême. París/Angoulême: Somogy éditions d’art/CNBDI, 2000.
―. Un objet culturel non identifié. Angoulême: Éditions de l’An 2, 2006.
―. «Quand le 9e art sort de sa bulle». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, pp. 54-60.
Hoog, Anne Hélène. «3 questions à 5 commissaires d’exposition et scénographes». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, p. 69.
Hureau, Lucas. «3 questions à 5 commissaires d’exposition et scénographes». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, p. 67.
Jiménez, Jesús. «La Biblioteca Nacional convierte la historia de la humanidad en un tebeo». RTVE, 3 de octubre de 2018, http://www.rtve.es/rtve/20181003/biblioteca-nacional-convierte-historia-humanidad-tebeo/1811582.shtml Recuperado el 18 de noviembre de 2020
Lassalle, Ambroise. «Exposer de la bande dessinée». La Cité internationale de la bande dessinée et de l’image, 2009, http://www.citebd.org/IMG/pdf/article_83-2.pdf Recuperado el 18 de noviembre de 2020
Maroević, Ivo. «The museum message: between the document and information». En Eilean Hooper-Greenhill (ed.). Museum, Media, Message. Londres: Routledge, 1995, pp. 23-36.
Mars, L.L. de. Exposer la bande dessinnée ?. París: Éditions Adverse, 2019.
Martínez, Javier. «Medio siglo anticipando el arte del futuro». El lápiz colorao, 1 de julio de 2020, http://ellapizcolorao.com/2020/07/01/medio-siglo-anticipando-arte-futuro/ Recuperado el 21 de noviembre de 2020
Mathieu, Marc-Antoine. «3 questions à 5 commissaires d’exposition et scénographes». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, p. 68.
Mateos Rusillo, Santos M. «Miserachs y ‘Barcelona, blanco y negro’, la exposición». Miradas desde la copa. Portal de Comunicación y Patrimonio cultural, 2016, https://www.comunicacionpatrimonio.net/2016/01/miserachs-y-barcelona-blanco-y-negro-la-exposicion/ Recuperado el 24 de noviembre de 2020
―. «¡Toc, toc, toc! El cómic llama a la puerta de los museos de arte». HER&MUS. Heritage & Museography, 20, 2019, pp. 221-252.
Méon, Jean-Mathieu. «Fragmenter, matérialiser. Prises en charge de la matérialité de la bande dessinée par l’exposition». Comicalités, 2019, https://journals.openedition.org/comicalites/3711 Recuperado el 17 de diciembre de 2020
Mercier, Jean-Pierre. «Planche originale». Dictionnaire esthétique et thématique de la bande dessinée. Neuvième art 2.0. La revue en ligne de la Cité internationale de la bande dessinée et de l’image, 2020, http://neuviemeart.citebd.org/spip.php?article676 Recuperado el 08 de diciembre de 2020
Payen, Emmanuèle. «3 questions à 5 commissaires d’exposition et scénographes». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, p. 65.
Pérez Escolano, Víctor. «Los cómics en el museo». BANG! Información y estudios sobre la historieta, Barcelona, 1971, pp. 4-5.
―. «Hace 50 años. El Museo de Arte Contemporáneo de Sevilla». Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, junio de 2020, http://www.caac.es/docms/txts/Hace50victorperez.pdf Recuperado el 22 de noviembre de 2020
Ramos, Charo. «Cincuenta años de un museo “atento al latido de su tiempo”». Diario de Sevilla, 3 de mayo de 2020, https://www.diariodesevilla.es/artes_plasticas/Cincuenta-museo-atento-latido-tiempo_0_1460854288.html Recuperado el 22 de noviembre de 2020
Roca, Paco. Diario del dibujante de ‘El dibuixat’. Valencia: Institut Valencià d’Art Modern, 2019.
Ruiz, Francesc. «Cómic de exposición». Babelia. El País, 13 de diciembre de 2017, https://elpais.com/cultura/2017/12/06/babelia/1512582359_335705.html Recuperado el 19 de noviembre de 2020
Saouter, Catherine. «La BD rencontré le musée». Voix et Images, 42(2), 2018, pp. 49-58, https://doi.org/10.7202/1045064ar Recuperado el 18 de noviembre de 2020
Serra, Xavi. «Quan el dibuix s’escapa de les vinyetes». Ara, 6 de abril de 2019, https://llegim.ara.cat/reportatges/dibuix-escapa-vinyetes_0_2210779022.html Recuperado el 18 de noviembre de 2020
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract394
-
PDF (Español)323
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.