Comics in art museums. Museological and museographic challenges

Authors

  • Santos M. Mateos Rusillo

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.21.21273

Keywords:

Comic, museology, exhibition design, new expressions of the comic.

Abstract

When a cultural artifact enters the art museum for the first time, there is a risk that it will be treated with the established formulas applied to works that have a long-standing exhibition life behind them. An example of this is the poster, exhibited in a frame as if it were an easel painting. In order to avoid, as far as possible, this also happening to comics, it is urgent to reflect on two museological and museographic challenges: what to exhibit? and how to exhibit it? What to exhibit, the process or the result, the original or the final object, the drawing board or the sequence? How to exhibit in the space of a museum a sequential story developed (mostly) to be shown on paper as medium and conceived for individual reading? The article attempts to answer both series of questions, pointing to examples and proposing critical reflections. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Santos M. Mateos Rusillo

Santos Mateos is an Art historian. Postgraduate in Heritage Interpretation and PhD in Art History. Lecturer at the Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (Barcelona). His research is focused on cultural heritage studies: global communication (cultural mediation and communication) of museums and heritage facilities; artistic heritage and the Civil War, and the late Gothic sculpture of the peninsular kingdoms. He has authored books on museum communication and heritage history and has published articles in national and international journals ( Goya. Revista de Arte, Revista de Catalunya, Communication & Society, Ge-conservación, Museum Management and Curatorship, Curator: The Museum Journal , etc.).

References

Altarriba, Antonio. «El còmic surt de mare». Ara, 4 abril de 2019, https://www.ara.cat/opinio/antonio-altarriba-comic_0_2209579233.html Recuperado el 18 de noviembre de 2020

Baena, Francisco.  «Deriva breve por el planeta cómic». Desacuerdos 5. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español. Cultura popular. Barcelona: Edicions de l’Eixample, 2009, pp. 206-213.

—«El cómic de exposición». Viñetas desbordadas. Granada: Centro José Guerrero, 2018, pp. 17-31.

Bono, Ferran. «Paco Roca revienta la viñeta y dibuja un nuevo museo». El País, 7 de marzo de 2019, https://elpais.com/cultura/2019/03/06/actualidad/1551893823_782653.html Recuperado el 24 de noviembre de 2020

Bordes, Enrique. Cómic, arquitectura narrativa. Madrid: Ediciones Cátedra, 2017.

―. «Beatos, mecachis y percebes». Beatos, mecachis y percebes. Miles de años de tebeos en la Biblioteca Nacional. Madrid: Biblioteca Nacional de España, 2018a, pp. 11-17.

―. «Beatos». Beatos, mecachis y percebes. Miles de años de tebeos en la Biblioteca Nacional. Madrid: Biblioteca Nacional de España, 2018b, pp. 18-45.

Carrión, Jorge. «Los museos españoles reivindican al cine y los cómics». The New York Times, 10 de marzo de 2019, https://www.nytimes.com/es/2019/03/10/espana-museos-cine-comics/ Recuperado el 18 de noviembre de 2020

Cartelera Turia. «Entrevista con Nuria Enguita, directora del IVAM». Cartelera Turia, 26 de noviembre de 2020, https://www.carteleraturia.com/entrevista-con-nuria-enguita-directora-del-ivam-la-nueva-sede-del-ivam-debe-centrarse-en-el-arte-postmedia/ Recuperado el 12 de diciembre de 2020

Centro José Guerrero. Viñetas desbordadas. Granada: Centro José Guerrero, 2018.

Crécy, Nicolas de. Période Glaciaire. París: Éditions Futuropolis y Musée du Louvre, 2005.

Daures, Pierre-Laurent. Enjeux et stratégies de l’exposition de bande dessinée. Angoulême: Ecole Européenne Supérieure de l’Image, Université de Poitiers, 2011.

E. C. «Sobre la valoración del comic en general y sobre la exposición del Museo en concreto». El Correo de Andalucía, 22 de mayo de 1971, p. 17.

Europa Press. «El Centro Guerrero de Granada abre sus puertas por primera vez al mundo del cómic». Europa Press, 21 de enero de 2019, https://www.europapress.es/andalucia/noticia-centro-guerrero-granada-abre-puertas-primera-vez-mundo-comic-20190121163312.html Recuperado el 18 de noviembre de 2020

Fernández, Guillermo. El museo de ciencia transformador: un ensayo a favor de la relevancia social del museo de ciencia contemporáneo, 2019,  http://www.elmuseodecienciatransformador.org/leer-on-line/ Recuperado el 25 de noviembre de 2020

Frank, Peter. «Masters of American Comics. Hammer Museum & Museum of Contemporany Art de Los Ángeles». Artecontexto. Arte, cultura y nuevos medios, 10, 2006, pp. 42-48.  

Fundació Joan Miró Barcelona. Soy Sauce, 2005,  https://www.fmirobcn.org/es/exposiciones/86/soy-sauce Recuperado el 13 de mayo de 2021

García Blanco, Ángela. La exposición. Un medio de comunicación. Madrid: Ediciones Akal, 1999.

Groensteen, Thierry. Astérix, Barbarella et Cie. Trésors du musée de la bande dessinée d’Angoulême. París/Angoulême: Somogy éditions d’art/CNBDI, 2000.  

―. Un objet culturel non identifié. Angoulême: Éditions de l’An 2, 2006.

―. «Quand le 9e art sort de sa bulle». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, pp. 54-60.

Hoog, Anne Hélène. «3 questions à 5 commissaires d’exposition et scénographes». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, p. 69.

Hureau, Lucas. «3 questions à 5 commissaires d’exposition et scénographes». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, p. 67.

Jiménez, Jesús. «La Biblioteca Nacional convierte la historia de la humanidad en un tebeo». RTVE, 3 de octubre de 2018, http://www.rtve.es/rtve/20181003/biblioteca-nacional-convierte-historia-humanidad-tebeo/1811582.shtml Recuperado el 18 de noviembre de 2020

Lassalle, Ambroise. «Exposer de la bande dessinée». La Cité internationale de la bande dessinée et de l’image, 2009, http://www.citebd.org/IMG/pdf/article_83-2.pdf Recuperado el 18 de noviembre de 2020

Maroević, Ivo. «The museum message: between the document and information». En Eilean Hooper-Greenhill (ed.). Museum, Media, Message. Londres: Routledge, 1995, pp. 23-36.

Mars, L.L. de. Exposer la bande dessinnée ?. París: Éditions Adverse, 2019.

Martínez, Javier. «Medio siglo anticipando el arte del futuro». El lápiz colorao, 1 de julio de 2020, http://ellapizcolorao.com/2020/07/01/medio-siglo-anticipando-arte-futuro/  Recuperado el 21 de noviembre de 2020

Mathieu, Marc-Antoine. «3 questions à 5 commissaires d’exposition et scénographes». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, p. 68.

Mateos Rusillo, Santos M. «Miserachs y ‘Barcelona, blanco y negro’, la exposición». Miradas desde la copa. Portal de Comunicación y Patrimonio cultural, 2016, https://www.comunicacionpatrimonio.net/2016/01/miserachs-y-barcelona-blanco-y-negro-la-exposicion/ Recuperado el 24 de noviembre de 2020

―. «¡Toc, toc, toc! El cómic llama a la puerta de los museos de arte». HER&MUS. Heritage & Museography, 20, 2019, pp. 221-252.

Méon, Jean-Mathieu. «Fragmenter, matérialiser. Prises en charge de la matérialité de la bande dessinée par l’exposition». Comicalités, 2019, https://journals.openedition.org/comicalites/3711 Recuperado el 17 de diciembre de 2020

Mercier, Jean-Pierre. «Planche originale». Dictionnaire esthétique et thématique de la bande dessinée. Neuvième art 2.0. La revue en ligne de la Cité internationale de la bande dessinée et de l’image, 2020, http://neuviemeart.citebd.org/spip.php?article676 Recuperado el 08 de diciembre de 2020

Payen, Emmanuèle. «3 questions à 5 commissaires d’exposition et scénographes». Les Cahiers de la BD, 12, 2020, p. 65.

Pérez Escolano, Víctor. «Los cómics en el museo». BANG! Información y estudios sobre la historieta, Barcelona, 1971, pp. 4-5.

―. «Hace 50 años. El Museo de Arte Contemporáneo de Sevilla». Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, junio de 2020, http://www.caac.es/docms/txts/Hace50victorperez.pdf Recuperado el 22 de noviembre de 2020

Ramos, Charo. «Cincuenta años de un museo “atento al latido de su tiempo”». Diario de Sevilla, 3 de mayo de 2020, https://www.diariodesevilla.es/artes_plasticas/Cincuenta-museo-atento-latido-tiempo_0_1460854288.html Recuperado el 22 de noviembre de 2020

Roca, Paco. Diario del dibujante de ‘El dibuixat’. Valencia: Institut Valencià d’Art Modern, 2019. 

Ruiz, Francesc. «Cómic de exposición». Babelia. El País, 13 de diciembre de 2017, https://elpais.com/cultura/2017/12/06/babelia/1512582359_335705.html Recuperado el 19 de noviembre de 2020

Saouter, Catherine. «La BD rencontré le musée». Voix et Images, 42(2), 2018, pp. 49-58, https://doi.org/10.7202/1045064ar Recuperado el 18 de noviembre de 2020

Serra, Xavi. «Quan el dibuix s’escapa de les vinyetes». Ara, 6 de abril de 2019, https://llegim.ara.cat/reportatges/dibuix-escapa-vinyetes_0_2210779022.html Recuperado el 18 de noviembre de 2020

Published

2021-06-30

How to Cite

Mateos Rusillo, S. M. (2021). Comics in art museums. Museological and museographic challenges. EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 21, 113–127. https://doi.org/10.7203/eutopias.21.21273
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    394
  • PDF (Español)
    323

Issue

Section

DOSSIER

Metrics

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.