The figuration of the narrative voice in El italiano by Arturo Pérez Reverte: story of a tired narrator

Authors

  • Francisco Javier Hernández Ruiz

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.24.23677

Keywords:

Pérez-Reverte, narrator, postmodernity

Abstract

This article explores, on the one hand, the continuity of some of the main motifs of Arturo Pérez Reverte’s poetics in the author’s latest novel, El italiano (2021). On the other hand, it highlights the novel use (with respect to his previous works) that Pérez-Reverte makes of the figuration of the narrative voice itself within the novel in order to shift the character of his «tired» (that is, bitterly lucid and disillusioned) heroes to the narrative voice in order to preserve, in the novel, the remains of the classical hero and his epic. Thus it maintains a coherent correlation with the «discourse from the ruins» used in earlier works, in which, though, such discourse was produced from the character’s memory and not from the figurative narrative voice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Javier Hernández Ruiz

Francisco Javier Hernández Ruiz (1980, Spain) is an independent researcher who teaches at Secondary and Baccalaureate level. In 2004 he graduated in Hispanic Philology from the University of Valencia and in 2021 he obtained his PhD in Communication and Interculturality from the same university with his dissertation Imagen y narración: el discurso sobre la guerra en Territorio comanche , El pintor de batallas y El francotirador paciente de Arturo Pérez-Reverte . His line of work mainly revolves around the work of the aforementioned author. His research focuses on the relationship between the narrative voice and the narration of war horror, the figurations that sustain the Revertian narrative as well as the interrelations between narrative and cinema, photography, graffiti in their representation of war and its horror.  

References

Alemany, Luis. «Pérez-Reverte: «El héroe que se vende ahora, el de la ONG que salva ballenas, no tiene nada que ver con la realidad». Publicado en El mundo, edición digital, 2021.

 

Bauman, Zygmunt. Modernidad Líquida. México: Fondo de Cultura Económica, 2015.

 

Belmonte Serrano, José y López de Abiada, José Manuel (eds.). Sobre héroes y libros. La obra narrativa y periodística de Arturo Pérez-Reverte. Murcia: Nausícaä, 2003.

 

De Cózar, Rafael. «El héroe y sus atributos en la narrativa de Pérez-Reverte». Sobre héroes y libros. La obra narrativa y periodística de Arturo Pérez-Reverte. Eds. José Belmote Serrano y José Manuel López de Abiada. Murcia: Nausícaä, 2003, pp. 45-59.

 

Derrida, Jacques .De la gramatología. Buenos Aires: Siglo XXI, 1971.

 

Dotras, Ana M. La novela española de metaficción. Madrid: Ediciones Júcar,1994.

 

Garrido Domínguez, Antonio. El texto narrativo. Madrid: Editorial Síntesis, 1996.  

 

Genette, Gérard . Figuras III. Barcelona: Lumen,1989.

 

Hernández Ruiz, Francisco Javier. Imagen y narración: el discurso sobre la guerra en Territorio comanche, El pintor de batallas y El francotirador paciente de Arturo Pérez-Reverte. Valencia: Universidad de Valencia, https://roderic.uv.es/handle/10550/78093. 

 

Homero. Odisea. Barcelona: Blackie Books., 2021. 

 

Lakunza, Rosana. «Arturo Pérez-Reverte: «Hay una patria que nunca me engaña: el Mediterráneo». Publicado en Diario de Noticias de Álava, edición digital,2021.

 

Lyon, David. Postmodernidad. Madrid: Alianza Editorial, 2000.

 

Muñoz Ogáyar, Jorge. Y al séptimo día descansó. Arturo Pérez-Reverte, creador de universos postmodernos. Murcia: Nausícaä, 2009.

 

Nietzsche, Friedrich. Sobre verdad y mentira en sentido extramoral. Valencia: Diálogo, 2003.

 

Orejas, Francisco G. La metaficción en la novela española contemporánea. Madrid: Arco/Libros, 2003.

 

Pérez-Reverte, Arturo: Territorio comanche. Madrid: Alfaguara,1994. 

 

El sol de Breda. Madrid: Alfaguara, 1998.

 

El pintor de batallas. Madrid: Alfaguara, 2006.

 

El francotirador paciente. Madrid: Alfaguara, 2013.

 

Hombres buenos. Madrid: Alfaguara, 2015.

 

Sidi. Un relato de frontera. Madrid: Alfaguara,2019.

 

El italiano. Madrid: Alfaguara, 2021.

 

— [Conferencia]: «La cobertura periodística del siglo XX.» Conferencia impartida ante estudiantes de Periodismo y Medios de información en el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. 18 de marzo de 1999, Monterrey, México. Cátedra Alfonso Reyes. Publicada en 2014. https://www.youtube.com/watch?v=sN6bl7BecfM

 

Picó, Josep (comp.). Modernidad y postmodernidad. Madrid: Alianza Editorial, 1994.

 

Vattimo, Gianni. La sociedad transparente. Barcelona: Ediciones Paidós, 1996.

Published

2022-12-30

How to Cite

Hernández Ruiz, F. J. (2022). The figuration of the narrative voice in <em>El italiano</em> by Arturo Pérez Reverte: story of a tired narrator. EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 24, 45–54. https://doi.org/10.7203/eutopias.24.23677
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    237
  • PDF (Español)
    228

Issue

Section

PERSPECTIVES

Metrics

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.