Language and power in the poetry of María Salgado and Ángela Segovia
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.11.11407Keywords:
María Salgado, Ángela Segovia, Spanish contemporary poetry, poetry and powerAbstract
In this paper, we study three present proposals working with language to create political dissent through poetry. ready (2012), by María Salgado (1984), suggests an experience of loss towards being classless. Hacía un ruido. Frases para un film político (2016), by the same poet, try a democratic overflow through a “collage” of heterogeneous verbal materials collected in the streets. La curva se volvió barricada (2016), by Ángela Segovia (1987), displays a struggle against every closed form of power that threatens a subject defined by her woman corporality. Overall, these three books mean an outstanding attempt to expand the limits of Spanish contemporary poetry.
Downloads
References
Baigorria, Martín. “El lenguaje es la mercancía más barata”. Rapallo 1 (2017): 62 – 65
Bueno Vera, Carlos. “Un lenguaje que salga y haga su cosa: notas para un arte de la barricada”. Nayagua 26 (2017): 195-199.
Dalton, Roque (1969). Taberna y otros lugares. La Habana: Casa de las Américas.
De la Torre, Óscar (2016). Limados. La ruptura textual en la última poesía española. Madrid: Amargord.
Fernández Mallo, Agustín (2009). Postpoesía. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Anagrama.
Goldsmith, Kenneth (2015). Escritura no-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital. Buenos Aires: Caja Negra.
Guerrero, Gustavo. "Materialismo, realismo y prosaísmo en la joven poesía latinoamericana de los años noventa". Cuadernos de Literatura 20.40 (2016): 382-398.
Martínez Fernández, Ángela. "La escritura del shock. Crisis y poesía en España"- Kamchatka. Revista de análisis cultural 4 (2014): 383-434.
Méndez Rubio, Antonio. "Memoria de la desaparición: notas sobre poesía y poder". Anales de Literatura Española, 17 (2004): 121-143.
Molina Gil, Raúl. "Sobre la convivencia del silencio y la palabra: para una revisión de la logofagia en la poesía española de las últimas décadas". Dirāsāt Hispānicas. Revista Tunecina de Estudios Hispánicos 4 (2017): 59-77.
Mora, Vicente Luis (2006). Singularidades: ética y poética de la literatura española actual. Madrid: Bartleby.
Pujals Gesalí, Esteban. “El 15M: el pie de la letra”. Nayagua 26 (2017): 192-194.
Salgado, María (2012). ready. Madrid: Arrebato Libros.
Salgado, María (2016). Hacía un ruido. Frases para un film político. Madrid: Ediciones Contrabando.
Santamaría, Alberto "La imagen en el poema. Una proyección cartográfi ca de la poesía española reciente." Versants. Revista suiza de literaturas románicas 64.3 (2017): 67 – 79.
Segovia, Ángela (2016). La curva se volvió barricada. Segovia: Ediciones La Uña Rota.
Tabarovsky, Damián (2004). Literatura de izquierda. Buenos Aires: Viterbo.
Trotter, José Ramón. “Devenir ready”. Nayagua 18 (2013): 228 – 230.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1612
-
Artículo (Español)827
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.