“Rompiendo la piñata del Mundial”. The uses of the party in theatrical montages, rock concert and street performances during the last argentine dictatorship

Authors

  • Malena La Rocca Universidad de Buenos Aires (Argentina) 

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.12.12089

Keywords:

art and politics, argentine dictatorship, performance, artistic experimentation

Abstract

In the midst of the closure of the public space, marked by the last Argentine civic-military dictatorship (1976-1983), ephemeral festive spaces were created, of enjoyment of the body through dance and music. This article adopts Jacques Rancière's notion of aesthetic efficacy - understood as the distance between the artist's intention, the resources he uses, the viewer's gaze and the state of a community - to analyze the senses that emerge from different alternative festive manifestations promoted by the military regime. For this, the following groups are studied: Escuela de Mimo Contemporáneo and the Taller de Investigaciones Teatrales, of Buenos Aires; Grupo de Arte Experimental Cucaño, from Rosario, and the rock band Patricio Rey y sus Redonditos de Ricota, from La Plata. The strategies that these groups deployed to elude the surveillance of the military regime and how in their artistic practices emerged the festive rituals as a collective space between the public and the private that reconfigured the possibility of being together, are investigated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Malena La Rocca, Universidad de Buenos Aires (Argentina) 

Malena La Rocca es historiadora y docente de la Universidad de Buenos Aires y Magíster en Investigación en Humanidades por la Universidad de Girona (España). Actualmente es becaria UBACyT del Doctorado en Ciencias Sociales y realiza su investigación sobre  experimentación  artística durante la última dictadura cívico-militar argentina.

References

Águila, Gabriela (2008). Dictadura, represión y sociedad en Rosario, 1976/1983. Buenos Aires: Prometeo.

Alabarces, Pablo. “La justa deportiva sin igual: avatares del Mundial 78”. Oficios Terrestres (2008) 22: 16-22.

Arias, Ana María, Correa, Rosario, Rodríguez, Alejandro, Tomé, Federico. “Cucaño: Surrealismo y transgresión en Rosario”. Revista de retrospectiva teatral Señales en la hoguera 5 (2003).

Artaud, Antonin (1964 [1938]). El teatro y su doble. Buenos Aires: Sudamericana.

Avellaneda, Andrés (1986). Censura, autoritarismo y cultura: Argentina 1960-1983. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Bajtin, Mijail (1994 [1965]). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Buenos Aires: Alianza.

Berger, Peter. (1999). Risa redentora: la dimensión cómica de la experiencia humana. Barcelona: Kairós.

Bettendorff, Paulina. (2016). “El policía-espectador en el archivo de la DIPBA. Efectos de genericidad en informes de vigilancia a cineclubes y teatros independientes”. Vitale, Miguel Ángel (ed.) Vigilar la sociedad. Estudios discursivos sobre inteligencia policial bonaerense. Buenos Aires: Biblos: 107-140.

Boal, Augusto (1974). Teatro del oprimido y otras poéticas políticas. Buenos Aires: de la Flor.

Brocato, Carlos (1986). El exilio es nuestro. Los mitos y los héroes argentinos. ¿Una sociedad que no se sincera? Buenos Aires: Sudamericana-Planeta.

Calveiro, Pilar (1998). Poder y desaparición. Los campos de concentración en Argentina. Buenos Aires:Colihue.

Calveiro, Pilar, Magalhães, Lívia Gonçalves. “Entre autoritarismos e resistências: uma entrevista com Pilar Calveiro”. Estudos Ibero-Americanos 43(2) (2017): 482-489. 

Canelo, Paula (2008). El proceso en su laberinto. La interna militar de Videla a Bignone. Buenos Aires: Prometeo.

Cocco, Marta (2017). Taller de Investigaciones Teatrales. Acción política y artística durante la última dictadura argentina. Buenos Aires: La isla en la luna.

Comisión Nacional de Desaparición de Personas (CONADEP) (1984). Nunca Más. Buenos Aires: Eudeba.

Debroise, Olivier, Longoni, Ana, La Rocca, Malena (2015). Con la provocación de Juan Carlos Uviedo. México: MUAC-UNAM.

del Mazo, Marcelo, Perantuono, Pablo (2015). Patricio Rey y sus Redonditos de ricota: Fuimos reyes. Buenos Aires: Planeta.

Derrida, Jacques (1989). “El teatro de la crueldad y la clausura de la representación”. Derrida, Jaques. La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos: 318-343

Drozd, Osvaldo. “El Lozano: el teatro donde todo comenzó". Sudestada 127 (2014): 16.

Fernández Bitar, Marcelo (2005). Historia del rock en Argentina. Buenos Aires: Emecé.

Franco, Marina (2007). “Solidaridad internacional, exilio y dictadura en torno al Mundial de 1978”. Yankelevich, Pablo, Jensen, Silvina. Exilios. Destinos y experiencias bajo la dictadura militar. Buenos Aires: del Zorzal: 147-186.

Gamarnik, Cora (2011). “La fotografía de prensa durante el golpe de Estado de 1976”. Fernández Pérez, S. & Gamarnik, C. Artículos de investigación sobre fotografía. Montevideo: Ediciones CMDF: 51-80.

Garbatzky, Irina. (2013). Los ochenta recienvivos. Rosario: Beatriz Viterbo.

Gociol, Judith, Invernizzi, Hernán. (2002). Un golpe a los libros: Represión a la cultura durante la última dictadura militar. Buenos Aires: Eudeba.

González, Malala. (2015). La Organización Negra. Performances urbanas entre la vanguardia y el espectáculo. Buenos Aires: Interzona.

Guerrero, Gloria. “Patricio Rey y los Redonditos de Ricota: Rompiendo la piñata del Mundial”. Rock Super Star 13 (diciembre 1978): 22.

Guerrero, Gloria (2011). Indio Solari: el hombre ilustrado. Buenos Aires: Sudamericana.

Hutcheon, Linda. “La política de la parodia postmoderna”. Criterios, julio (1993): 187-203.

Jacoby, Roberto (2011[2000])."La alegría como estrategia". Longoni, Ana (ed.) El deseo nace del derrumbe. Roberto Jacoby acciones, conceptos, escritos. Barcelona: La Central: 410-412.

Jameson, Fredric. (1999). El giro cultural. Escritos seleccionados sobre el posmodernismo 1983-1998. Buenos Aires: Manantial.

Kaprow, Allan, Schechner, Richard, Wirtschafter, Burt. (1972). Teatro de guerrilla y happening. Barcelona: Anagrama.

Kaufman, Alejandro. “Fútbol 78, vida cotidiana y dictadura. Oficios terrestres 22 (2008): 48-55.

Logiódice, María José, Di Filippo, Marilé. “De la militancia a la institucionalización. La experiencia de Arteón en los 70”. Telón de fondo 22 (2015): 1-13.

Longoni, Ana.“Zona liberada. Una experiencia de activismo artístico en la última dictadura”. Boca de Sapo 12 (2012): 44-50.

Lucena, Daniela. “Estéticas y políticas festivas en Argentina durante la última dictadura militar y los años 80”. Estudios Avanzados 18 (2012): 35-46.

Lucena, Daniela, Laboureau, Gisela (2016). "Estudio preliminar". Lucena, Daniela, Laboureau, Gisela (compiladoras) Modo mata moda. Arte , cuerpo y (micro)política en los 80. Buenos Aires: Editorial de la Universidad de La Plata.

Margiolakis, Evangelina (2016). La conformación de una trama de revistas culturales subterráneas en la última dictadura cívico-militar argentina y sus transformaciones en postdictadura. Buenos Aires: tesis de doctorado de la Universidad de Buenos Aires.

Osuna, María Florencia. (2015). De la “Revolución socialista” a la “Revolución democrática”: Las prácticas del Partido Socialista de los Trabajadores/Movimiento al Socialismo durante la última dictadura (1976-1983). La Plata: Universidad Nacional de La Plata.

Pavis, Patrice. (1980). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidos.

Ramos, Laura, Lejbowicz, Cynthia. (2016 [1991]). Corazones en llamas: Historias del rock argentino en los 80. Buenos Aires: Aguilar.

Red conceptualismos del sur(2012). Perder la forma humana. Una imagen sísmica de los años 80 en América Latina . Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Sánchez Trolliet, Ana. “Del sótano al estadio: Transformaciones en los lugares de representación de música rock en Buenos Aires 1965-1970”. Anales del Instituto de Arte Americano de la Universidad de Buenos Aires 44 (2014): 175-189.

Sánchez Trolliet, Ana. (2016). Las ciudades del rock. Itinerarios urbanos y figuraciones espaciales en Buenos Aires, 1965-2004. Buenos Aires: tesis de doctorado de la Universidad de Buenos Aires.

Salas, Hugo. (2006). “Operación Ja Ja”. Página 12. Suplemento Radar, 1 de octubre: 9.

Sarrabayrouse Oliveira, María José (2015). “Rupturas, continuidades y lealtades en el Poder Judicial”. Bohoslavsky, J. P.“Ud. también doctor?” Complicidad de jueces, fiscales y abogados durante la dictadura. Buenos Aires: Siglo XXI: 181-196.

Sava, Alberto (2006). Desde el mimo contemporáneo al teatro participativo. La evolución de una idea. Buenos Aires: Ediciones Madres de Plaza de Mayo.

Stallybrass, Peter, White, Allon. “Política y poética de la transgresión”. Desacuerdos 5 (2009): 15-39.

Verzero, Lorena “Prácticas teatrales bajo dictadura: Transformaciones, límites y porosidades de los espacios”, Cuadernos de música, artes visuales y artes escénicas 11 (2016):87-109.

Published

2018-12-27

How to Cite

La Rocca, M. (2018). “Rompiendo la piñata del Mundial”. The uses of the party in theatrical montages, rock concert and street performances during the last argentine dictatorship. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (12), 253–271. https://doi.org/10.7203/KAM.12.12089
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1915
  • Artículo (Español)
    551

Issue

Section

Experimentación poética y contracultura en contextos dictatoriales ibéricos y latinoamericanos (1960-1990)

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.