Latin American Colloquiums of Photography: Towards a definition of the photography made in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.16.17398Keywords:
Photography, Latin America, Latin American Colloquiums of Photography, Documentary, Contemporary Art, Identity.Abstract
In this article, we intend to reflect on the Latin American Colloquiums of Photography which took place between 1978 and 1996.During these colloquiums, Latin American photography tried to be defined and categorized. They aimed to place Latin American photography in the international photography activities context and to foster a critical thought about the visual identity of the photographic practices of the region. In this sense, we inquired into the documents and minutes from the above-mentioned colloquiums in order to give a reading about the thought of Latin American photography in that context, starting with the first Latin American Colloquium of Photography made in Mexico in 1978 and its evolution in the subsequent meetings: Second Latin American Colloquium of Photography (Mexico, 1981); Third Latin American Colloquium of Photography (Cuba, 1984); Latin American Photography Meeting (Venezuela, 1993); and Fifth Latin American Colloquium of Photography (Mexico, 1996) and trying to identify the central theoretical and visual concepts.
Downloads
References
AA.VV. (1978). Memorias del Primer Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía.
AA.VV. (1981). Hecho en Latinoamérica. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía.
AA.VV. (1993). Memorias. Encuentro de Fotografía Latinoamericana. Caracas: Fundarte.
AA.VV. (2000). V Coloquio Latinoamericano de Fotografía 1996. México DF.: Centro de la Imagen.
Aguilar, Gonzalo (2015). Más allá del pueblo: imágenes, indicios y políticas del cine. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Alonso, Rodrigo (ed.) (2008). No sabe / no contesta. Prácticas fotográficas contemporáneas desde América Latina. Buenos Aires: Ediciones arte x arte.
Barthes, Roland (2005 [1989]). La cámara lúcida. Buenos Aires: Paidós.
Bernini, Emilio (2008) “Documentalismo contemporáneo”. Revista Kilómetro 111 7. Buenos Aires: Santiago Arcos editor.
Billeter, Erika (1993). Canto a la realidad. Barcelona: Lunwerg.
Carreras, Claudí (2018). “Los Coloquios Latinoamericanos de Fotografía y la construcción de paradigmas en torno a la fotografía latinoamericana”. Carreras, Claudí (coord.). Tercer Coloquio Latinoamericano de Fotografía Tercer Coloquio Latinoamericano de Fotografía. Montevideo: CDF: 13-27.
Castellanos, Alejandro. “Pasajeros en tránsito. La fotografía en los años ochenta”. Revista Tierra Adentro 105 (2000): 4-8.
Castellote, Alejandro (2003). Mapas abiertos: fotografía latinoamericana. Madrid: Lunwerg.
Concha, José P. (2011). La desmaterialización fotográfica. Santiago de Chile: Edición Metales Pesados.
Corp, Mathieu. “Las relaciones al pasado en la fotografía latinoamericana: por un acercamiento estético y antropológico de la fotografía”. Artelogie 7 (2015).
Dubois, Philippe (2008 [1990]). El acto fotográfico y otros ensayos. Buenos Aires: La Marca.
Dubois, Philippe. “Da imagem-traço à imagem-ficção: o movimento das teorias da fotografia de 1980 aos nossos días”. Discursos Fotográficos 13, 22 (2017): 32-51.
Figarella, Mariana (1993). “Comentarios”. AA. VV. Memorias. Encuentro de Fotografía Latinoamericana. Caracas: Fundarte: 18-20.
Fontcuberta, Joan (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
García Canclini, Néstor (1981). “Fotografía e ideología: sus lugares comunes”. AA.VV. Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 17-20.
García Goya, Mario (1981). “La posibilidad de acción de una fotografía comprometida dentro de las estructuras vigentes en América Latina”. AA.VV. Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 57-62.
Giunta, Andrea (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Buenos Aires: Fundación Arte.
González Flores, Laura (2005). “Fotografía mexicana contemporánea. Un modelo para armar”. Benítez, Issa (ed.). Hacia otra historia del arte en México. México: Curare: 79-108.
Green, David (ed.) (2007). ¿Qué ha sido de la fotografía? Barcelona: Gustavo Gili.
Grobet, Lourdes (1981). “Imágenes de miseria: folclor o denuncia”. AA.VV. Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 81-84.
Günter, Roland (1981). “La fotografía como instrumento de lucha”. AA.VV. Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 43-47.
Haya, María Eugenia (2018 [1984]). “Premisas para la investigación de la fotografía latinoamericana”. Carreras, Claudí (coord.). Tercer Coloquio Latinoamericano de Fotografía. Montevideo: CDF: 123-138.
Herrera Ysla, Nelson (1993). “Fotografía ilimitada e inalcanzable”. AA. VV. Memorias. Encuentro de Fotografía Latinoamericana. Caracas: Fundarte: 11-17.
Huyssen, Andreas (2006). Después de la gran división. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Kossoy, Boris (2001). Fotografía e historia. Buenos Aires: La Marca.
Krauss, Rosalind (2002). Lo fotográfico por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili.
Ledo, Margarita (1998). Documentalismo Fotográfico. Éxodo e identidad. Madrid: Cátedra.
Martínez, Liliana (2008). “Aproximación a la fotografía en Latinoamérica”. Alonso, Rodrigo (ed.). No sabe / no contesta. Prácticas fotográficas contemporáneas desde América Latina. Buenos Aires: Ediciones arte x arte: 143-158.
Mendoza, Patricia (2000 [1996]). “Presentación”. AA.VV. V Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México: Centro de la Imagen: 90-100.
Meyer, Pedro (1978) “Presentación”. AA.VV. Memorias del Primer Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 17-20.
Meyer, Pedro (1981). “Palabras de presentación”. AA.VV. Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 9-12.
Meyer, Pedro (2000 [1996]). “Tres carabelas rumbo al nuevo milenio”. AA.VV. V Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México: Centro de la Imagen: 15-20.
Molina, Juan Antonio (2005). “La historia a contrapelo. Modelos visuales y teóricos para el análisis de la fotografía contemporánea en América Latina”. Situaciones artísticas Latinoamericanas. San José de Costa Rica: TEOR/éTICA/The Getty Foundation.
Monroy Nars, Rebeca. “Gamas, facetas y recuadros del fotodocumentalismo en México”. Tierra adentro 105 (2000): 19-24.
Monsiváis, Carlos (1981). “Comentarios”. AA.VV. Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 85-87.
Mosquera, Gerardo (2002). Caminar con el diablo. Textos sobre arte, internacionalismo y culturas. Madrid: Exit publicaciones.
Navarrete, José Antonio. (2000) “A intervalos a la distancia. Fotografía Mexicana”. Tierra Adentro 105 (2000): 49-53.
Navarrete, José Antonio (2017). Fotografiando en América Latina. Ensayos de crítica histórica. Montevideo: CDF.
Peirce, Charles S. (1987 [1897]). La ciencia semiótica. Buenos Aires: Nueva Visión.
Pérez Fernández, Silvia. “Liberación o (in) dependencia: tensiones entre identidad latinoamericana y ruptura con la tradición en la fotografía argentina (1978-1984)”. Afuera X, 15 (2015).
Restrepo, Eduardo y Rojas, Axel (2010). Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Popayán: Editorial Universidad del Cauca.
Ribalta, Jorge (ed.) (2004). Efecto Real. Debates posmodernos sobre fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
Richard, Nelly (2007). Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires: Siglo XXI.
Rigat, Leticia. “Fotografía Latinoamericana Contemporánea: crítica poscolonial y renovación de los lenguajes. El caso Brasil”. Crítica Cultural 13 (2018): 233-244.
Rigat, Leticia. “Fotografía contemporánea: la reconfiguración de los modos de representación en el documentalismo”. DeSignis 28 (2018b): 59-73.
Rigat, Leticia. “De lo fotográfico a la fotografía digital contemporánea: la imagen en el intercambio discursivo”. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía 18 (2019): 193-213.
Rigat, Leticia. “Los Coloquios Latinoamericanos de Fotografía y la reconfiguración de las prácticas fotográficas”. Dixit 32 (2020): 33-45.
Roler, Martha (1981). “Comentario”. AA.VV. Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 48-53.
Sampaio Barbosa, Carlos. “Balance historiográfico de la fotografía latinoamericana a partir de una perspectiva brasileña. Metodologías y ejes de análisis”. Artelogie 7 (2011).
Santos, Ana. “Sobre essa tal de fotografía latinoamericana: uma análise do processo de demarcação de uma suposta essência fotográfica latina”. Contracampo 29, 1 (2014): 153-168.
Schaeffer, Jean Marie (1990). La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Cátedra: Madrid.
Shiner, Larry (2004). La invención del arte. Una historia cultural. Barcelona: Paidós.
Tibol, Raquel (1978) “Bases para una metodología crítica de la fotografía en América Latina”. AA. VV. Memorias del Primer Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 43-46.
Tibol, Raquel (1978b). “Presentación”. AA.VV. Hecho en Latinoamérica. Primer Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 17-20.
Torres, Ildemaro (1993). “Presentación”. AA. VV. Memorias. Encuentro de Fotografía Latinoamericana. Caracas: Fundarte: 3.
Villareal, Rogelio (1981). “Comentario”. AA.VV. Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México DF.: Consejo Mexicano de Fotografía: 63-66.
Villares Ferrer, Mónica. “Hecho en Latinoamérica: la invención de la Fotografía Latinoamericana”. Sures 7 (2016).
Zerwes, Erika. “A fotografia humanista e a construção de uma historiografia sobre a fotografia latino-americana”. Passo Fundo: História: Debates e Tendências 16, 2 (2016): 314-327.
Zerwes, Erika y Costa, Eduardo. “Os Colóquios Latino-Americanos de Fotografia e a institucionalização de uma fotografia brasileira”. Revista de Estudios Brasileños 4, 8 (2017): 145-159.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1236
-
Artículo PDF (Español)706
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.