Filming the “acceleration of history”: Dichotomies of gesture in two documentary films of the UTE
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.17.17644Keywords:
UTE, Chilean documentary, audiovisual heritage, Popular UnityAbstract
The present article offers a first approach to the production of the Department of Film and Television of the former State’s Technical University of Chile, through the analysis of two significant works from its collection: The Wage of Chile (Balmaceda, 1971) and Men of Iron (Román, 1972). Both films will be confronted with the idea of an “acceleration of history”, often evoked by commentators as a crucial criterion for understanding the period of the Popular Unity. Finally, considering the “almost ontological predisposition to contradiction” that, according to the literature, characterized Chilean cinema at the time, the article will attempt to demonstrate that the UTE’s cinema is symptomatic of the coexistence of different and potentially divergent “temporal regimes”, manifested above all by different rapports between the mechanical and the manual gesture of labor.
Downloads
References
Aguirre, Carlos. “Aspectos de una indagación cultural en el cine de Raúl Ruiz: articulaciones fílmicas y definiciones teóricas”. Faro 19 (2014): 50-64.
Alfaro, Paulina; García, Tania y Toledo, Jessica (2012). Retratos de la UTE n 16 y 35 mm. Santiago: Analfabeta Ediciones.
Almendras, Rocío y Ocaranza, Kesia (2013). “La Universidad Técnica del Estado y su canal de televisión silenciado: UTE TV, nueva visión educativa (1970-1973)”. Escenas Olvidadas de la Vía Chilena al Socialismo. Santiago: On Demand: 85-110.
Archivo Patrimonial USACH (19/03/2018). Medios digitales desde el patrimonio audiovisual chileno. YouTube.
Balmaceda, Fernando (ca. 1971). “Fundamentos teóricos de las nuevas actividades”. Archivo no publicado.
Balmaceda, Fernando (2002). De zorros, amores y palomas. Memorias. Santiago de Chile: El Mercurio / Aguilar.
Benjamin, Walter (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Urtext. México, D. F.: Editorial Ítaca. Traducción de Andrés E. Weikert.
Blümlinger, Christa (2018). “Le travail du geste: formes documentaires”. Gestes filmés, gestes filmiques. París: Mimésis: 341-360.
Brunner, José Joaquín (2011). “Visión histórica de la evolución del sistema de educación superior chileno: hitos desde 1967 a la fecha”. Jiménez de la Jara, Mónica y Durán del Fierro, Francisco. Un recorrido por la historia reciente de la educación superior chilena, 1967-2011. Santiago de Chile: Santo Tomás: 21-42.
Brunner, José Joaquín (2015). “Medio siglo de transformaciones de la educación superior chilena: un estado del arte”. Bernasconi, Andrés. La educación superior en Chile: transformación, desarrollo y crisis. Santiago de Chile: Ediciones UC: 23-107.
Casali, Aldo. “Reforma universitaria en Chile, 1967-1973. Pre-balance histórico de una experiencia frustrada”. Intus-Legere Historia 5 (2011): 81-101.
Celedón, Gustavo; Doll, Edgar; Donoso, Alina y Carvallo, Javiera (2017). Archivos documentales de Fernando Balmaceda y Armando Parot. Valparaíso: Editorial de la Universidad de Valparaíso.
Corro, Pablo et al. (2007). Teorías del cine documental chileno, 1957 – 1973. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.
Cossalter, Javier. “El cortometraje como impulsor primigenio de la modernidad cinematográfica en Brasil y en Chile. Entre la pesquisa estética y el compromiso social”. Meridional: Revista chilena de Estudios Latinoamericanos 12 (2019): 17-54.
Del Valle Dávila, Ignacio (2014). Cámaras en trance. El nuevo cine latinoamericano: un proyecto subcontinental. Santiago de Chile: Cuarto propio.
Del Valle Dávila, Ignacio (2015). Le Nouveau Cinéma Latino-américain. 1960-1974. Rennes: Presses Universitaire de Rennes.
El Siglo. “El sueldo de Chile. Primer film del Departamento de Cine de la UTE”. El siglo (03/09/1971).
Ferrari de Aguayo, Luisa. “Cine: inquietud universitaria”. Primer Plano 1 (1972): 29-33.
Flores, Silvana (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano y su dimensión continental. Regionalismo e integración cinematográfica. Buenos Aires: Imago Mundi.
Garretón, Manuel (1985). Universidades Chilenas: Historia, Reforma e Intervención. Santiago: Ediciones SUR.
Gaudichaud, Franck (2020). “Voz del ‘poder popular’, voz del aparato estatal. Dialéctica sociopolítica y tiempos rotos de la ‘vía chilena al socialismo (1970-1973)’”. Austin Henry, Robert; Salém Vasconcelos, Joana y Canibilo Ramírez, Viviana. La vía chilena al socialismo. 50 años después. Buenos Aires: CLACSO: 161-178.
Gil Olivo, Ramón, “El Nuevo Cine Latinoamericano (1955-1973): Fuentes para un lenguaje”. Comunicación y Sociedad 16-17 (1993): 105-126.
Horta, Luis. “El problema estético en la vía chilena al socialismo en El sueldo de Chile de Fernando Balmaceda”. Revista Séptimo Arte (2012).
Horta, Luis. “La subversión de las imágenes: la producción de cortos documentales en la Universidad de Chile y su rol en la renovación del cine nacional 1960-1965”. Imagofagia 12 (2015): 1-18.
King, John (1990). “Chilean Cinema in Revolution and Exile”. Magical Reels: A History of Cinema in Latin America. Nueva York: Verso: 169-188.
Kirberg, Enrique (2016). “Estudiar y Construir la Patria Nueva”. Escritos Escogidos. Santiago: Ediciones de la Corporación Cultural USACH: 217-237.
León Frías, Isaac (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano de los años sesenta. Entre el mito político y la modernidad fílmica. Lima: Universidad de Lima.
López, Ana (1990). “The Battle of Chile: Documentary, Political Process, and Representation”. Burton, Julianne (ed.). The Social Documentary in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press: 267-288.
Medina, Felipe (2013). “Entre la representación, la urgencia y la creación. Reflexiones sobre el cine militante a propósito de la experiencia del Departamento de Cine y Televisión de la Universidad Técnica del Estado”. Escenas Olvidadas de la Vía Chilena al Socialismo. Santiago: On Demand: 35-53.
Mouesca, Jacqueline (2005). El Documental Chileno. Santiago: LOM.
Moulián, Tomás (2006). Fracturas: de Pedro Aguirre Cerda a Salvador Allende (1938-1973). Santiago de Chile: LOM.
Navarro Cortés, Mario (2016). “Más allá de los muros universitarios: extensión y comunicaciones UTE”. Ireland, Tomás y Rivera, Francisco (eds.). Memorias y testimonios de la Reforma Universitaria en la Universidad Técnica del Estado, Chile 1961/1973. Santiago de Chile: Universidad de Santiago de Chile: 156-279.
Pál Pelbart, Peter (2000). A vertigem por um fio: políticas da subjetividade contemporânea. São Paulo: Iluminuras.
Paranaguá, Paulo Antonio (1984). “Nuevo Cine(ma) Novo”. O Cinema na América Latina: longe de Deus e perto de Hollywood. Rio Grande do Sul: L&PM Editores: 66-89.
Pick, Zuzana (1990). “Chilean documentary: continuity and disjunction”. Burton, Julianne (ed.) The Social Documentary in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press: 109-130.
Pinto, Iván y Horta, Luis. “Vías no realizadas en el cine político chileno. Parodia, extrañamiento y reflexividad”. Aisthesis 47 (2010): 128-141.
Pinto, Iván (2016). “Crítica y crisis en el Nuevo Cine Chileno”. Mestman, Mariano (ed.). Las rupturas del 68 en el cine de América Latina. Buenos Aires: Akal: 185-211.
Quezada, Sebastián (2013). “El presente del pasado: aproximación histórica al Departamento de Cine y Televisión de la Universidad Técnica del Estado”. Escenas Olvidadas de la Vía Chilena al Socialismo. Santiago: On Demand: 9-34.
Reveco, Roberto (2015). Un cinéma sous tension. Une histoire du cinéma chilien : 1939-1973. Tesis para optar al grado de doctorado. Universidad de París VIII.
Rifo Melo, Mauricio. “Historia de la transformación en la educación superior chilena (1973- 1990)”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 28 (2019): 13-36.
Riquelme Segovia, Alfredo. “La vía chilena al socialismo y las paradojas de la imaginación revolucionaria”. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades 34 (2015): 203-230.
Rosa, Harmut. “Aceleración social: consecuencias éticas y políticas de una sociedad de alta velocidad desincronizada”. Persona y Sociedad 25, 1 (2011): 9-49.
Salazar, Gabriel (2012). Movimientos sociales en Chile: trayectoria histórica y proyección política. Santiago de Chile: Uqbar.
Salinas, Claudio y Stange, Hans (2008). Historia del Cine Experimental en la Universidad de Chile 1957-1973. Santiago de Chile: Uqbar.
Simondon, Gilbert (2008). Del modo de existencia de los objetos técnicos. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Trabucco, Sergio (2014). Con los ojos abiertos: El Nuevo Cine chileno y el movimiento del Nuevo Cine latinoamericano. Santiago de Chile: LOM.
Velleggia, Susana (2010). La máquina de la mirada. Los movimientos cinematográficos de ruptura y el cine político latinoamericano en las encrucijadas de la historia. Quito: Intiyan.
Winn, Peter (2004). Tejedores de la revolución. Los trabajadores de Yarur y la vía chilena al socialismo. Santiago de Chile: LOM.
Zemelman, Hugo (1999). “Enseñanzas del gobierno de la Unidad Popular en Chile”. Stolowicz, Beatriz (ed.). Gobiernos de izquierda en América Latina: el desafío del cambio. México, D. F.: Plaza y Valdés: 19-40.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract616
-
Artículo PDF (Español)406
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.