Image Readers in Times of Revolution: Descomedidos y chascones (1973) by Carlos Flores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.17.17690

Keywords:

Carlos Flores, Chilean cinema, Popular Unity, mass media

Abstract

 This article studies the film Descomedidos y chascones (1973) by Carlos Flores. Divided in three parts, the film is dedicated to exploring diverse sectors of Chilean youth and their relationship to mass media during Popular Unity. The second part of Flores’ work, which will be the principal focus of this study, presents four groups of young people who may be considered “filmic readers”: they are presented with image sequences of other young people that they are then to discuss and interpret on camera. Two of these groups of spectators are comprised of young textile workers and pobladores. I propose that these workers and pobladores in the film participate in the same kinds of critical processes related to hegemonic culture that Flores and his film crew seek to impress upon viewers. By featuring these members of the working class with a high degree of political consciousness in his educational activities, Flores is able to signal the worker as the ideal “reader” and militant of the future. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth L. Hochberg, University of Washington

Doctora en Español y Portugués (Princeton University, 2018). Actualmente da clases en el Programa de Español del Departamento de Estudios de Español y Portugués de la Universidad de Washington. Investiga sobre la literatura y el cine chileno.

References

Agurto, Jaime Andrés. “Sobre Descomedidos y chascones. El cine de Carlos Flores”. laFuga 11 (2010). 

Albizú Labbé, Francisco. “El indigenismo de la Unidad Popular (Chile 1970-1973). Estado y Nación entre reformismo y realidad”. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM 28 (2014). 

Albornoz, César (2005). “La cultura en la Unidad Popular: Porque esta vez no se trata de cambiar un presidente”. Pinto Vallejos, Julio (ed.). Cuando hicimos historia. La experiencia de la Unidad Popular. Santiago: LOM Ediciones: 147-176. 

Allende, Salvador (1978). Salvador Allende y América Latina: 12 discursos y 2 conferencias de prensa. México: Casa de Chile. 

Barr-Melej, Patrick (2017). Psychedelic Chile. Youth, Counterculture, and Politics on the Road to Socialism and Dictatorship. Chapel Hill: University of North Carolina Press. 

Barría Troncoso, Alfredo (2011). El espejo quebrado: memorias del cine de Allende y la Unidad Popular. Santiago: Uqbar Editores. 

Bianchi, Soledad (1995). La memoria: modelo para armar: grupos literarios de la década del sesenta en Chile, entrevistas. Santiago: DIBAM, Centro de Investigaciones Diego Barros Arana. 

Bossay, Claudia. “Astutos chascones secundarios. El trauma histórico chileno visto desde la adolescencia”. Cinémas d’Amérique latine 23 (2015). 

Corro, Pablo, et. al (2007). Teorías del cine documental chileno: 1957-1973. Santiago: Instituto de Estética, Pontificia Universidad Católica de Chile. 

Del Valle Dávila, Ignacio. “Crear dos, tres … muchos collages, e la consigna. El collage en el documental latinoamericano de descolonización cultural”. Cinémas d’Amérique latine 21 (2013): 42-55. 

Discutamos?” [sic]. Onda 5 (12 noviembre 1971). 

Dorfman, Ariel y Mattelart, Armand (2010). Para leer al pato Donald. Comunicación de masas y colonialismo. México: Siglo XXI. 

Flores, Carlos. “Joven cine chileno: Descomedidos y chascones”. Entrevista con Hans Ehrmann. Chile Hoy 10 (18 agosto 1972): 19. 

Flores, Carlos (1973a). Descomedidos y chascones. Chile: Comisión de Extensión de la Universidad de Chile, Departamento de Cine de la Universidad de Chile. 

Flores, Carlos. “Descomedidos y chascones”. La Quinta Rueda (Mayo, 1973b): 10-11. 

Flores, Carlos. Entrevista con Manuel Vicuña (2020). 50 años. Cultura en la Unidad Popular. Centro para las Humanidades Universidad Diego Portales. 

Frank, Thomas (2011). La conquista de lo cool: el negocio de la contracultura y el nacimiento del consumismo moderno. Sumoy, Mónica y Castillón, Juan Carlos (trads.). Barcelona: Alpha Decay.

Freire, Paulo (1984). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Ronzoni, Liliana (trad.) México: Siglo XXI. 

Freire, Paulo (2013). “Education as the Practice of Freedom”. Education for Critical Consciousness. Bergman Ramos, Myra (trad.) .London-New York: Bloomsbury: 1-80. 

Gaudichaud, Franck (2004). Poder Popular y Cordones Industriales: Testimonios sobre el movimiento popular urbano 1970-1973. Santiago: LOM Ediciones. 

Getino, Octavio y Fernando Solanas (1982). “Hacia un tercer cine”. A diez años de ‘Hacia un tercer cine’ (1979). Octavio Getino. México: Filmoteca UNAM: 37-56. 

Guzmán, Patricio (1975, 1976, 1978). The Battle of Chile [La Batalla de Chile]. Chile-Cuba-Francia: Equipo Tercer Año, ICAIC. Brooklyn: Icarus Films. 

Guzmán, Patricio (1997). Chile, Obstinate Memory [Chile, la memoria obstinada]. Chile-Canadá-Francia: Les Films d’Ici, the National Film Board of Canada, La Sept ARTE. Brookyln: Icarus Films. 

Holst, John D. “Paulo Freire in Chile, 1964-1969: Pedagogy of the Oppressed in Its Sociopolitical Economic Context”. Harvard Educational Review 76.2 (2006): 243-286. 

Kirkendall, Andrew J (2010). Paulo Freire and the Cold War Politics of Literacy. Chapel Hill: University of North Carolina Press. 

Krstulovi, Ozren Agnic (2008). Allende, el hombre y el político: memorias de un secretario privado. Santiago: RIL Editores. 

Leiva, Nicolás (2020). “Juventud chilena en el cine documental de los años de la Unidad Popular: representación y recepción en el film Descomedidos y Chascones (1973)”. Actos 4 (2020): 102-113. 

“Los lolos contradictorios”. Onda 1 (17 septiembre 1971): 14-19. 

“Los lolos marginales”. Onda 2 (1 octubre 1971): 15-18. 

“Los organizados”. Onda 3 (15 octubre 1971): 15-18. 

Mattelart, Armand y Mattelart, Michèle (1970). Juventud chilena: rebeldía y conformismo. Santiago: Editorial Universitaria. 

Mattelart, Armand y Mattelart, Michèle. “Ruptura y continuidad en la Comunicación: puntos para una polémica”. Cuadernos de la realidad nacional 12 (1972): 100-143. 

Mattelart, Michèle. “Comunicación y movimiento popular. Un momento emblemático. Chile 1970-1973”. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación 116 (2011): 75-80. 

Mouesca, Jacqueline (1988). Plano secuencia de la memoria. Santiago: Ediciones del Litoral. 

M. S. “En busca del cine chileno”. Revista Ercilla (16 julio 1973). 

Pérez, Floridor (1988). “Week end, the end”. Los veteranos del 70. Olivarez, Carlos (ed.). Santiago: Ediciones Melquiades: 241. 

Pinto, Iván (2018). “Descomedidos y chascones”. Aravena, Claudia y Pinto, Iván (eds.). Visiones laterales. Cine y video experimental en Chile (1957-2017). Santiago: metales pesados. Edición digital. 

Racz, Andrés. “Cuna del cine”. Chile Hoy 52 (8 junio, 1973): 25.

Published

2021-07-30

How to Cite

Hochberg, E. L. (2021). Image Readers in Times of Revolution: Descomedidos y chascones (1973) by Carlos Flores. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (17), 217–248. https://doi.org/10.7203/KAM.17.17690
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    780
  • Artículo PDF (Español)
    413

Issue

Section

Monográfico. La vía cultural al socialismo. Políticas de la cultura en el Chile de la UP

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.