Porn or postporn? A proposal to read La enciclopedia del amor en tiempos del porno (Josefa Ruiz-Tagle & Lucía Egaña Rojas)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.19.19073

Keywords:

Pornografía, postpornografía, Josefa Ruiz-Tagle, Lucía Egaña Rojas, feminismo

Abstract

Post-pornographic manifestations usually have a visual and performative nature. In this context, Enciclopedia en los tiempos del porno, by Josefa Ruiz-Tagle and Lucía Egaña Rojas, a set of micro-stories that reviews the pillars of the pornographic imaginary, disarming or reconstructing them in an unexpected way, lends itself, rather, to an almost programmatic reading of some conceptions or features already studied of post-pornographic manifestations. From a multiple and diffuse narrative self, the authors’ proposal seeks not to reject but to appropriate pornography from other angles that conventional pornography does not contemplate. In this exploration of a sample of terms that illustrate the shift operated by the authors, we aim at signifying this shift, thus offering a key to reading it from some of the assumptions of postpornography as conceived by Egaña Rojas, Milano and Llopis, among others. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Cordone, Université de Lausanne 

Docente-investigadora en la Sección de español (Facultad de Letras) de la Universidad de Lausanne https://www.unil.ch/esp/fr/home/menuinst/colaboradores/cordone-gabriela.html

Marie-Pierre Rosier, Université Lyon 2 / Laboratoire LCE (investigadora - literatura hispanoamericana) Université de Lausanne 

Doctora por la Universidad de Lyon 2 - investigadora permanente en el Laboratorio LCE - literatura hispanoamericana Encargada de curso en la Sección de español de la Universidad de Lausanen

References

Álvarez, Constanzx (2014). La cerda punk. Valparaíso: Trío Editorial: https://www.bibliotecafragmentada.org/wp-content/uploads/2014/10/La_cerda_punk.pdf 

Cordone, Gabriela y Rosier, Marie-Pierre (2021). “Desde el margen: la escena lésbica como contra-espacio escénico”. Pérez Rasilla, Eduardo y Abuin, Anxo (eds.), Fuera del escenario. Teatralidades alternativas en la España actual. Madrid, Visor: 87-117. 

Egaña Rojas, Lucía. “La pornografía como tecnología de género”. La Fuga Nº 9 (2009) http://2016.lafuga.cl/la-pornografia-como-tecnologia-de-genero/273

Egaña Rojas, Lucía (2011). Mi sexualidad es una obra de arte. España: CC.

Egaña Rojas, Lucía. “Una categoría imposible: el postporno ha muerto, Latinoamérica no existe”. Revista Errata No. 12 (2014) https://revistaerrata.gov.co/contenido/una-categoria-imposible-el-postporno-ha-muerto-latinoamerica-no-existe1

Egaña Rojas, Lucía  (2017a). Atrincheradas en la carne. Lecturas en torno a las prácticas postpornográficas. Barcelona: Edicions Bellaterra. 

Egaña Rojas, Lucía (2017b). “Posporno”. Platero Méndez, Lucas, Rosón Villena, María y Ortega Arjonilla, Esther (eds.). Barbarismos queer y otras esdrújulas. Barcelona: Edicions Bellaterra: 365-374.

flores, val (2013). Interruqciones. Neuquén: La Mondonga Dark. 

Josiowicz, Alejandra. “El género de la intimidad: Katherine Mansfield y Clarice Lispector”. Cadernos Pagu Nº 34 (2010): 301-329 (https://www.scielo.br/pdf/cpa/n34/a12n34.pdf) (DOI 10.1590)

Kristeva, Julia (1980). Pouvoirs de l’horreur. Paris: Éditions du Seuil.

Llopis, María (2010). El posporno era eso. Barcelona: Melusina.

Macarone Palmieri, Francesco. “Emoporn de las penas y los delitos”. Ideasdestroyingmuros (2009): http://ideadestroyingmuros.blogspot.com/2009/06/emoporn-de-las-penas-y-de-los-delitos.html

Mateo del Pino, Ángeles. “QUEER/CUIR - CRIP”. Anclajes, vol. XXIII, n.° 3 (2019): 1-9.

Milano, Laura Vanessa (2014). Usina posporno: disidencia sexual, arte y autogestión en la pospornografía. Buenos Aires: Editorial Tîtulos – Blatt & Ríos. 

Moletto, Andrea. “Josefa Ruiz-Tagle y Lucía Egaña, escritoras feministas: “El romanticismo es lo obsceno en el libro y en la cultura”. The Clinic (2014) https://www.theclinic.cl/2014/07/25/josefa-ruiz-tagle-y-lucia-egana-escritoras-feministas-el-romanticismo-es-lo-obsceno-en-el-libro-y-en-la-cultura/ 

Navarro Morales, Marcelo. “Técnica, espacio e insularidad en la Enciclopedia en los tiempos del porno”. Lectora Nº 25 (2019): https://revistes.ub.edu/index.php/lec

Preciado, Beatriz (2002). Manifiesto contra-sexual. Madrid: Editorial Opera Prima.

Romero Baamonde, Gena (2016). “Novos feminismos a escena. Pospornografía”. Teatros y escenas del siglo XXI. (Ferradás Carballo, Cristina y Molanes Rial, Mónica, edas.). Vigo: Editorial Academia del Hispanismo: 18-27. 

Rosier, Marie-Pierre (2020). “En pos del posporno en algunas escrituras del yo lésbico de la literatura argentina: Gabriela Cabezón Cámara, Dalia Rosetti y Luciana Caamaño”. Fantasías pornotópicas, subjetividades deseantes en América Latina. Ángeles Mateo del Pino (eda.). Moderna språk, Vol. 115: 3: 30-42. 

Ruiz Tagle, Josefa y Egaña Rojas, Lucía  (2014). Enciclopedia del amor en los tiempos del porno. Santiago: Editorial Cuarto Propio.

Williams, Linda (1989). Hard Core: Power, Pleasure, and the “frenzy of the visible”. London: Pandora.

Published

2022-06-30

How to Cite

Cordone, G., & Rosier, M.-P. (2022). Porn or postporn? A proposal to read La enciclopedia del amor en tiempos del porno (Josefa Ruiz-Tagle & Lucía Egaña Rojas). Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (19), 129–148. https://doi.org/10.7203/KAM.19.19073
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1771
  • Artículo PDF (Español)
    1640

Issue

Section

Dossier.Desposesión, postpornografía feminista de América Latina y España

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.