At the Limits of Testimonial: Fantasy and Science Fiction in Viaje a la aldea del crimen (1934) by Ramón J. Sender
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.21.24138Keywords:
Anarchism, Casas Viejas, Second Spanish Republic, Ramón J. SenderAbstract
This article explores the correlation between Viaje a la aldea del crimen (1934), by Ramón J. Sender, and the testimonial genre. To this end, it examines the rhetorical functions of two passages close to fantasy and science fiction that seem to break with this work’s authenticity. Such a rupture could reveal the limits of this linkage. In its book form, this text developed from a series of journalistic reports that the author carried out in the aftermath of the so-called Casas Viejas incident (1933), which shook the republican-socialist coalition during the Second Spanish Republic. The first supernatural episode allows the narrator to travel to the past and, in doing so, he becomes an eyewitness to the events, not just a hearsay witness (as Sender himself was). The second one portrays a dialogue between the narrator and the statue known as María Mármol, who interprets the events as a symptom of a centuries-old class struggle. These two apparent disruptive elements serve to emphasize the predominant realistic style of the account, which validates the authority of the narrator’s testimonial voice and his factual referentiality. The analysis of this stylistic paradox could help clarify the foundations of what Manuel Aznar Soler calls hilo rojo [red thread]; the revolutionary realism of the 1930s in Spain that, akin to modern testimony, sought to transform reality, not merely portray it.
Downloads
References
Ayuntamiento de Benalup-Casas Viejas. Turismo, Museos. https://www.benalupcasasviejas.es/es/turismo/museos
Aznar Soler, Manuel (2010). Tomo 1. República literaria y revolución (1920-1939). Sevilla: Renacimiento.
Barthes, Roland. “L’effet de réel”. Communications, N.º 11 (1968): 84-89. DOI:10.3406/comm.1968.1158
Brey, Gérard (2010a). “Casas Viejas en las cortes: esclarecimiento de los hechos y enfrentamientos políticos”. Brey, Gérard y Gutiérrez Molina, José Luis (coords.). Los sucesos de Casas Viejas en la historia, la literatura y la prensa (1933-2008). Cádiz: Diputación de Cádiz: 139-181.
Brey, Gérard (2010b). “Casas Viejas en La Libertad de Madrid: noticias oficiales y reportajes de Ramón J. Sender”. Brey, Gérard y Gutiérrez Molina, José Luis (coords.). Los sucesos de Casas Viejas en la historia, la literatura y la prensa (1933-2008). Cádiz: Diputación de Cádiz: 363-381.
Brey, Gérard, y Maurice, Jacques (1976). Historia y leyenda de Casas Viejas. Bilbao: Edita Zero.
Capdevila, Analía (2009). “Realismo, memoria y testimonio”. Vallina, Cecilia y Vezzetti, Hugo (eds.). Crítica del testimonio: ensayos sobre las relaciones entre memoria y relato. Rosario: Viterbo Editora: 132-151.
Caro Cancela, Diego (2010). “La historiografía sobre los sucesos de Casas Viejas”. Brey, Gérard y Gutiérrez Molina, José Luis (coords.). Los sucesos de Casas Viejas en la historia, la literatura y la prensa: (1933-2008). Cádiz: Diputación de Cádiz: 29-48.
Collard, Patrick (1980). Ramón J. Sender en los años 1930-1936: sus ideas sobre la relación entre literatura y sociedad. Gante: Universiteit Gent.
ECCV [Espacio Conmemorativo Casas Viejas 1933]. http://sucesoscasasviejas1933.es
Erice Sebares, Francisco. “Memoria histórica y deber de memoria: las dimensiones mundanas de un debate académico”. Entelequia: revista interdisciplinar, N.º 7 (2008): 77-96.
Fiore, Arianna. “Ramon J. Sender tra verita e finzione, con epilogo cinematografico”. LEA. Lingue e Letterature d'Oriente e d'Occidente, Vol. 4 (2015): 389-430. DOI: 10.13128/LEA-1824-484x-17714
Gregori, Alfons (2017). “Narrativa 1930-1950”. Roas, David (ed.). Historia de lo fantástico en la cultura española contemporánea (1900-2015). Madrid: Iberoamericana; Frankfurt: Vervuert: 39-56.
Gutiérrez Baena, Salustiano (2017). Los sucesos de Casas Viejas: crónica de una derrota. Benalup-Casas Viejas: Beceuve.
Gutiérrez Molina, José Luis (2010). “Cinco días de enero de 1933”. Brey, Gérard y Gutiérrez Molina, José Luis (coords.). Los sucesos de Casas Viejas en la historia, la literatura y la prensa: (1933-2008). Cádiz: Diputación de Cádiz: 101-120.
Juliá, Santos (1997) (ed.). “Prólogo”. Azaña, Manuel. Diarios, 1932-1933: Los cuadernos robados. Barcelona: Crítica: vii-lxiii.
Juliá, Santos (2001). Elogio de Historia en tiempo de Memoria. Madrid: Fundación Alfonso Martín Escudero/Marcial Pons Historia.
Le Bigot, Claude (2010). “Los sucesos de Casas Viejas en la literatura: poesía, periodismo, narrativa y teatro (1933-2008)”. Brey, Gérard y Gutiérrez Molina, José Luis (coords.). Los sucesos de Casas Viejas en la historia, la literatura y la prensa (1933-2008). Cádiz: Diputación de Cádiz: 227-287.
Lough, Francis (2001). “Mímesis y experimentación en la novela de avanzada: el caso de Sender”. Dueñas, José Domingo (ed.). Sender y su tiempo: Crónica de un siglo. Actas del II Congreso sobre Ramón J. Sender. Huesca: Diputación de Huesca: 111-129.
Maldonado, Antonio (2016). “Casas Viejas, la aldea donde la Segunda República perdió la inocencia”. Sender, Ramón J. Viaje a la aldea del crimen: Documental de Casas Viejas. Barcelona: Asteroide: xiii-xxiii.
Man, Paul de (1986). “The Resistance to Theory”. The Resistance to Theory. Mineápolis: University of Minnesota Press: 3-22.
Martínez de Pisón, Ignacio (2004). “Sender en la aldea del crimen”. Sender, Ramón J. Casas Viejas. Zaragoza: Larumbe: ix-xxxviii.
Maurice, Jacques (2010). “De Medina Sidonia a Casas Viejas: anarquistas del campo”. Brey, Gérard y Gutiérrez Molina, José Luis (coords.). Los sucesos de Casas Viejas en la historia, la literatura y la prensa (1933-2008). Cádiz: Diputaciónde Cádiz, 2010: 89-100.
Mintz, Jerome R. (1982). The Anarchists of Casas Viejas. Chicago: University of Chicago Press.
Molina Porras, Juan (ed.) (2006). “Introducción”. Cuentos fantásticos en la España del realismo. Madrid: Cátedra: 11-54.
Oltra Tomás, José Miguel (ed.) (2004). Sender, Ramón J. Siete domingos rojos. Zaragoza: Larumbe.
Payne, Stanley G. (2006). The Collapse of the Spanish Republic, 1933-1936: Origins of the Civil War. New Haven: Yale University Press.
Payne, Staley G. “The Politics of Memory”. First Things (mayo 2021): https://www.firstthings.com/article/2021/05/the-politics-of-memory
Pérez, Janet (2008). “The Social Realist Novel.” Altisent, Marta (ed.). A Companion to the Twentieth-century Spanish Novel. Woodbridge: Tamesis: 60-74.
Peris Blanes, Jaume. “Literatura y testimonio: un debate”. Puentes de crítica literaria y cultural, N.º 1 (2014): 10-17.
Perus, Françoise. “El ‘otro’ del testimonio”. Casa de las Américas, N.º 174 (1989): 134-137.
Prat y Beltrán, Alardo. “Siete domingos rojos: Ramón J. Sender va a publicar una novela de enorme emoción social”. La Libertad, N.º 3.858 (31 julio 1932): 9. Biblioteca Nacional de España, Hemeroteca Digital. https://hemerotecadigital.bne.es/hd/es/viewer?id=7081866b-498c-4816-a850-2731d53691e0&page=9
Ramos Espejo, Antonio (2010). “Cabos atados y sueltos”. Brey, Gérard y Gutiérrez Molina, José Luis (coords.). Los sucesos de Casas Viejas en la historia, la literatura y la prensa (1933-2008). Cádiz: Diputación de Cádiz: 579-584.
Roas, David (2001). “La amenaza de lo fantástico”. Roas, David (ed.). Teorías de lo fantástico. Madrid: Arco: 7-44.
Salguero Rodríguez, José María (2000). “Introducción”. Ramón J. Sender. Viaje a la aldea del crimen: Documental de Casas Viejas. Madrid: Vosa: 7-28.
Santonja, Gonzalo. “La novela corta revolucionaria”. Cuadernos Hispanoamericanos, N.º 449 (1987): 87-102.
Sender, Ramón J. (2004). Casas Viejas. (Dueñas, José Domingo y Pérez Lasheras, Antonio, eds.). Zaragoza: Larumbe.
Sender, Ramón J. (2016). Viaje a la aldea del crimen. Barcelona: Asteroide.
Todorov, Tzvetan (1970). Introduction à la littérature fantastique. París: Éditions du Seuil.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract797
-
Artículo PDF (Español)485
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.