Nelson Estupiñán Bass: repositioning his work from fantastic realism to Afrofuturism in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.22.24233

Keywords:

Nelson Estupiñán Bass, Afrofuturism, Ecuadorian Science Fiction, Utopias, Arcadia

Abstract

The article places the work of Afro-Ecuadorian Nelson Estupiñán Bass within the framework of science fiction and Afrofuturism. It is considered that, understanding his position within fantastic realism with a political bias, it is possible to make a reading of his vision of Afro-Ecuadorianism related to the idea of the future and futurization. It is discovered that he is an author concerned about the contradiction between lived reality and reality exalted by technoscience: one is the reality of oppressed Afro-descendants and the other is that of modern futuristic imagination. This does not prevent him from analyzing the ideas about the models of utopia: if a utopia that recovers the past or the one promised by neoliberalism is preferable, models that should be the subject of discussion for the Afro community. Likewise, it is confirmed that he needs to innovate the novel with his proposals based on dialectical materialism to provoke the critical conscience of the reader.

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Author Biography

Iván Fernando Rodrigo-Mendizábal, Universidad Andina Simón Bolívar, sede Ecuador

Iván Fernando Rodrigo Mendizábal es Doctor en Literatura Latinoamericana por la Universidad Andina Simón Bolívar; Magíster en Estudios de la Cultura por la Universidad Andina Simón Bolívar; Licenciado en Ciencias de la Comunicación Social por la Universidad Católica Boliviana San Pablo. Profesor del programa de los postgrados en Literatura y de Comunicación de la Universidad Andina Simón Bolívar, sede Ecuador. Autor (entre otros) de libros como: Análisis del discurso social y político (junto con Teun van Dijk, 2000), Cartografías de la comunicación (2002); Máquinas de pensar: videojuegos, representaciones y simulaciones del poder (2004); Imaginando a Verne (2018); Imágenes de nómadas transnacionales: análisis crítico del discurso del cine ecuatoriano (2018), Imaginaciones científico-tecnológico letradas (2019) e Historias desde el futuro: ciencia ficción andina como antropología especulativa (2021). Capítulos de libros, entre otros: “Ciencia ficción latinoamericana y política” en La ciencia ficción en América Latina (Silvia G. Kurlat Ares y Ezequiel de Rosso, eds., Peter Lang, 2021); “Análisis del discurso de lo político: notas para una metodología aplicada a Twitter” en Comunicación Política: Debates, estrategias y modelos emergentes (Sergio Rivera Magos y Bruno Carriço Reis, eds., Universidad Autónoma de Querétaro y Universo de Letras, 2020); “La ciencia ficción ecuatoriana (1839-1948)” en Historia de la ciencia ficción latinoamericana I. Desde los orígenes hasta la modernidad (Teresa López-Pellisa y Silvia G. Kurlat Ares, eds., Iberoamericana-Vervuert, 2020); “Ciencia ficción ecuatoriana: las exploraciones del futuro de las nuevas generaciones” en El pez solo puede salvarse en el relámpago (Augusto Rodríguez, comp., Universidad Politécnica Salesiana y Abya-Yala, 2020); “El monstruo es del sur: más allá de la biopolítica” en Marginalia III, relecturas del canon literario (Carlos Alberto Castrillón y Juan Manuel Acevedo, comps., Universidad La Gran Colombia y Universidad del Quindio, 2013).

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Published

2023-12-22

How to Cite

Rodrigo-Mendizábal, I. F. (2023). Nelson Estupiñán Bass: repositioning his work from fantastic realism to Afrofuturism in Ecuador. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (22), 329–358. https://doi.org/10.7203/KAM.22.24233
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Futurismo afrolatinoamericano, ciencia ficción neoindigenista y postindigenismo latinoamericano

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