Nelson Estupiñán Bass: repositioning his work from fantastic realism to Afrofuturism in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.22.24233Keywords:
Nelson Estupiñán Bass, Afrofuturism, Ecuadorian Science Fiction, Utopias, ArcadiaAbstract
The article places the work of Afro-Ecuadorian Nelson Estupiñán Bass within the framework of science fiction and Afrofuturism. It is considered that, understanding his position within fantastic realism with a political bias, it is possible to make a reading of his vision of Afro-Ecuadorianism related to the idea of the future and futurization. It is discovered that he is an author concerned about the contradiction between lived reality and reality exalted by technoscience: one is the reality of oppressed Afro-descendants and the other is that of modern futuristic imagination. This does not prevent him from analyzing the ideas about the models of utopia: if a utopia that recovers the past or the one promised by neoliberalism is preferable, models that should be the subject of discussion for the Afro community. Likewise, it is confirmed that he needs to innovate the novel with his proposals based on dialectical materialism to provoke the critical conscience of the reader.
Downloads
References
Aguirre, Manuel Agustín. (1974). “Introducción”. En Senderos brillantes. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Barber, Tiffany E. (2016). “Cyborg Grammar?: Reading Wangechi Mutu’s “Non je ne regrette rien through Kindred””. En Reynaldo Anderson & Charles E. Jones (Eds.), Afrofuturism 2.0: The Rise of Astro-Blackness. Lanham, Maryland: Lexington Books: 3-26.
Calderón Chico, Carlos. “Nelson Estupiñán Bass: un escritor para todos los tiempos”. América, revista cultural, 122 (2006): 135-141.
Canalda, José Carlos. “Realismo fantástico”. Sitio de Ciencia Ficción (2000). Página web.
Castro, Ernesto (2020). Ética, estética y política: ensayos ( y errores) de un metaindignado. Barcelona: Arpa & Alfil editores, S.L.
Clark, Katerina (1989). “The Centrality of Rural Themes in Postwar Soviet Fiction”. En Geoffrey A. Hosking & George F. Cushing (Eds.), Perspectives on Literature and Society in Eastern and Western Europe. London: Palgrave Macmillan: 76-100
Cortés, Juan Ignacio. “Nelson Estupiñán Bass: el cantor de la provincia rebelde”. Revista Mundo Negro, 43(460), 51 (2002).
Dehennin, Elsa (1996). Del realismo español al fantástico hispanoamericano: estudios de narratología. Ginebra: Librairie Droz S.A.
Donoso Pareja, Miguel (1984). Nuevo realismo ecuatoriano: la novela después del 30. Quito: El Conejo.
Echeverría, Bolívar. (1991). “Modernidad y capitalismo (Quince tesis)”. En Julio Echeverría (Ed.), Debates sobre modernidad y postmodernidad. Quito: Editores Unidos Nariz del Diablo: 73- 122.
Eisenstein, Sergei M. (2001). Hacia una teoría del montaje. Barcelona: Paidós.
Estupiñán Bass, Nelson. (1954). Canto negro por la luz (poemas para negros y blancos). Esmeraldas: Casa de la Cultura Ecuatoriana núcleo provincial de Esmeraldas.
Estupiñán Bass, Nelson. (1956). Timarán y Cuabú. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Estupiñán Bass, Nelson. (1974). Senderos brillantes. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Estupiñán Bass, Nelson. (1978). Las puertas del verano. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Estupiñán Bass, Nelson. (1980). El desempate: poesía popular (2a.). Portoviejo: Gregorio.
Estupiñán Bass, Nelson. (1981). Bajo el cielo nublado. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Estupiñán Bass, Nelson. (1992). Desde un balcón volado. Quito: Banco Central del Ecuador.
Estupiñán Bass, Nelson. (1994). Este largo camino. Quito: Banco Central del Ecuador.
Estupiñán Bass, Nelson. “Mi credo novelístico”. Letras del Ecuador, 184 (2002): 38-39.
Estupiñán Bass, Nelson. (2003). Reflexiones sobre la novela. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Foucault, Michel. (2000). Tecnologías del yo y otros textos afines. (Mercedes Allendesalazar, Trad.). Barcelona: Paidós.
Garay Arellano, Ezio. (2002). Los negros en Guayaquil en 1850. En Rafael Savoia (Ed.), El negro en la historia de Ecuador y del sur de Colombia. Quito: Centro Cultural Afro-ecuatoriano, Depto. de Pastoral Afro-ecuatoriano: 123-133
Gutiérrez Pérez, José. (2011). La educación ambiental: fundamentos teóricos, propuestas de transversalidad y orientaciones extracurriculares (2a.). Madrid: La Muralla.
Handelsman, Michael. (2001). Lo afro y la plurinacionalidad: el caso ecuatoriano visto desde su literatura. Quito: Abya-Yala.
Handelsman, Michael. (2019). Representaciones de lo afro y su recepción en Ecuador: encuentros y desencuentros en tensión. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador y Abya Yala.
Hidalgo, Laura (1995). Décimas Esmeraldeñas. Quito: Libresa.
INEC (2011). Las cifras del pueblo ecuatoriano: una mirada desde el Censo de Población y Vivienda 2010. Ecuador en Cifras.
Jackson, Robert Louis (2013). Close Encounters: Essays on Russian Literature. Boston, MA: Academic Studies Press.
Lavender III, Isiah, y Murphy, Graham (2020). “Afrofuturism”. En Anna McFarlane, Lars Schmeink, & Graham Murphy (Eds.), The Routledge Companion to Cyberpunk Culture. New York, NY: Routledge.
Lewis, Marvin A. (2017). Nelson Estupiñan Bass: una introducción a sus escritos. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Miranda, Franklin (2005). Hacia una narrativa afroecuatoriana: cimarronaje cultural en América Latina. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana “Benjamín Carrión”, Núcleo de Esmeraldas y Abya-Yala.
Nelson, Alondra. “Introduction: Future Texts”. Social Text, 20-2(71) (2002): 1-16.
Pérez Terán, Gonzalo (1977). ““Senderos brillantes» de Nelson Estupiñán Bass”. En Manuel Corrales Pascual (Ed.), Situación del relato ecuatoriano: nueve estudios. Quito: Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
Peterson, Nadezhda L. (1986). Fantasy and Utopia in the Contemporary Soviet Novel, 1976-1981 (Tesis doctoral). Indiana University, Department of Slavic Languages and Literatures, Bloomington, IN.
Proaño Arandi, Francisco (2007). “La narrativa en el periodo”. En Jorge Dávila Vázquez (Ed.), Historia de las literaturas del Ecuador. Literatura de la República 1925-1960 (primera parte) (Vols. 1-10, Vol. V ). Quito: Universidad Andina Simón Bolívar sede Ecuador y Corporación Editora Nacional: 121-168.
Richards, Henry J. “Entrevista con Nelson Estupiñán Bass”. Afro-Hispanic Review, 2(1) (1983): 29-30.
Richards, Henry J. (1989). La jornada novelística de Nelson Estupiñán Bass: búsqueda de la perfección. Quito: El Conejo.
Roas, David (2001). “La amenaza de lo fantástico”. En David Roas (Ed.), Teorías de lo fantástico. Madrid: Arco/Libros, S.L.: 7-44.
Rodrigo-Mendizábal, Iván (2020). “La ciencia ficción ecuatoriana (1839-1948)”. En Teresa López Pellisa & Silvia Gabriela Kurlat Ares (Eds.), Historia de la ciencia ficción Latinoamericana I: desde los orígenes hasta la modernidad (Vols. 1-2, Vol. I). Madrid: Iberoamericana; Vervuert: 233-267.
Rodrigo-Mendizábal, Iván (2021). “La ciencia ficción ecuatoriana (1949-2020)”. En Teresa López Pellisa & Silvia Gabriela Kurlat Ares (Eds.), Historia de la ciencia ficción Latinoamericana II: desde los orígenes hasta la modernidad (Vols. 1-2, Vol. II). Madrid: Iberoamericana; Vervuert: 267-310
Ruiz, Facundo (2021). “Barroco de Indias”. (Beatriz Colombi, Ed.) Diccionario de términos críticos de la literatura y la cultura en América Latina. Buenos Aires: CLACSO.
Strugatsky, Arkady, y Strugatsky, Boris. “Let us Think about the Future”. Soviet Studies in Literature [Literaturnaia Gazeta], 6(3) (1970): 240-244.
Suvin, Darko (1984). Metamorfosis de la ciencia ficción: sobre la poética y la historia de un género literario. (Federico Patán López, Trad.). Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1084
-
Artículo PDF (Español)349
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.