Transgresión de un silencio obligado: la polifonía discursiva de Leonardo Padura
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.2.3156Keywords:
Polifonía discursiva, neopolicial, Padura, Cuba.Abstract
Resumen: En este artículo intentamos demostrar la riqueza polifónica de la prosa de Leonardo Padura destacando las múltiples voces que dialogan en las páginas de sus novelas y los distintos géneros y formas que estas adoptan. Además pretendemos destacar esta combinación polifónica como una medida de oposición al discurso oficial cubano de los años setenta.
Palabras Clave: Polifonía discursiva, neopolicial, Padura, Cuba.
Abstract: In this paper we try to demonstrate the polyphonic wealth of Leonardo Padura's prose. To achieve this, we emphasize the multiple voices talking from the pages of his novels and the different genres and forms that these voices are able to adopt. Besides, we seek to emphasize this polyphony as a measure of opposition to the official Cuban speech of the seventies.
Key Words: Polyphony, speech, neo-policial, Padura, Cuba.
Downloads
References
Bakhtine, Mikhail (1975). “Du discours romanesque”. Esthétique et théorie du roman. Paris: Gallimard.
Bakhtine, Mikhail (1979). Problemas de la poética de
Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica.
Castro, Fidel. “Discurso pronunciado como Conclusión de las Reuniones con los Intelectuales Cubanos, efectuadas en la Biblioteca Nacional el 16, 23 y 30 de junio de 1961”. “Discursos de Fidel” (1961). Gramma.
Castro, Fidel. “Discurso pronunciado por el comandante Castro Ruz, Primer Secretario del Comité Central del Partido Comunista de Cuba y Primer Ministro del Gobierno Revolucionario, en la clausura del Primer Congreso Nacional de Educación y Cultura, efectuado en el Teatro de la CTC, el 30 de abril de 1971”. “Discursos de Fidel” (1971). Gramma.
Epple, Juan Armando. “Leonardo Padura Fuentes. Entrevista”. Hispamérica 71 (1995): 49-66.
Fornet, Ambrosio (2009). Narrar la nación. Ensayos en blanco y negro. La Habana: Letras cubanas. DOI: 10.4000/narratologie.1288.
García Talaván, Paula. “‘Ha cambiado mucho el país y he cambiado mucho yo’. Entrevista con Leonardo Padura”. Les Ateliers du SAL 1-2 (2012): 311-335.
Maingueneau, Dominique (1987). Nouvelles tendances en analyse du discours. Paris: Hachette.
Maingueneau, Dominique (2009). Les termes clés de l’analyse du discours. Paris: Seuil.
Padura Fuentes, Leonardo y John M. Kirk (2002). La cultura y la revolución cubana. Conversaciones en La Habana. San Juan: Plaza Mayor.
Padura Fuentes, Leonardo. “‘No sé vivir en otra parte’. Entrevista con Leonardo Padura”. Consenso. Revista Digital 3 (2005).
Padura Fuentes, Leonardo (2006a). Entre dos siglos. La Habana: IPS.
Padura Fuentes, Leonardo (2006b). Adiós, Hemingway. Barcelona: Tusquets.
Padura Fuentes, Leonardo (2007a). Pasado Perfecto. Barcelona: Tusquets.
Padura Fuentes, Leonardo (2007b). Vientos de Cuaresma. Barcelona: Tusquets.
Padura Fuentes, Leonardo (2007c). Máscaras. Barcelona: Tusquets.
Padura Fuentes, Leonardo (2008). La neblina del ayer. Barcelona: Tusquets.
Padura Fuentes, Leonardo (2009). Paisaje de otoño. Barcelona: Tusquets.
Padura Fuentes, Leonardo (2011). La cola de la serpiente. Barcelona: Tusquets.
Ponce, Néstor (2007). “Le discours autoritaire en Amérique latine de 1970 à nos jours: normes et transgressions”. Ponce, Néstor (dr.). Le discours autoritaire en Amérique latine de 1970 à nos jours. Rennes: Presses Universitaires de Rennes: 7-18.
Ruth Amossy (2003): “La dimension sociale du discours littéraire. L’analyse du discours et le projet sociocritique”.
Maingueneau, Dominique y Amossy, Ruth (Eds.) L’analyse du discours dans les études littéraires. Toulouse: Press Universitaires du Mirail: 63-74.
Schaeffer, Jean-Marie (1986). “Du texte au genre. Notes sur la problématique générique”. Tzvetan Todorov (dr.) Théorie des genres. Paris: Seuil: 179-205.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2328
-
PDF (Español)1423
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.