Santiago Carrillo 1971. Políticas en transición y transferencia carismática
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.4.4471Keywords:
Carrillo, PCE, Carisma, Cine políticoAbstract
Resumen: En junio de 1971, el PCE organizó un gran mitin político en las cercanías de París. En él se presentaban ante una masa de militantes, simpatizantes y antifranquistas dos líderes, Dolores Ibárruri (Pasionaria) y Santiago Carrillo, que habían desempeñado un importante papel en la historia de España y que se preparaban para hacerlo en el futuro postfranquista. El encuentro recibió una notable cobertura a través de la prensa y fue ampliamente fotografiado. Un film fue rodado y montado por la Comisión de Cine de Barcelona en colaboración con el colectivo francés Dynadia. El presente texto analiza las distintas dimensiones de este encuentro en relación con la táctica del partido, la lucha contra la Dictadura y, en especial, el proceso de transferencia del carisma entre Pasionaria (un mito viviente del Comunismo) y Carrillo, quien a la sazón ejercía el control orgánico del PCE, pero no era todavía reconocido como líder de masas.
Palabras Clave: Transición española, Historia del PCE, Carisma líderes políticos, Cine político, Cine e Historia.
Abstract:In June 1971, the Spanish Communist Party held a big rally in the outskirts of Paris. It aimed at introducing its leaders to a considerable mass of militants, sympathisers or simply anti-Francoist population living then in Europe. The two leaders who addressed this multitude were Dolores Ibárruri (known as Pasionaria) and Santiago Carrillo. Both had played a key role in the past, especially during the Spanish Civil War and both were planning to do so in the next future. The rally was profusely covered by press and photography; what’s more, a film was shot and edited by a Catalonian film crew along with the French revolutionary association Dynadia. This text analyses the different dimensions at stake in the rally, from the Party tactics perspective, as well as in relation to the Spanish Dictatorship. More specifically it takes into account what might be called transference of charisma from a living myth of Communism, Pasionaria, to the bureaucratic leader, Carrillo.
Key Words: Spanish Transition to Democracy, History of the Spanish Communist Party, Charisma and Political Leaders, Political Cinema, Cinema and History.
Downloads
References
Barthonnat, Céline (2009). “L’expérience Unicité ou l’émergence de la communication audiovisuelle du Parti communiste français (1968-1976)”. ColoquioUsages militants de la technique : technologies, médias, mobilisations. Paris I.
Benet, Vicente J. “La imagen de Pasionaria en los años setenta: un caso de reciclaje del carisma en procesos de transición política”. Iberic@l 4 (2013): 41-53.
Berthier, Nancy (2007). “Raza, de José Luis Sáenz de Heredia, una ‘película-acontecimiento’”. Sánchez-Biosca, Vicente (ed.). España en armas. El cine de la guerra civil española. Valencia: MUVIM: 53-62.
Berthier, Nancy (2013). “Viridiana, una película-evento”. Martínez, Amparo (ed.) La España de Viridiana. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza: 339-353.
Berzosa Camacho, Alberto (2011). Cámara en mano contra el franquismo. Desde Cataluña Europa, 1968-1982. Buenos Aires: Al Margen.
Farge, Arlette. “Penser et définir l’événement en histoire. Approche des situations et des acteurs sociaux”. Terrain 38 (2002): 67-78. DOI: /10.4000/terrain.1929
Fernández Labayen, Miguel y Prieto Souto, Xosé (2011). “Film workshops in Spain: Oppositional practices, alternative film cultures and the transition to democracy”. Studies in European Cinema 8-3 (2011): 227-241.
García-Merás, Lydia. “El cine de la disidencia. La producción militante antifranquista (1967-1981)”. Desencuentros 4 (2007): 16-41.
Layerle, Sébastien (2008). Caméras en lutte. Par ailleurs le cinéma est une arme… París : Nouveau Monde.
Lillo, Natacha (2007). “El PCE en Francia: Relaciones con el PCF y evolución (1945-1975)”. Bueno, Manuel, García, Carmen e Hinojosa, José (eds.) Historia del PCE. I Congreso 1920-1977. Vol. 1. Madrid: Fundación de Investigaciones Marxistas: 83-100.
Molinero, Carme e Ysàs, Pere (2007). “El partido del antifranquismo (1956-1977)”. Bueno, Manuel, García, Carmen e Hinojosa, José (eds.), Historia del PCE. I congreso, 1920-1977. Vol. 2. Madrid: Fundación de Investigaciones Marxistas: 13-32.
Morán, Fernando (1986). Miseria y grandeza del Partido Comunista de España. Barcelona: Planeta.
Pérez Merinero, Carlos y David (1973). Cine español. Algunos materiales por derribo. Madrid: Cuadernos para el Diálogo.
Prieto Souto, Xosé. “Reflexiones sobre los medios audiovisuales en las publicaciones clandestinas del PCE y de las comisiones de trabajadores y trabajadoras del cine y la televisión”. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 10-2 (2013):181-195. DOI: 10.1386/slac.10.2.181_1
Torrell, Josep. “El Volti. Una distribuidora clandestina bajo el franquismo”. El Viejo Topo 281 (2011): 56-62.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2355
-
Leer artículo (Español)607
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.