Involvement and affectivity in the professional practice of Social Work and Social Education
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.31.27097Keywords:
Social Work, Social Education, competences, implication, affections
Abstract
When we talk about involvement and affectivity, we also talk about characteristics that are, a priori, intrinsic to the professional practice of social workers and social educators. These particularities are not integrated in the VERIFICA of university degrees, but they provide inputs to the professional performance of them. The use of these invisible competences that make up the curricula of the study plans are, however, visible in reality, as they help in the construction of the educational relationship with people at risk. The aim of this paper is to expose the theoretical and methodological origins that build both strategies and their implementation in daily professional practice with children, adolescents and young people at risk. The results deepen in a holistic theoretical understanding, which is determined by the helping relationship and the deepening in epistemological bases connected with Christian movements and community pedagogies of a preven- tive, participative, educational and communicative nature. The methodology also has an important impact, since the existence of isolated actions does not achieve the planned action objectives. Thus, the connection between theory and methodology constitutes a range of proposals and experiences to deepen itineraries, spaces where to implement competences and learning outcomes that guide through involvement and affectivity.
Downloads
References
Altuna, R., y Urteaga, E. (2014). Los inicios de la experiencia cooperativa Mondragón.REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos(115), 101–131. http://dx.doi.org/10.5209/ rev_REVE.2014.v114.44295
ANECA. (2005a). Libro Blanco Título de Grado en Pedagogía y Educación Social (Vol. I).Descargado de https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_pedagogia1_0305.pdf/b1fde272-3b45-5b44-6ce5-22293975ba40?t=1654601787613
ANECA. (2005b). Libro Blanco Título de Grado en Trabajo Social. Descargado de https:// www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_trbjsocial_def.pdf/e9d5c130-5838-ba71-67a5-0b3725656cf2?t=1654601772085
ANECA. (2015). Libro Blanco Título de Grado en Pedagogía y Educación Social (Vol. 2).Descargado de https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroboanco_pedagogial2_0305.pdf/4cbb8e8f-b695-6ea5-372c-7982f6eb2476?t=1654601792960
Bosco, J. (2004). El sistema preventivo en la educación. Memorias y ensayos (J. M. Prellezo- García, Ed.). Madrid: Biblioteca Nueva.
Bruno, F., Acevedo, J., Castro, L., y Garza, R. (2018). El construccionismo social, desde el trabajo social: “modelando la intervención social construccionista”. Margen, 91, 1–15. Descargado de https://www.margen.org/suscri/margen91/castro-91.pdf
Carrol, A., Mccarthy, M., Houghton, S., y Sanders-O’Connor, E. (2020). Evaluating the effectiveness of KooLKIDS: An interactive social emotional learning program for Australian primary school children. Psychology in the Schools, 57 (6), 851–867. https:// doi.org/10.1002/pits.22352
Castel, R. (1995). De la exclusión como estado a la vulnerabilidad como proceso. Archipielago.Cuadernos de crítica de la cultura(21), 27–36.
Cian, L. (2001). El sistema preventivo de Don Bosco. Líneas maestras de su estilo. Madrid: CCS.
Ciesielski, M. (2021). Conocimientos, prácticas y representaciones institucionales: La caja negra de la justicia penal para adolescentes colombianos. Oñati Socio-Legal Series, 11(3), 907–929. https://doi.org/10.35295/osls.iisl/0000-0000-0000-1179
Corredor, L. E., y Zuluaga, D. E. (2020). Pertinência e atualidade da pedagogia amigoniana.Revista Colombiana de Educación(78), 229–252. https://doi.org/10.17227/rce.num78-7045
Eito-Matero, A., y Gómez-Quinteiro, J. (2013). El concepto de la comunidad y el trabajo social. Espacios Transnacionales, 1, 10–16. Descargado de https://espaciostransnacionales.xoc.uam.mx/wp-content/uploads/2023/01/ET_01_EitoGomez.pdf
Fierro, R. (1967). Biografía y escritos de San Juan Bosco. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Freire, P. (1977 [1968]). Pedagogia del Oprimido. Barcelona: Taurus.
Funes-Artiaga, J. (2009). 9 ideas clave: educar en la adolescencia. Barcelona: Graó.
García-Latorre, J. M. (2002). Trabajo de barrio: una nueva forma de pedagogía amigoniana.Surgam: revista bimestral de orientación psicopedagógica. Descargado de http://hdl.handle.net/11162/32290
García-Roca, J. (1994). Solidaridad y Voluntariado. Santander: Sal Terrae.
Giorgi, A. (2005). Remaining Challenges for Humanistic Psychology. Journal of Humanistic Psychology, 45(2). https://doi.org/10.1177/0022167804274361
Golan, N. (1993). Modelo congnitivo de intervención en crisis. Buenos Aires: Amorrortu.
Hook, J. L., y Courtney, M. E. (2011). Employment outcomes of former foster youth as young adults: The importance of human, personal, and social capital. Children and Youth Services Review, 33(10), 1855–1865. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2011.05.004
Howe, D. (1998). La teoria del vínculo afectivo para la práctica del Trabajo Social. España: Paidós Ibérica.
Idareta-Goldaracena, F., y Ballestero-Izquierdo, A. (2013). Ética, paternalismo y burocracia en Trabajo Social. Portularia. Revista de Trabajo Social, 13(1), 27–35. https://doi.org/ 10.5218/prts.2013.0004
Jerez-Ramírez, C. M., y Reyes, S. A. (2020). Impacto del Programa Interinstitucional de Atención y Desarrollo Integral de la Adolescencia y Juventud, para la promoción de una cultura de paz en Nicaragua, como parte del Modelo de Justicia Juvenil restaurativa. Revista Humanismo Y Cambio Social(16), 128–142. https://doi.org/10.5377/ hcs.v0i16.10485
Jiménez-Ramírez, M. (2008). Aproximación teórica de la exclusión social: complejidad e imprecisión del termino. consecuencias para el ámbito educativo. Estudios Pedagógicos, 34(1), 173–186. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100010
Karsz, S. (2004). La exclusión: concepto falso, problema verdadero. La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices (pp. 133–214). Barcelona: Editorial Gedisa.
Kisnerman, N. (1969). Servicio Social de Grupo. Una respuesta a nuestro tiempo. Tomo I. Buenos Aires: Humanitas.
López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., y Fernández, E. (2014). Análisis de la percepción de los estudiantes sobre las áreas de intervención del futuro educador y trabajador social a través de una didáctica digital con mapas conceptuales multimedia. RED, Revista de Educación a Distancia(41), 1–17. Descargado de http://www.um.es/ead/red/41
Marchioni, M. (2004). La acción social en y con la comunidad. Zaragoza: Certeza. Martínez-Posada, J. E. (2004). Vigilar y castigar tras la mirada de Foucault. Hojas Universitarias(55), 32–40. Descargado de https://editorial.ucentral.edu.co/ojs_uc/ index.php/hojasUniv/article/view/547/499
Martínez-Reguera, E. (1989). Cachorros de nadie. Madrid: Editorial Popular.
Martinez-Virto, L., y Pérez-Eransus, B. (2018). El modelo de atención primaria de Servicios Sociales a debate: Dilemas y reflexiones profesionales a partir del caso de Navarra.Cuadernos de Trabajo Social, 31(2), 345–354. https://doi.org/10.5209/CUTS.55168
Maslow, A. (1988). A theory of human motivation. California: Sage.
Maya-Jariego, I. (2009). Sentido de Comunidad y potenciación comunitaria. Apuntes de Psicología, 22(2), 187–211. Descargado de https://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/50
Mayo, E. (2017). El arteterapia en el contexto de los Servicios Sociales de Base: el taller de arteterapia como espacio de observación para la intervención primaria. Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social(12), 179–179. https:// doi.org/10.5209/ARTE.57569
Mestre-Escrivá, V., Sánchez-Heras, J., Ridaura-Costa, M. J., Tena, J. M. B., López-Ferri, P., y Navarro-Pérez, J. J. (2012). Aportación de los Terciarios Capuchinos a la Psicología y Psicometría española. Revista de Historia de la Psicología, 33(4). Descargado de https:// journals.copmadrid.org/historia/archivos/fichero_salida20210910142330322000.pdf
Morata-García, M. J., y Marzo-Arpón, T. E. (2006). Reflexions a l’ entorn de les adolescencies.Educació social. Revista d’intervenció sòcioeducativa(34), 202–206. Descargado de https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165552
Navarro-Pérez, J. J., Campos-Pons, M. E., y i Maza, F. X. U. (2014). Investigación acción con estudiantes de integración social. Una experiencia basada en la relación educativa.Contextos Educativos. Revista De Educación(17), 91–108. https://doi.org/10.18172/ con.2595
Navarro-Pérez, J. J., y Pastor-Seller, E. (2018). De los riesgos en la socialización global: adolescentes en conflicto con la ley con perfil de ajuste social. Convergencia Revista de Ciencias Sociales(76), 119–145. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i76.4442
Pederson, C. A., Fite, P. J., Weigand, P. D., Myers, H., y Housman, L. (2020). Implementation of a Behavioral Intervention in a Juvenile Detention Center: Do Individual Characteristics Matter? International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 64(1), 83–99. https://doi.org/10.1177/0306624X19872627
Perls, F. S. (1969). Ego, Hunger and Aggression: The Begining of Gestalt Therapy. London: BKG.
Puerta-Gil, C. (2016). El acompañamiento educativo como estrategia de cercanía impulsadora del aprendizaje del estudiante. Revista Virtual Universidad Católica del Norte(49), 1–6. Descargado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/ 794/1314
Ramis-Rodríguez, H., y González, R. J. R. (2018). La labor de Carlos Marx como educador social: vigencia en su pensamiento. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. Descargado de http://www.eumed.net/rev/caribe/2018/01/carlosmarx-educador-social.html
Rogers, C. R. (1966). El proceso de convertirse en persona. Mi técnica terapéutica. Madrid: Paidós.
Rosa, G., Riberas, G., Navarro-Segura, L., y Vilar, J. (2015). El coaching como herramienta de trabajo de la competencia emocional en la formación de estudiantes de Educación Social y Trabajo Social de la Universidad Ramón Llull. Formación universitaria, 8(5), 77–90. https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000500009
Sedó, C. (1999). Treballant com a educadora o educador social. Barcelona: Edicions del Pleniluni.
Soler, P. (2019). Ciento veinticinco años de las colonias para niños y niñas en Cataluña.La diversificación de una vivencia extraordinaria. Educación social: Revista de intervención socioeducativa(71), 129–148. Descargado de https://www.raco.cat/ index.php/EducacioSocial/article/view/347526/446448
Tarabini, A. (2018). Dóna’m l’oportunitat de fer les coses que jo sé fer. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació(48), 52–64. Descargado de https://raco.cat/index.php/ AmbitsAAF/article/view/366421
Tarín-Cayuela, M. (2022). Las necesidades de formación de las educadoras y los educadores sociales en el ámbito de la infancia y la adolescencia vulnerable. Research in Education and Learning Innovation Archives(29), 13–26. https://doi.org/10.7203/realia.29.24008
Tarín-Cayuela, M., y Navarro-Pérez, J. J. (2006). Adolescentes en riesgo. Casos prácticos y estrategias de intervención socioeducativa. Madrid: CCS.
Urquizo, E. L. S., y Olavarría, J. O. I. (2023). Importancia del uso de estrategias didácticas en estudiantes con necesidades educativas especiales en educación inicial. Cienciamatria, 9(1), 473–483. https://doi.org/10.35381/cm.v9i1.1075
Valverde-Molina, J. (2002). El Dialogo Terapéutico en Exclusión Social. Aspectos educativos y clínicos. Narcea. Madrid.
Varela, C., Lorenzo, M., y García-Álvarez, J. (2020). La Escuela en Prisión ante el Covid-19. Un desafío sobre el que repensar la Educación. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1–12. Descargado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/ 12469
Velasco-López, A. P. (2016). Ruta de la pedagogía amigoniana: experiencia investigativa basada en la cartografía social. Boletín Redipe, 5(9), 82–93. Descargado de https:// dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6064933.pdf
Vives, J. (2001). Identidad Amigoniana en acción. Valencia: Martín Impresores.
Additional Files
Published
How to Cite
-
Abstract1260
-
PDF (Español)590
-
Artículo (Español)13
-
EPUB (Español)275
-
HTML (Español)2855
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The Universitat de València is the editor of Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) and retains the copyright of all that is published in the journal, while it allows and favours reuse under a copyleft license.
- The originals published in this journal are – unless otherwise specified – under a Creative Commons License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) encourages authors to disseminate and give visibility to their research published in this journal. For this, REALIA wishes to inform that:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
- Self-archive: Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g. in institutional repositories or on their website) to promote greater visibility and citation, with an acknowledgement of its first publication in this journal.