Resiliència acadèmica en temps de la pandèmia de la Covid-19: pràctiques curriculars en els graus de Treball Social a les universitats espanyoles

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.29.24134

Paraules clau:

ensenyament-aprenentatge, pràctiques, Treball Social, Covid-19, TIC

Resum

La COVID-19 va crear una situació d’incertesa generalitzada entre professorat, alumnat, professionals i institucions participants en els programes de les pràctiques curriculars obligatòri- es dels graus en Treball Social a Espanya. El nostre objectiu ha sigut analitzar aquesta incidència en les universitats i en la Universitat de Vigo en particular. A partir de la recopilació i la valora- ció de dades qualitatives a diferents escales, en aquest article descrivim la situació i les respostes donades des dels equips universitaris de coordinació de pràctiques curriculars per a afrontar l’estat d’alarma i la progressiva supressió de les places ofertes els cursos anteriors a la pandèmia. Observem i constatem com en aquest context d’incertesa entre tots els actors implicats s’implanta la formació a distància, se suprimeixen les pràctiques presencials o s’adapten les guies docents per a convali- dar pràctiques extracurriculars o tutories i seminaris personalitzats o en petits grups d’estudiants. Finalment, a manera de reflexió fonamentada, concloem que va haver-hi per part dels actors impli- cats una reacció resilient i d’adaptació, però l’experiència pot ser una oportunitat d’obrir un debat sobre la importància que adquireixen les tecnologies de la informació i comunicació en el procés d’ensenyament-aprenentatge de les futures i futurs professionals del treball social.

Descàrregues

Referències

Abolafio, E., Aranguren, E., Arredondo, R., Caparrós, N., Fernández, I., de-la Fuente, I., … Vicente, E. (2022). Orientación para la adaptación de las prácticas curriculares del Grado de Trabajo Social ante la pandemia del Sars-Cov-2. Asociación Universitaria Española de Trabajo Social. Descargado de http://hdl.handle.net/10256/18976

 

Alqahtani, A. Y., y Rajkhan, A. A. (2020). E-learning critical success factors during the Covid-19 pandemic: A comprehensive analysis of e-learning managerial perspective. Education Sciences, 10(9), 1–19. https://doi.org/10.3390/educsci10090216

 

AUETS. (2022). Orientación para la adaptación de las prácticas curriculares del Grado de Trabajo Social ante la pandemia del Sars-Cov-2. Descargado de https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/18976 Edición Asociación Universitaria de Española de Trabajo Social.

 

Bracons, H., y De León, L. P. (2021). Educación universitaria durante la pandemia de la Covid-19. Reflexiones desde el Trabajo Social. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 16, 247–268. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2021.0021

 

de Jonge, E., Kloppenburg, R., y Hendriks, P. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on social work education and practice in the Netherlands. Social Work Education, 39(8), 1027–1036. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1823363

 

García, Y., y Ferrás, C. (2022). Blended Therapies and Mobile Phones for Improving the Health of Female Victims of Gender Violence. Healthcare, 10, 445–445. https://doi.org/ 10.3390/healthcare10030445

Mantulak, A. P., Arundel, M. K., y Csiernik, R. (2021). A Creative Solution to the Social Work Practicum Amid a Pandemic: The Remote Learning Plan. Journal of Teaching in Social Work, 41(5), 535–549. https://doi.org/10.1080/08841233.2021.1986196

Marín, D., Castro, M., y Santana, P. (2018). Editorial: Investigación e innovación sobre la Educación Digit@l. @tic revista d’innovació educativa(20), 52–53. https://doi.org/ 10.7203/attic.20.12559

Mejía-Ospina, P. X., y Velásquez-López, P. A. (2021). Cambios generados por la COVID-19 en la práctica formativa e investigativa en Trabajo Social: oportunidades, dilemas y retos para la investigación social. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 28(2), 325–349. https://doi.org/10.14198/ALTERN2021.28.2.08

Morley, C., y Clark, J. (2020). From crisis to opportunity? Innovations in Australian social work field education during the Covid-19 global pandemic. Social Work Education, 39(8), 1048–1057. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1836145

 

Nomen, L. (2021). La nueva normalidad y los futuros escenarios en Trabajo Social. Itinerarios de Trabajo Social, 1, 55–61. https://doi.org/10.1344/its.v0i1.32432

 

Pastor-Seller, E. (2021a). Compromisos, dilemas y desafíos del Trabajo Social con dimensión colectiva en tiempos de pandemia. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social(32), 1–14. https://doi.org/10.25100/prts.v0i32.11397

 

Pastor-Seller, E. (2021b). Trabajo Social con comunidades con enfoque ciudadanista en tiempos de pandemia. En C. V. Zambrano (Ed.), Las políticas sociales que vendrán (pp. 209–221). Pamplona: Aranzadi.

 

Pastor-Seller, E. (2022a). Construction and evaluation of knowledge in social work from the evidence of professional internships in Spain. En R. Baikady, S. M. Sajid, V. Nadesan, y

 

M. Rezaul-Islam (Eds.), The Routledge Handbook of Field Work Education in Social Work (pp. 455–468). Routledge/Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781032164946 Pastor-Seller, E. (2022b). Internships in social entities in the offer of social work in Spain: learning from the practices and their actors. Social Work Education, 41(1), 119–137. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1836144

 

Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. (2020). Descargado de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2020-3692

 

TSDifusión. (2020, 07 de 07). Trabajo Social en tiempos de pandemia. Descargado de https:// www.tsdifusion.es/trabajo-social-en-tiempos-de-pandemia

Descàrregues

Publicades

2022-07-15

Com citar

García, Y., Vázquez-Pérez, R., & Pastor-Seller, E. (2022). Resiliència acadèmica en temps de la pandèmia de la Covid-19: pràctiques curriculars en els graus de Treball Social a les universitats espanyoles. Research in Education and Learning Innovation Archives, (29), 73–82. https://doi.org/10.7203/realia.29.24134
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    1360
  • PDF (Español)
    735
  • EPUB (Español)
    328
  • HTML (Español)
    758

Número

Secció

MONOGRÀFIC