Ciència recreativa a la natura: Una visió sobre el terreny
DOI:
https://doi.org/10.7203/metode.15.27483Paraules clau:
ciència recreativa, STEAM, cultura maker, col·leccionisme científic, turisme geològicResum
Aquesta col·laboració té com a objectiu reflexionar sobre la ciència recreativa a l’aire lliure i les seves relacions amb l’ensenyament, la divulgació científica, el col·leccionisme o el turisme geològic. Es proposa una visió radical sobre l’experimentació científica fora de l’àmbit acadèmic, amb més varietat de tècniques, processos i materials, emfatitzant la importància de l’«objecte», sovint d’origen natural, com a motivador de la percepció, de l’observació fina i de la curiositat científica. També es considera breument l’efecte que pot tenir sobre el medi natural i es planteja la necessitat de trobar un equilibri entre pressió humana i respecte de l’entorn. Finalment, se suggereix la incorporació d’activitats de ciència recreativa en cases de colònies, hotels rurals i allotjaments a la natura i fins i tot en espais específics, com a lleure que reclama la societat del coneixement.
Descàrregues
Referències
Bär, N. (2005, 24 August). «Conocer es aún más importante que comer», dice Jorge Wagensberg. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/cultura/conocer-es-aun-mas-importante-que-comer-dice-jorge-
wagensberg-nid732586/
BAFTA Guru. (2017, 10 June). David Attenborough. A life in television [Video file]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Gw1XhyvScfY
Boada Ferrer, M. (2013). Minería artesanal. Investigación y Ciencia, 440, 86–88.
Boada Ferrer, M. (2015a). Microsiderurgía. Investigación y Ciencia, 461, 84–87.
Boada Ferrer, M. (2015b). Geomorfología experimental. Investigación y Ciencia, 471, 85–87.
Boada Ferrer, M. (2016). Taller y laboratorio. Materiales cerámicos. Investigación y Ciencia, 477, 86–90.
Boada Ferrer, M. (2020). Carbono: el elemento estrella. Investigación y Ciencia, 520, 82–85.
Camps Gamundi, I. (2018). GeoloSketchers: El placer de dibujar la geología. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 26(2), 245–248. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/338691
Carter, C. E., Barnett, H., Burns, K., Cohen, N., Durall, E., Lordick, D., Nack, F., Newman, A., & Ussher, S. (2021). Defining STEAM approaches for higher education. European Journal of STEM Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.20897/ejsteme/11354
Chinery, M. (1980). Guía práctica ilustrada para los amantes de la naturaleza. Blume.
Diputació de Barcelona. (2023). Ciència ciutadana. https://parcs.diba.cat/web/conservacio-de-la-biodiversitat/ciencia-ciutadana
Estalella, J. (1918). Ciencia recreativa. Enigmas y problemas, observaciones y experimentos, trabajos de habilidad y paciencia (3a ed.). Gustavo Gili.
Feldman, A. (2015). Steam rising. Why we need to put the arts into STEM education. Slate. https://slate.com/technology/2015/06/steam-vs-stem-why-we-need-to-put-the-arts-into-stem-education.html
Leber, J. (2019). Species sleuths. Amateur naturalists spark a new wave of discovery. Yale Environment 360. https://e360.yale.edu/features/field-
sleuths-the-amateur-naturalists-who-are-discovering-new-species
MacFadden, B. J., Lundgren, L., Crippen, K., Dunckel, B. A., & Ellis, S. (2016). Amateur paleontological societies and fossil clubs, interactions with professional paleontologists, and social paleontology in the United States. Palaeontologia Electronica, 19.2.1E, 1–19. https://doi.org/10.26879/161E
Shields, J. (2022). How a closed terrarium can live for decades, no water added. HowStuffWorks. https://home.howstuffworks.com/closed-terrarium.htm
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum272
-
PDF 49
Número
Secció
Llicència
Tots els documents inclosos en OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors.
Els autors que publiquen en aquesta revista estan d'acord amb els següents termes:
- Els autors conserven els drets d'autor i garanteixen a la revista el dret a la primera publicació del treball, llicenciat baix una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional de Creative Commons, que permet a altres compartir el treball amb un reconeixement de l'autoria del treball i citant la publicació inicial en aquesta revista.
- Es permet i s'anima els autors a difondre la versió definitiva dels seus treballs electrònicament a través de pàgines personals i institucionals (repositoris institucionals, pàgines web personals o perfils a xarxes professionals o acadèmiques) una vegada publicat el treball.