Gender segregation in Vocational Training (VT). Findings and Proposals from a Participatory Process of Designing Youth Public Policies in Ontinyent, Valencia, Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.16588

Keywords:

Segregation, gender, vocational training, public policies, participation, youth

Abstract

Vocational Training (VT) is one of the fields on which more debate is currently taking place. It is a training modality expressly linked to the labor market and, therefore, has substantial effects on the professional development of youth. This article aims to offer reflections and proposals that arise from the youth who participated in the research process and in the design of the I Youth Plan of Ontinyent (Valen- cia, Spain). Specifically, Vocational Training is presented from a gender and youth perspective, with a participatory approach that allows reflection, debate, deliberation and bottom-up design of strategic axes for the execution of public policies . Based on the consensus on the existence of a current scenario with a clear gender segregation in VT, three force ideas are put into relation on which, from a qualitative fra-mework, the causes, effects and possible proposals that should be programmed to reverse this problem. These force ideas are: stigmatization of VT, gender segregation in VT based on professional families, and formative orientation processes. In short, an investigation is presented that addresses new emerging trends in this field, while trying to contribute to valuing VT, resituting the debate from a gender perspective and, in addition, making visible the potential of participatory processes within the framework. of youth public policy design.

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Author Biographies

Javier Ortega, Universidad de Alicante

Doctor en Antropología Social por la Universidad Miguel Hernández de Elche e investigador colaborador en el Vicerrectorado de Estudiantes y Empleo, en el Departamento de Sociología I y en la Cátedra de Cultura del Pueblo Gitano de la Universidad de Alicante

Danny Piciucchi, Universidad de Alicante

Sociólogo por la Universidad de Alicante y estudiante del Máster Innovación Social y Dinámicas de Cambio en la misma universidad, en la que ha sido becario de colaboración del Departamento de Sociología I

Raúl Ruiz-Callado, Universidad de Alicante

Profesor Titular en el Departamento de Sociología I de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Alicante e investigador asociado del Centre de Recherche en Inmigration, Ethnicité et Citoyenneté (CRIEC) de la Université du Québec à Montréal (UQÀM)

Pablo de-Gracia-Soriano, Universidad Complutense de Madrid y Universidad de Alicante

Profesor Colaborador Honorífico de la Universidad de Alicante y Doctorando en el Programa de Doctorado de Antropología y Sociología  de la Universidad Complutense de Madrid, donde es Becario FPU del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades

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Published

2020-05-29

How to Cite

Ortega, J., Piciucchi, D., Ruiz-Callado, R., & de-Gracia-Soriano, P. (2020). Gender segregation in Vocational Training (VT). Findings and Proposals from a Participatory Process of Designing Youth Public Policies in Ontinyent, Valencia, Spain. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 13(3), 328–345. https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.16588
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