Crisis, Pandemic and Fragilities: Reflections From a «Sociological Balcony»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17122

Keywords:

Pandemic, social crisis, COVID-19, Sociology

Abstract

The crisis derived from the COVID-19 pandemic leads us to think about fragility or uncertainty as fundamental aspects of our societies, and to reflect on the social consequences of this situation. Our daily relationship with the confinement that we had never faced before, has changed our way of managing time, being in contact, work- ing, studying... All this will produce a new social scenario in which many questions must be answered by Sociology as well as solutions to the social consequences of this crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta García-Lastra, Facultad de Educación. Universidad de Cantabria

Marta García Lastra, es profesora Titular de Sociología en la Facultad de Educación de la Universidad de Cantabria (España), centro del que actualmente es Decana. Imparte docencia en diversas asignaturas relacionadas con la Sociología de la Educación y la Sociología del Género en títulos de Grado y Máster. Ha participado en diversos proyectos de investigación competitivos (Plan Estatal I+D+i) y publicado diferentes libros y artículos en editoriales y revistas españolas y extranjeras.  Su investigación se centra en el análisis de las desigualdades de género existentes en las sociedades contemporáneas y en cómo la escuela, a través de prácticas coeducativas, puede contribuir a su desaparición. 

References

Bauman, Zygmunt (2008). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa. 

Beck, Ulrich (2006). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

Bertaux, Daniel (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Edicions Bellaterra. 

Durán, Mª Ángeles (2010). Tiempo de vida y tiempo de trabajo. Bilbao: Fundación BBVA.

Giddens, Anthony (2003). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestros días. Madrid: Taurus.

Jiménez Aboitiz, Ricardo (2012). ¿De la muerte (de)negada a la muerte reivindicada? Análisis de la muerte en la sociedad española actual. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid. Disponible en http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/979/TESIS172-120611.pdf?sequence=1&isAllowed=y   (consultada el 10 de abril de 2020).

Solsona, Nùria (2019).  “El conocimiento androcéntrico y la construcción de un nuevo conocimiento”. Coeducar: poner la vida en el centro de la educación. Dosier Graó, (4), 20- 24.

Touraine, Alain (2005). Un nuevo paradigma para comprender el mundo de hoy. Barcelona: Paidós.

Published

2020-04-29

How to Cite

García-Lastra, M. (2020). Crisis, Pandemic and Fragilities: Reflections From a «Sociological Balcony». Revista De Sociología De La Educación-RASE, 13(2), 140–144. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17122
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    3057
  • PDF (Español)
    1757

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.