On the Impertinence of Austericide Policies: Some Effects and Reflections From the University Space
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17131Keywords:
University education, students, educational inequality, social clases, university policiesAbstract
In this paper we will describe briefly the main changes in the access and permanence conditions in the university after post-2012 reforms, in a scene of austerity in public spending. Based on Langa-Rosado ?s recent research it is concluded that last changes have provoked an increase of social class inequalities between students. In a final section we outline some arguments that reinforce the inopportuneness of this inequal turn in university policies, taking account the present context of sanitary and social crisis.
Downloads
References
Aja, J. (2016). “Clase, precariedad laboral y crisis de régimen”. Desde abajo, 5, 49-56.
Ariño, A., Martínez, M, Llopis, R. y Pons, E. (2019). Via Universitària: Accés, condicions d’aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris (2017-2019). Valencia, Xarxa Vives.
Berardi, B. (2020). “Más allá del colapso: tres meditaciones sobre las condiciones resultantes posibles. En Calderón 094. Un blog de crítica cultural escrito por Calderón, M. (en línea) https://calderon094.wordpress.com/2020/04/01/traduccion-mas-alla-del-colapso-tres-meditaciones-sobre-las-condiciones-resultantes-posibles-bifo-berardi-2020/?fbclid=IwAR1Bz2tAP1379yS5kh5FS56lwYsOYS9FEVZCLfXFpyZ19LAhld-kErfXLmM
Carabaña, J. (2018). “Los efectos de la crisis sobre el sistema escolar”. Revista Española de Sociología, 27 (1), 109-112. doi:10.22325/fes/res.2018.6
Hernández, J. y Pérez, J. A (2017): La Universidad española en cifras, 2015/2016. CRUE Universidades españolas.
(2018): La Universidad española en cifras, 2016/2017. CRUE Universidades españolas.
Herrera Cuesta, D. (2019). “¿Quién estudia en la universidad? La dimensión social de la universidad española en la segunda década del siglo XXI”. RASE, 12 (1), 7-23. doi: 10.7203/RASE.12.1.13177
Langa Rosado, Delia (2018). “La apuesta universitaria en los jóvenes de clases populares. Entre la promoción social y la falta de horizonte”. Revista Española de Sociología, 27 (1), 137-145. doi: 10.22325/fes/res.2018.9
Laval, Ch. y Dardot, P. (2015). Común. Ensayo sobre la revolución en el siglo XXI. Barcelona, Gedisa.
Martínez García, J. S. (2019). “La educación y la desigualdad de oportunidades educativas en tiempos de crisis económica”. En VIII Informe Foessa, documento de trabajo 3.9.
Pérez de Lama, J. & Sánchez-Laulhé, J. (2020). “Makers y plataformas de enseñanza online en la España del coronavirus: dos modelos “tecnopolíticos” diferentes” .En Arquitectura contable. Blog feminista, ecologista y metropolitano, 100% libre de tarjetas black. (en línea) https://arquitecturacontable.wordpress.com/2020/03/31/makers-y-plataformas-de-ensenanza-online-en-la-espana-del-coronavirus-modelos-tecnopoliticos/?fbclid=IwAR2WY1IZ0ZKUiExtaP3-dr9E8H1hQat16t2X6qq8PU-mkXVwP7snSwS1gv4
Río-Ruiz, M., Jiménez-Rodrigo, M. L. y Caro-Cabrera, M. J. (2015). “The shifting financial aid system in Spanish University: grant-recipients´experiences and strategies”. Critical Studies in Education, 56 (3), 332-350.
Torrents, D. (2015). “Trayectorias juveniles y factores de la demanda de educación universitaria española para el año 2009”. Papers. Revista de Sociología, 100 (1), 131-149. doi: 10.5565/rev/papers.623
Torres, C. (ed.) (2015). Informe Situación Social de España 2015.Madrid, CIS
Troiano, H., Torrents, D. (2018). “La evolución del acceso a la universidad en Cataluña: ¿Cómo la explicamos?”. Revista Española de Sociología, 27 (1), 127-136. doi:10.22325/fes/res.2018.8
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract770
-
PDF (Español)442
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.