Interculturality in Spanish Educational Policies in the 21st Century: Legislation and Plans of the Autonomous Communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.15.3.19045

Keywords:

Intercultural education, education policies, educational legislation, educational planning.

Abstract

Intercultural education in the 21st century has been defined as a priority focus of educational policies in European countries. This consideration has been influenced by the increase of foreign students, which has led to more culturally diverse educational contexts. This study focuses first on the development of the political framework of intercultural education in the European sphere and afterward concretizes this discourse in the Spanish educational context through the analysis of its educational policies: legislation and plans implemented by the administrations of the different autonomous communities, to identify and recognize the approaches that support intercultural education. The qualitative methodology has been used, through two instruments: documentary analysis and sixty in-depth interviews with technical and political representatives of educational administrations of all autonomous communities. The results show that intercultural education in Spain at the level of discourse is linked to the European intercultural perspective. They also expose that through the years and by territories there is a variety of orientations that are communicated with each other, most of them currently standing in an intercultural education linked to the inclusive model and within the coexistence plans.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angels Torrelles Montanuy, Universidad de Lleida

Formación: Educación social y psicopedagogía. Actualmente estoy cursando el tercer curso de Doctorado en el Departamento de Geografía y Sociología de la Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social de la  Universidad de Lleida (España), dentro del grupo GRASE ( Grup de recerca i anàlisi social i educativa) de la Universidad de Lleida.

References

Aguado, M.T. et al. (2006). Guía Inter. Una guía práctica para aplicar la educación intercultural en la escuela. Ministerio de Educación, Política Social y Deporte.

Barrett, M. (2018). How schools can promote the intercultural competence of young people. European Psychologist, 23 (1), 93–104. Hogrefe Publishing.

Basulto, O. (2016). Investigación social. Una aproximación reflexiva a los análisis de contenido y discurso desde una perspectiva cualitativa con diversos enfoques. THEUTH Revista de Humanidades, 2, 95-115.

Bernabé, M.M. (2013). Legislación educativa española e interculturalidad: cambios necesarios. Revista Educativa Hekademos, 13, 65-75.

Castaño, F.J; Granados, A. & García-Cano, M. (2009). De la educación multicultural e intercultural a la lengua y cultura de origen: reflexiones sobre el caso español. Laboratorio de Estudios Interculturales.

Castaño, F.J.; Rubio, M. & Fernández, J. (2018). Las trampas de la diversidad. Sobre la producción de diferencias en la escuela. Gazeta de Antropología, 34 (1), artículo 1. EMyRI y Laboratorio de Antropología Social y Cultural.

Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) (2005). La atención al alumnado inmigrante en el sistema educativo de España. Ministerio de Educación y Ciencia.

Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa (CNIIE) (2017). Plan estratégico de convivencia escolar. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Colombo, M. (2007). Guida ai progetti di educazione interculturale. Come costruire buone pratiche. Fondazione Ismu.

Council of Europe (2006). Religious diversity and intercultural education. A reference book for schools. Council of Europe (2008). White paper on Intercultural Dialogue “Living together as equals in dignity”.

Council of Europe (2014). Developing intercultural competence through education. Council of Europe (2016). Guide for the development and implementation of curricula for plurilingual and intercultural education.

Decreto 103/2014, de 10 de junio, por el que se establece el currículo de educación primaria para la comunidad autónoma de Extremadura, DOE, 114.

Decreto 108/2014, de 4 de julio, por el que establece el currículo y desarrolla la ordenación general de la educación primaria en la Comunidad Valenciana, DOCV, 7311.  

Decreto 54/2014, de 10 de julio, por el que se establece el currículo de la educación primaria en la comunidad autónoma de Castilla-La Mancha, DOCM, 132.

Decreto 32/2014, de 19 de julio, por el cual se establece el currículo de la educación primaria en las Islas Baleares, BOIB, 97.

Decreto 89/2014, de 1 de agosto, por el que se establece la ordenación y el currículo de la educación primaria en la comunidad autónoma de Canarias, BOC, 156.

European Commission (2016). Strategic plan. Education and culture (2016-2020).

European Commission (2019). Integrating students from migrant backgrounds into schools in Europe: National policies and measures. Eurydice Report. Publications office of the European Union.

Faas, D.; Hajisoteriou, C. & Panayiotis, A. (2014). Intercultural education in Europe: policies, practices and trends. British Educational Research Journal, 40 (2), 300–318.

Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa. Morata. Garreta, J. (2012). La scolarisation des élèves d’origine étrangère en Espagne. La revue internationale de l’éducation familiale, 31 (1), 13-29.

Garreta, J. (2014). La interculturalidad en el sistema educativo, logros y retos. En Belmonte, T. y Gutiérrez, M.I. (eds.), Inmigración. Nuevos retos en el siglo XXI. Gazeta de Antropología, 30 (2), artículo 3. CEMyRI y Laboratorio de Antropología Social y Cultural.

Garreta, J., Macia, M. & Llevot, N. (2020). Intercultural Education in Catalonia (Spain): Evolution of discourses and practices (2000-2016). Estudios sobre Educación, 38, 191-215. https://doi.org. 10.15581/004.38.191-215. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE, 106.

Llevot, N. & Bernad, O. (2018). La diversidad religiosa y cultural en la escuela pública de Cataluña. En Gázquez, J.J. (eds.), La convivencia escolar: un acercamiento multidisciplinar, 3, 119-126. ASUNIVEP.

Llevot, N. & Bernad, O. (2019). Diversidad cultural e igualdad de oportunidades en la escuela de Cataluña (España): retos y desafíos. Educazione Interculturale, 17 (2), 76-92. https://doi.org/10.14605/EI1721906.

Maiztegui, C. et al. (2019). Hacia un enfoque de justicia social: La percepción del profesorado sobre la educación intercultural en contextos de escasa presencia de alumnado extranjero. Educar, 55 (1), 119-40.

Martínez, M.J., Yanes, C. & Llevot, N. (2016). Analysis of Spanish policies for the integration of immigrant schoolchildren. Intercultural Education, 27(3), 307-319. https://doi.org/10.1080/14675986.2016.1150031

Mijares, L. (2009). Políticas europeas de integración del alumnado inmigrante. Una mirada comparativa.

FEE-UGT. OECD. (2019). International Migration Outlook 2019. OECD Publishing. Parlamento Europeo. (2016, 10 de enero). Resolución sobre el papel del diálogo intercultural, la diversidad cultural y la educación en la promoción de los valores fundamentales de la UE (2015/2139 (INI)).

Peñalva, A. (2009). Análisis de la diversidad cultural en la legislación educativa española: un recorrido histórico. Migraciones, 26, 85-114.

Portera, A. (2019). Dal multiculturalismo all’educazione e alle competenze (realmente) interculturali. Educazione Interculturale. Teorie, Ricerche, Pratiche, 17 (2), 1-10. https://doi.org/10.14605/EI1721901.

Rodríguez, R. M. (2009). La investigación sobre la educación intercultural en España. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 17 (4).

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la educación primaria. BOE, 52.

Ruiz, J.I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Sikorskaya, I. (2017). Intercultural education policies across Europe as responses to cultural diversity (2006-2016). Centro Studi Europei.

Taylor, S.J. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Editorial Paidós Básica.

Tilbury, D. & Mulà, I. (2009). Review of Education for Sustainable Development Policies from a Cultural Diversity and Intercultural Dialogue: Gaps and Opportunities for Future Action.

UNESCO. UNESCO (2006). Directrices de la UNESCO sobre educación intercultural.

UNESCO (2013). Intercultural competences. Conceptual and operational framework.        

Published

2022-09-29

How to Cite

Torrelles Montanuy, A. (2022). Interculturality in Spanish Educational Policies in the 21st Century: Legislation and Plans of the Autonomous Communities. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 15(3), 315–336. https://doi.org/10.7203/RASE.15.3.19045
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1338
  • PDF (Español)
    778

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.