Education spending, public investment and social classes in Spain: educational inequality and the freeloader effect
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.17.1.27652Keywords:
Educational inequality, Gini index, Free-rider effect, Social classes and education.Abstract
The article defines educational inequality, following standardised measures, and shows, with a synchronic model, how, even taking into account household expenditure on private schools, it is the upper classes that benefit from public investment. The calculation of the Gini Index and the Free-rider conceptualization are used for the study of classes and education.
Downloads
References
Buchholz & Sandler (2016): “Olson’s exploitation hypothesis in a public good economy: a reconsideration”. Public Choice. 68, 103–114.
Cabrera, L. (2019): “Sociología de la Educación. Desigualdad social, política educativa, experiencias escolares y trayectorias juveniles de vida”. XX Conferencia de Sociología de la Educación. València: ICIE-UV.
EUROSTAT (2023a): Mean consumption expenditure by income quintile [hbs_exp_t133__custom_8037173]. Disponible en: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/bookmark/470ca899-52c7-480f-aa8e-772f97215546?lang=en (acceso 22/10/2023).
EUROSTAT (2023b): Public expenditure on education per pupil/student based on FTE by education level and programme orientation [EDUC_UOE_FINE09 (últimos datos disponibles: 2020) (acceso 22/10/2023).
EUROSTAT (2023c): Public expenditure on education by education level and programme orientation - as % of GDP (online data code: educ_uoe_fine06 ) (últimes dades disponibles: 2020) (acceso 29/10/2023).
Feito, R. (2022): Desigualdades de clase social en el siglo XXI. València: Tirant lo Blanch.
INE [Instituto Nacional de Estadística] (2023a): Gasto medio por hogar, gasto medio por persona y distribución del gasto (porcentajes verticales y horizontales) por grupos de gasto y por quintiles de gasto. Disponible en: https://www.ine.es/up/ac7E0fCEi1 (acceso 22/10/2023).
INE [Instituto Nacional de Estadística] (2023b): Gasto total, gastos medios y distribución porcentual del gasto según diferentes niveles de desagregación funcional. Gasto por subgrupos de gasto (3 dígitos ECOICOP/EPF). Disponible en: https://www.ine.es/up/2Q8lthoQiA (acceso 22/10/2023).
INE [Instituto Nacional de Estadística] (2023c): Encuesta de financiación y gastos de la enseñanza privada. Ultimos datos. Disponible en: https://www.ine.es/uc/ySaUHpDA (ac acceso cés 23/10/2023).
MU [Ministerio de Universidades] (2023): Catálogo de datos. Estadística de estudiantes. Disponible en: https://www.universidades.gob.es/estadistica-de-estudiantes/
MEFP [Ministerio de Educación y Formación Profesional] (2021): Datos y cifras Curso escolar 2021/2022. Madrid: MEFP.
MEFP Ministerio de Educación y Formación Profesional] (2023): EDUCAbase. Alumnado de Ciclos Formativos de FP Grado Superior por titularidad del centro, comunidad autónoma y periodo. Disponible en: https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/alumnado/matriculado/series.html (acceso 22/10/2023).
Olson, M. (1965): The Logic of Collective Action. Public Goods and the Theory of Groups. Harvard University Press. Reed. 1971.
Olson, M. (1982). The Rise and Decline of Nations. Economic Growth, Stagflation and Social Rigidities. Yale University Press.
Piketty, Thomas (2021): Une brève histoire de l’égalité. París: Éditions du Seuil,
Piketty, Thomas (2023): Nature, culture et inégalités. Une perspective comparative et historique. París: Société d’ethnologie.
PISA (2015): Results (Volume I): Excellence and Equity in Education. Annex B1. Annex B1.6 Annex B1.6 Results (tables): Socio-economic status, student performance and students'attitudes towards science. OCDE. En el portal PISA (acceso 20/10/2023).
PISA (2019): PISA 2018 Results (Volume II) - Chapter 2. Figure II.2.3 Mean performance in reading, by national quarter of socio-economic status. OCDE. En el portal PISA (acceso 20/10/2023).
WID (2023): [Portal] World Inequality Database. Disponible en: http://wid.world (acceso 20/10/2023).
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract526
-
PDF (Español)202
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.