School Time and Lone Mother Families: Unveiling an Invisibilized Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.17.2.27801

Keywords:

Single Motherhood, education, school time, conciliation

Abstract

This article delves into how single-parent families, families led by woman, integrate the educational process and support of their daughters and sons into their daily routine. To this end, the interviews of 34 women from Zaragoza, mothers of single-parent families with children in the infant, primary and secondary stages, have been analyzed, in which questions were asked about the type of day, services used, homework and school reinforcements, tutoring, as well as for their involvement and participation in the educational community. Although it is confirmed that single-parent families manage to make work and family life compatible with school time, this is not achieved without sacrifices or losses and they face a strong economic poverty-time poverty dichotomy. On the other hand, the time spent by their daughters and sons at the educational center is notably long, since in many cases, dining time, extracurricular activities and, to a lesser extent, early risers are added to teaching hours. Likewise, it is clear that communication from the educational system does not take into account the reality of single-parent families. Although the academic success of the minors in charge of these families is conditioned both from a socioeconomic and from school-family communication point of views, single-parent mothers resiliently compensate for these disadvantages. It is urgent that the educational system and school times be organized taking into account single-parent families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeda Samaranch, E., & Di Nella, D. (2011). Monoparentalidad, género y bienestar. In Las familias monoparentales a debate (Vol. 2, pp. 93–123): Barcelona: Copalqui, D.L. 2011. http://www.ub.edu/tiifamo/publicaciones/

 

Almeda Samaranch, E., Camps Calvet, C., Di Nella, D., Ortiz Monera, R. (2016). Familias monoparentales, inclusión y comunidad. Arxius de Ciències Socials, No. 34: 59-78. http://hdl.handle.net/10550/57377

 

Almeda Samaranch, E., Vergés Bosch, N., Obiol-Francés, S.; Moreno Mínguez, A. (2016). Monoparentalidades y políticas públicas: prestaciones económicas y permisos parentales. Arxius de Ciències Socials. Num. 34, 43-58. http://hdl.handle.net/10550/57375

 

Almeda, E. y Batthyány, K. (2021). Género, desigualdades sociales y pandemia por Sars-Cov-2. Revista Española de Sociología, 30 (3), a61 https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.61

 

Alonso Carmona, C. (2014). Familia, escuela y clase social. Sobre los efectos perversos de la implicación familiar. Revista de Sociología de la Educación-RASE, ISSN-e 2605-1923, Vol. 7, Nº. 2, (Ejemplar dedicado a: CLASE OBRERA Y ESCUELA), págs. 395-409

 

Assiego, V., & Ubrich, T. (2015). Más solas que nunca. La pobreza infantil en familias monomarentales. In (pp. 1–104). Madrid (España): SAVE THE CHILDREN ESPAÑA. https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/mas_solas_que_nunca.pdf

 

Avilés Hernández, M. (2013). Origen del concepto de "monoparentalidad": un ejercicio de contextualización sociohistórica. Papers: revista de sociología, 98(2), 263–285. DOI: 10.5565/rev/papers/v98n2.459

 

Barrón López, S. (2002). Familias monoparentales. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales: Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración(40), 13–30.

 

Bonal, X. y González, S. (2021). Educación formal e informal en confinamiento: una creciente desigualdad de oportunidades de aprendizaje. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14 (1), 44-62. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18954.

 

Carrasco Bengoa, C. (2006). Revista de economía crítica, Nº. 5, 39-64.

 

Carrasco Tenorio, L. (2023). Reflexiones sobre la intervención social desde la experiencia de las familias monomarentales. Cuadernos de Trabajo Social, 36(1), 15-24. DOI: https://doi.org/10.5209/cuts.79402

 

Díez López, M. (2015) Familias de madres solas por elección como contextos para el desarrollo infantil. Tesis Doctoral en la Universidad de Sevilla ( España).

 

Di Nella, D.; Almeda Samaranch, E. y Ortiz Monera, R. (2014). Perspectiva no androcéntrica en los estudios sobre familias monoparentales. Reflexiones e implicaciones metodológicas. Athenea Digital, 14(4), 181-207. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenea.1360

 

Di Nella, D. (2016). Familias monoparentales y responsabilidad parental: un análisis sociojurídico. Arxius de sociología (34), 11–28.

 

Di Nella, D. e Ibáñez, V. (2020). Causas y consecuencias de la Pandemia COVID-19. De la inmovilidad de la humanidad a la circulación desconcentrada de personas. Revista Derechos en Acción, 5(15), 415-485. https://doi.org/10.24215/25251678e407

 

Fernández Cordón, J. A., & Soler, C. T. (2019). Mujeres: entre el salario y el cuidado. ICE, Revista De Economía, (908). https://doi.org/10.32796/ice.2019.908.6837

 

Garreta-Bochaca J. y Llevot-Calvet, N. (2022) Escuela y familias de origen extranjero. Canales y barreras a la comunicación en la educación primaria. Educación XX1, vol. 25, núm. 2, pp. 315-335. DOI: 10.5944/educxx1.31840.

 

Golombok, S. (2015). Modern Families: Parents and Children in New Family Forms. Cambridge University Press. ISBN: 9781107650251. DOI: 10.1017/CBO9781107295377

 

González, Mar. (2009). Nuevas familias, nuevos retos para la investigación y la educación. Cultura y Educación 21, Nº 4, 381-389. DOI: 10.1174/113564009790002409

 

Hernàndez, Fransec Jesús (2022). PISA Agrees with Bourdieu. Revista de Sociología de la Educación - RASE, 15 (2), 284-298. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.15.2.22027.

 

INE 2011. Encuesta de empleo del tiempo. Resultados. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176815&menu=resultados&idp=1254735976608, consultado 2 de noviembre de 2023.

 

Lara Márquez, L., Castellanos Simons, D., Hernández Padilla, E., Bazán Ramírez, A. (2022). Estrategias de apoyo al aprendizaje escolar durante la pandemia por COVID-19 en familias monoparentales de jefatura femenina en dos contextos socioeducativos. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores IX, 3, 28.

 

Santibáñez Gruber, R., Flores Sánchez, N., & Martín, A. (2018). Familia monomarental y riesgo de exclusión social. iQual: revista de género e igualdad (1), 123–144. DOI: 10.6018/iQual.307701

 

Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13 (2) Especial, COVID-19, 145-155. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135

 

Vercellino, S. (2017). Representaciones de la monoparentalidad y la diversidad familiar en el ámbito educativo. Revista Pilquen - Sección Psicopedagogía, Vol. 14, Nº. 2, 1-14. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1795/pdf

 

Vigo Arrazola, B., Dieste Gracia, B., Julve Moreno, C. (2016). Voces sobre participación de las familias en la escuela y éxito escolar. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación vol. 9, nº 3, 320-333. DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.9.3.8981

Published

2024-07-10

How to Cite

Carrasco Tenorio, L. (2024). School Time and Lone Mother Families: Unveiling an Invisibilized Experience. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 17(2), 169–184. https://doi.org/10.7203/RASE.17.2.27801
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    536
  • PDF (Español)
    503

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.