ICTin portuguese secondary schools: from resistance to innovation
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.6.2.8357Keywords:
Organizations, Technology, Leadership, Public Policies, Portugal.Abstract
This paper adopts an organizational approach to analyse the divergent intensity and modes of ICT implementation in 12 Portuguese secondary schools. An ambitious Technological Plan for Education generated dramatic changes in state schools during the last years. Still, data provided by headmasters, teachers and students in these schools, complemented by interviews and external evaluation reports, show that ICT resources, strategies and pedagogical uses vary greatly among schools, challenging the constitutional principle of equal opportunities. The research identified three broad categories of schools in this regard: innovative, ambivalent and traditional. Leadership, ICT coordination, school identity, inter-departmental cooperation and partnerships are pointed out as key factors explaining the high level of diversity. The article concludes with an overview of the implications for research and for public policies in this domain.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract346
-
PDF (Español)106
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.