Empathy, historical empathy and prehistoric empathy: a conceptual approach from Social Sciences teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.38.15648

Keywords:

empathy, historical empathy, prehistoric empathy, Social Sciences teaching, Prehistory

Abstract

This study presents the interdisciplinary evolution of the concept of empathy and its contributions to historical empathy to specify the new concept of prehistoric empathy in the specific field of Social Sciences Teaching. To this end, the contributions of the Anglo-Saxon school are reviewed and, in particular, those developed in Spain since the beginning of the trends of renewal of History teaching to our days, when social and educational relevance of Prehistory makes relevant to delve into its conceptual singularity. Prehistoric empathy is nourished by the epistemological richness of the concept of empathy, but it also directs its gaze, from different educational spaces, to the implementation of active methodologies, which include experimental archeology and dramatization techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Delfín Ortega-Sánchez, Universidad de Burgos

Delfín Ortega es Profesor Titular de Universidad del área de Didáctica de las Ciencias Sociales. Doctor en Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales por la Universitat Autònoma de Barcelona, Doctor en Educación por la Universidad de Burgos y Doctor en Historia de América por la Universidad de Extremadura. Su trayectoria académica ha sido reconocida con la concesión, entre otros, de tres Premios Extraordinarios de Doctorado y del Premio Nacional Fin de Carrera, concedido por el Ministerio de Educación a los mejores expedientes académicos de Licenciatura de España. Ha sido profesor en la Universidad de Granada y en la Universidad de Extremadura en las áreas de Teoría e Historia de la Educación, Didáctica de las Ciencias Sociales e Historia de América. Además, ha sido profesor invitado en diferentes países europeos y latinoamericanos. Ha centrado sus intereses investigadores en la inclusión de la perspectiva de género y de los problemas sociales en la enseñanza de la Historia y en la formación inicial del profesorado, en los procesos constructivos de la identidad cultural iberoamericana en la enseñanza de la Historia y en el análisis de los mecanismos discursivos de la imagen didáctica en la América colonial. En torno a estos ámbitos de investigación, es autor de numerosas publicaciones, conferencias y ponencias invitadas en congresos y reuniones científicas de ámbito nacional e internacional. En la actualidad, es Vicedecano de la Facultad de Educación de la Universidad de Burgos, y Director del Grupo de Investigación Reconocido en Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales (DHISO).

Published

2020-06-28

How to Cite

San Martín Zapatero, A., & Ortega-Sánchez, D. (2020). Empathy, historical empathy and prehistoric empathy: a conceptual approach from Social Sciences teaching. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (38), 3–16. https://doi.org/10.7203/dces.38.15648
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    4105
  • PDF (Español)
    2982
  • Empatía, empatía histórica y empatía prehistórica: una aproximación conceptual desde la enseñanza de las Ciencias Sociales (Español)
    4

Issue

Section

Didáctica de la Historia

Metrics

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.