Digital Narratives in the Preschool Classroom: an Experience of Research and Innovation with Booktrailer, Interactive Digital Stories and Augmented Reality

Authors

  • Alicia Vara López

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.3.11031

Keywords:

Education, Children´s Literature, Digital Narratives, Booktrailer, Interactive Digital Story, Augmented Reality

Abstract

With the development of communication technology, children´s stories expand their aesthetic and expressive horizons. Digital narratives become a useful pedagogical tool for teachers because they catch student´s attention and fit their interests. This experience of research and innovation, developed at the University of Córdoba, focuses on the study of digital resources for reading education. We select three products that offer us many possibilities in Preschool Classroom: booktrailer, interactive digital story and Augmented Reality devices. Our work considers their many possibilities of implementation in the educational field to work essential subjects such as management of emotions, family diversity or respect for animals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cadeñanes Garnica, Jorge Jonathan (2014). Realidad aumentada en libros digitales educativos y juegos interactivos, tesis doctoral de la Universidad de Salamanca, en Repositorio Gredos de la Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/125274 [Fecha de consulta: 21/11/2017].

Cassany, Daniel (2011). “Después de internet…”. Textos, 57, pp. 12-22.

Cassany, Daniel (2012). En-línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama.

Genette, Gérad (1987). Seuils. Paris: Éditions du Seuil.

Gray, Jonathan (2010). Show sold separately. Promos, spoilers, and other media paratexts. New York and London: New York University Press.

Ibarra-rius, Noelia; Ballester-Roca, Josep (2016). “Booktrailer en Educación Infantil y Primaria: adquisición y desarrollo de las competencias comunicativa, digital y literaria a través de narrativas digitales”, Digital Education Review, 30, pp. 76-93. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5772443.pdf [Fecha de consulta: 21/11/2017].

Lloret Romero, Nuria; Canet Centellas, Fernando (2008). “Nuevos escenarios, nuevas formas de expresión narrativa: La Web 2.0 y el lenguaje audiovisual”. Hipertext.net. Revista Académica sobre Documentación Digital y comunicación Interactiva, 6, pp. 1-11. https://www.upf.edu/hipertextnet/numero-6/lenguaje-audiovisual.html [Fecha de consulta: 21/11/2017].

Landow, George P. (2009). Hipertexto 3.0.Teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización. Barcelona: Paidós.

Lluch, Gemma; Tabernero-Sala, Rosa y Calvo-Valios, Virginia (2015). “Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro”, El profesional de la información, 24, 6, pp. 797-804.

Mendoza Fillola (2003). “El proceso de lectura. Las estrategias”, en Pedro C. Cerrillo y Santiago Yubero (eds.), La formación de mediadores para la promoción de la lectura,  pp. 183-199.

Mendoza Fillola (2007). “El proceso lector. Proceso y metacognición”. En Pedro C. Cerrillo, Cristina Cañamares y César Sánchez Ortiz (eds.), Literatura infantil: nuevas lecturas, nuevos lectores. Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 69-82.

Navarro, Adriana (2015). “La animación en las ilustraciones infantiles del cuento digital interactivo. Del cortometraje al libro ilustrado”. En Ilustrafic. Actas del II Congreso Internacional de Ilustración, Arte y Cultura Visual, celebrado en Valencia (1-3 octubre de 2015), pp. 263-269. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/ILUSTRAFIC/ILUSTRAFIC2015/377

Palet i Puig, Jordi; Llorens Artiola, Ester (2005). Zapatos, zapatitos y zapatones. Badalona: Editorial Parramón.

Rovira-Collado, José (2015). “Redes sociales de lectura: del libro de caras a la LIJ 2.0”. Investigaciones Sobre Lectura ISL, 3, pp. 106-122, en http://comprensionlectora.es/revistaisl/index.php/revistaISL/issue/view/7 [Fecha de consulta: 21/11/2017].

Rovira-Collado, José (2017). Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector, Investigaciones sobre lectura, 7, 55-72.

Sampaio, Mariana; Tavares, Paula y Silva, Catarina (2012). A experiência do livro ilustrado interativo para a infância. Portugal: Confia. https://www.academia.edu/3993390/A_EXPERI%C3%8ANCIA_DO_LIVRO_ILUSTRADO_INTERATIVO_PARA_A_INF%C3%82NCIA [Fecha de consulta: 21/11/2017].

Sánchez-Claros, Juan Patricio (2016). “Nuevas alfabetizaciones en un entorno multimodal: nuevas necesidades lectoras para un entorno textual múltiple”. Investigaciones sobre Lectura, 6, pp. 51-57. http://comprensionlectora.es/revistaisl/index.php/revistaISL/article/view/153/61 [Fecha de consulta: 21/11/2017].

Tabernero-Sala, Rosa (2013). “El book trailer en la promoción del relato”. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, 18, pp. 211-222. https://ojs.uv.es/index.php/qdfed/article/download/3302/2973 [Fecha de consulta: 21/11/2017]

Tabernero-Sala, Rosa (2015). “El book-trailer en la promoción del libro infantil y juvenil”. En Rafael Jiménez-Fernández y Manuel Francisco Romero-Oliva (eds.), Nuevas líneas de investigación e innovación en la educación literaria. Barcelona: Octaedro, pp. 99-108.

Unsworth, Len (2006). E-Literature for Children. Enhancing Digital Literacy Learning. New York: Routledge.

Downloads

Published

2019-01-18

How to Cite

Vara López, A. (2019). Digital Narratives in the Preschool Classroom: an Experience of Research and Innovation with Booktrailer, Interactive Digital Stories and Augmented Reality. Diablotexto Digital, 3, 111–131. https://doi.org/10.7203/diablotexto.3.11031
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    5565
  • Artículo modificado según las sugerencias de los evaluadores (Español)
    20
  • PDF (Español)
    3323

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.