Brave War Theater by Lola Arias. Performativity of testimony as mourning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.11.24546

Keywords:

Testimony, Argentinian contemporary Film, Argentinian contemporary Theater, commemorative culture, performativity

Abstract

War Theater (2018) is the film debut by Argentine playwrighter Lola Arias, a hybrid feature film based on the testimonies of six veterans from both sides, Argentine and British, who survived the Malvinas war. In this article I analyse this film which oscillates between documentary and drama, between testimony and its performance, from the transdisciplinary perspective of memory studies. We will see how different uses of testimony along with various narrative and staging resources contribute to the elaboration of the mourning for traumatic losses caused by the war. The film, whose performativity starts from the body and the will for dialogue, helps to build an individual and collective identity thanks to a belief and practice of humanity as a universal of reconciliatory potential.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, Giorgio (2005). Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo sacer III. Trad. Antonio Gimeno Cuspinera. Valencia: Pre-Textos.

Arias, Lola (2021). Teatro de Guerra (2018). Disponible en <https://lolaarias.com/es/theatre-of-war/> [Fecha de consulta:  4 de abril de 2022].

Arias, Lola (2018). Teatro de guerra. Argentina/España; Gema Films/BWP/Sutor Kolonko.

Arias, Lola (2016). Campo minado.

Arias, Lola (2013). After a War.

Assmann, Aleida (2016). Das neue Unbehagen an der Erinnerungskultur. München: C. H. Beck.

Buch, Esteban; Gilbert, Abel (comps.) (2022). Escuchar Malvinas: músicas y sonidos de la guerra. Buenos Aires: Gourmet Musical.

Bal, Mieke (1999). “Introduction”. Mieke Bal; Jonathan Crewe; Leo Spitzer (eds.), Acts of memory. Cultural Recall in the Present. Hannover/London: University Press of New England, VII-XVII.

Balaev, Michelle (2014). Psychic Trauma in Literature. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Bandtel, Matthias (2021). "Pathographien: Die narrative Konstruktion von Krankheit, Körper und Identität.“ Politische Pathographien. Springer VS: Wiesbaden, pp. 93-115.

Bistoen, Gregory; Vanheule, Stijn; Craps, Stef (10/2014). “Nachträglichkeit: A Freudian Perspective on Delayed Traumatic Reactions.” Theory & Psychology vol. 24, n.° 5, pp. 668-687. Disponible en <https://doi.org/10.1177/0959354314530812> [Fecha de consulta:  4 de abril de 2022].

Breton, David Le (2002) [1990]. Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.

Breton, David Le (2005) [1990]. Anthropologie du corps et modernité. Paris: Presses Universitaires de France.

Caruth, Cathy (1996). Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore/London: Johns Hopkins University Press.

Chihaia, Matei (2010). “Una imagen fuerte: Guernica entre ficción y no-ficción”. Christian von Tschilschke; Dagmar Schmelzer (eds.), Docuficción. Enlaces entre ficción y no-ficción en la cultura española actual. Madrid/Frankfurt a. M.: Iberoamericana/Vervuert, pp. 113-132.

Chihaia, Matei; Hennigfeld, Ursula (eds.) (2020). Guernica entre icono y mito. Productividad y presencia de memorias colectivas. Madrid/Frankfurt a. M.: Iberoamericana/Vervuert.

Conicet (2022). Las islas desde el conocimiento. Malvinas a través del prisma de la ciencia. Disponible en <https://www.conicet.gov.ar/malvinas/> [Fecha de consulta:  14 de abril de 2022].

Dufour, Ernesto; González Trejo, César; Vassallo, María Sofía (2018). “La memoria popular de Malvinas en el paisaje urbano”. X Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata. Disponible en <http://163.10.30.35/congresos/jdsunlp/x-jornadas/actas/VassalloPONmesa22.pdf> [Fecha de consulta:  10 de abril de 2022].

Fernández, Ezequiel (2018). Esto es la guerra, pibe - El cine bélico en la representación de la Guerra de Malvinas. Buenos Aires: Universidad del Cine.

Fischer-Lichte, Erika (2011). Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores.

Fischer-Lichte, Erika (2012). Performativität. Eine Einführung. Bielefeld: transcript.

Foucault, Michel (1997) [1984]. Histoire de la sexualité III. Le souci de soi. Paris: Gallimard.

Freud, Sigmund (1920) “IV. Spekulation über ein ‘Jenseits des Lustprinzips’. Reizschutz und Trauma.” Jenseits des Lustprinzips. Gesammelte Werke, Bd. 13. Leipzig, Wien/Zürich: Internationaler Psychoanalytischer Verlag, pp. 1-69.

Freud, Sigmund (1924) [1918]. Aus der Geschichte einer infantilen Neurose. Leipzig/Wien/Züzich: Internationaler Psychoanalytischer Verlag.

Freud, Sigmund (2000). “Duelo y melancolía (1917 [1915])”. Obras Completas, vol. XIV (1914-1916). Buenos Aires: Amorrortu, pp. 234-255.

Harris, David Alan (2009). “The paradox of expressing speechless terror: Ritual liminality in the creative arts therapies’ treatment of posttraumatic distress.” The Arts in Psychotherapy, vol. 36/2, pp. 94-104.

Jelin, Elisabeth (2012). Los trabajos de la memoria. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Jelin, Elisabeth (2014). “Memoria y democracia. Una relación incierta”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales. Universidad Nacional Autónoma de México, Nueva Época, año LIX, 22, pp. 225-242.

Kolk, Bessel A. van der (1998) [2002]. “Trauma and Memory.” Psychiatry and Clinical Neurosciences, vol. 52, 1 pp. 52-64. <https://doi.org/10.1046/j.1440-1819.1998.0520s5S97.x> (consultado 2/7/2022).

Leys, Ruth (2000). Trauma: A Genealogy. Chicago: University of Chicago Press.

Martínez Barreiro, Ana (2004). “La construcción social del cuerpo en las sociedades contemporáneas”. Papers 73, pp. 127-152.

Mather, R., Marsden, J. (2004). “Trauma and temporality: On the origins of post-traumatic stress”, Theory & Psychology, n.º 14, 205-219.

MedlinePlus (2019). “Trastorno de estrés postraumático”. Bethesda (MD): Biblioteca Nacional de Medicina (EE. UU.). Disponible en <https://medlineplus.gov/spanish/posttraumaticstressdisorder.html> [Fecha de consulta:  25 de mayo de 2022].

Merleau-Ponty, Maurice (1976). The Primacy of Perception. Evanston/Chicago: Northwestern University Press.

Naciones Unidas (14/12/1960). “1514 (XV). Declaración sobre la concesión de la independencia a los países y pueblos coloniales.” Asamblea General, decimoquinto período de sesiones, pp. 70-71. Disponible en <https://documents-dds-ny.un.org/doc/RESOLUTION/GEN/NR0/156/42/PDF/NR015642.pdf?OpenElement> [Fecha de consulta:  10 de abril de 2022].

Naciones Unidas (16/12/1965). “2065(XX). Cuestión de las Islas Malvinas (Falkland Islands)”. Resoluciones aprobadas sobre la base de los informes de la Cuarta Comisión, pp. 63-64. Disponible en <https://documents-dds-ny.un.org/doc/RESOLUTION/GEN/NR0/222/03/IMG/NR022203.pdf?OpenElement> [Fecha de consulta:  10 de abril de 2022].

Nievas, Flabián; Bonavena, Pablo Augusto (7/2012). “Una guerra inesperada: el combate por Malvinas en 1982”. Cuadernos de Marte, Revista latinoamericana de Sociología de la Guerra, año 2, n.° 3, pp. 9-55.

Nuckols, Anthony (2020): Asumir la ausencia. Poética de duelos inconclusos en la narrativa española del siglo XXI. Madrid/Frankfurt a. M.: Iberoamericana/Vervuert.

Pagina12 (10/5/2022). “Torturas en Malvinas: excombatientes reclamaron a la ONU por el freno de la causa”. Disponible en <https://www.pagina12.com.ar/420752-torturas-en-malvinas-excombatientes-reclamaron-a-la-onu-por->  [Fecha de consulta:  10 de abril de 2022].

Perera, Verónica (2019). “Acontecimiento y masculinidades en el arte de Lola Arias”. Latin American Theatre Review, Fall 2019, pp. 79-100.

Pichler, Georg (2013). Gegenwart der Vergangenheit. Die Kontroverse um Bürgerkrieg und Diktatur in Spanien. Zürich: Rotpunktverlag.

Ricœur, Paul (2004). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Rothberg, Michael (2009). Multidirectional Memory. Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. Stanford; Stanford University Press.

Rousso, Henry (12/2012). “Para una historia de la memoria colectiva: El post-Vichy”. Trad. Margarita Merbilhaá. Aletheia, vol. 3, n.° 5, pp. 1-14.

Semilla Durán, María A. (2016). Relatos de Malvinas. Paradojas en la representación e imaginario nacional. Buenos Aires: Eduvim.

Sontag, Susan (2003). Ante el dolor de los demás. Madrid: Alfaguara.

Souto, Luz C. (2018). “Malvinas, las islas prometidas. Aproximaciones a la literatura de la guerra”. Revista Chilena de Literatura, n.° 98, pp. 105-130.

Spiller, Roland; Mahlke, Kirsten; Reinstädler, Janett (eds.) (2020). Trauma y memoria cultural: Hispanoamérica y España. Berlin/Boston: De Gruyter.

Todorov, Tzvetan (2000). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós.

Todorov, Tzvetan (5/2013). “Los usos de la memoria.” Memoria. Revista sobre Cultura, Democracia y Derechos Humanos. Dossier, n.° 10. Santiago de Chile: Instituto de Democracia y Derechos Humanos, pp. 1-17.

Vitullo, Julieta (2012). Islas imaginadas. La Guerra de Malvinas en la literatura y el cine argentinos. Buenos Aires: Corregidor.

Published

2022-07-18

How to Cite

Peinador, M. (2022). Brave War Theater by Lola Arias. Performativity of testimony as mourning process. Diablotexto Digital, 11, 122–142. https://doi.org/10.7203/diablotexto.11.24546
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    369
  • PDF (Español)
    238

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.