Drawing the crisis: a comparison between Spanish and Italian current production in comics since 2011
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.1.8856Keywords:
Indignados, economic crisis, social engagement, Spanish comics, Italian comicsAbstract
In the last few years in Spain there have been many comics which focus on the economic crisis and its consequences. Authors like Marcos Prior, Danide, Aleix Saló and more have drawn facts, circumstances and problems through comic books. On the contrary in Italy, in a similar economic situation, we don’t have this production in comics.
Downloads
References
“A tu per tu con Zerocalcare, fumettista e ‘voce generazionale’”, en Redattore Sociale, http://www.redattoresociale.it/Notiziario/Articolo/479963/A-tu-per-tu-con-Zerocalcare-fumettista-e-voce-generazionale [31 de marzo de 2016].
“Entrevistas a Marcos Prior y Danide”, Humor a l’art. Web d’humor gràfic i còmic polític, en http://www.humoralart.com/fagocitosis/ [31 de marzo de 2016].
“Io non sono di sinistra. Intervista a Maurizio Landini”, Graphic News, en http://graphic-news.com/stories/io-non-sono-di-sinistra/ [31 de marzo de 2016].
“Komikazen International Reality Comics Festival”, Komikazen. Festival del fumetto di realtà, en http://www.komikazenfestival.org/ [31 de marzo de 2016].
Barbieri, Daniele [1991] (1993). Los lenguajes del cómic. Traducción de Juan Carlos Gentile Vitale. Barcelona: Paidós.
Barrero, Manuel (2012). “La novela gráfica. Perversión genérica de una etiqueta editorial”, Del cómic a la novela gráfica, en http://www.literaturas.com/v010/sec0712/suplemento/Articulo8diciembre.html [31 de marzo de 2016].
Cerqueti, Giulia (2013). “Proteste nel mondo, perché non in Italia?”, Famiglia Cristiana, en http://www.famigliacristiana.it/articolo/indignati.aspx [31 de marzo de 2016].
Cocchi, Gaia (2014). Comix Riot. Il Graphic novel come forma di arte politica. Prólogo de Zerocalcare. Roma: Bordeaux.
Delgado Pequeño, Sergio (2013). El movimiento 15-M y de los indignados: ¿Un nuevo ciclo de los movimientos sociales?, en http://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/19442 [31 de marzo de 2016].
Eisner, Will [1985] (2002). El cómic y el arte secuencial. Traducción de Enrique Sánchez Abulí. Barcelona: Norma Editorial.
Fasiolo, Francesco (2012). Italia da fumetto. Graphic journalism e narrativa disegnata nel racconto della realtà italiana di ieri e di oggi. Prólogo de Renato Pallavicini. Latina: Tunué, Lapilli.
Fernández-Planells, Ariadna et al. (2013). 15-M En España: Diferencias y Similitudes en las Prácticas Comunicativas con los Movimientos Previos, en http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362013000200006 [31 de marzo de 2016].
Flores, Enrique (2011). Cuaderno de Sol. Prólogo de Elvira Lindo. Madrid: Blur Ediciones.
Fontdevila, Manel (2011). ¡La crisis está siendo un éxito! Bilbao: Astiberri Ediciones, Colección Kili Kili.
Gallardo, Miguel (2007). María y yo. Bilbao: Astiberri Ediciones.
Gatto, Stefano (2013). España e Italia: ¿destinos paralelos?, en http://eeas.europa.eu/delegations/el_salvador/documents/press_corner/20130423_documentosg.pdf [31 de marzo de 2016]. Lo Spazio della Politica.
Gómez, Dani; ROM, Josep (2010). “La novela gráfica: un cambio de horizonte en la industria del cómic”, Tebeosfera, en http://www.tebeosfera.com/documentos/textos/la_novela_grafica_un_cambio_de_horizonte_en_la_industria_del_comic.html [31 de marzo de 2016].
Leahy, Ann et al. (2015). Poverty and Inequalities on the Rise. Caritas Europa Crisis Monitoring Report 2015, en http://s2ew.caritasitaliana.it/materiali/Europa/Rapporto2015/CaritasCrisisReport_2014_IT.pdf [31 de marzo de 2016].
Madrigal, Alberto (2013). Un lavoro vero. Milano: Bao Publishing, Le città viste dall’alto.
Madrigal, Alberto (2015). Va tutto bene. Milano: Bao Publishing.
Pavan, Sara (2014). Il potere sovversivo della carta. Dieci anni di fumetti autoprodotti in Italia. Milano: Agenzia X.
Pinya, Tomeu; MEJAN, Pere et al. (2011). Yes we camp! Trazos para una (R)evolución. Madrid: Dibbuks.
Pons, Álvaro (2008). “La historieta se pone seria. El alzhéimer o el sida se convierten en argumento de tebeos”, El País, 14-abril-2008, en http://elpais.com/diario/2008/04/14/sociedad/1208124004_850215.html [31 de marzo de 2016].
Prior, Marcos; DANIDE (2011). Fagocitosis. Barcelona: Ediciones Glénat España.
Roca, Paco (2007). Arrugas. Bilbao: Astiberri Ediciones.
Roca, Paco; GALLARDO, Miguel [2009] (2012). Emotional World Tour. Appunti di viaggio e di emozioni. Prólogo de Fabio Geda. Traducción de Cristiana D’Onofrio. Latina: Tunué.
Rocamora, Jesús (2011). “Los indignados saltan a las viñetas”, Público, 9-septiembre-2011, en http://www.publico.es/culturas/indignados-saltan-vinetas.html [31 de marzo de 2016].
Saló, Aleix (2011). Españistán. Este país se va a la mierda. Prólogo de José Antonio Pérez. Barcelona: Ediciones Glénat España.
Saló, Aleix [2009] (2014). Hijos de los 80. La Generación Burbuja. Madrid: DeBolsillo-Random House Mondadori.
Scaccabarozzi, Claudio (2013). “Intervista ad Alberto Madrigal”, BadComics.it, 17-octubre-2013, en http://www.badcomics.it/2013/10/intervista-ad-alberto-madrigal/3546/ [31 de marzo de 2016].
Torres, Alejandro; CARRERES, Albert; RIEGO, Daniel (2011). Andando. Barcelona: Norm Editorial, Colección Nómadas.
Vergari, Federico (2008). Politicomics. Raccontare e fare politica attraverso i fumetti. Latina: Tunué, Lapilli.
VV.AA. (2011). Revolution Complex. Barcelona: Norma Editorial.
Zerocalcare (2013). Ogni maledetto lunedì su due. Milano: Bao Publishing.
Zerocalcare [2011] (2012). La profezia dell’armadillo. Milano: Bao Publishing.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract659
-
PDF (Español)499
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)