Intercambio de experiencias artísticas entre IES, un espacio abierto para la empatía y la consciencia social.
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.4.2660Abstract
Intentando mejorar cada día como docente y trazando un camino que pueda ayudar a otros, relato aquí algunas situaciones que me he ido encontrando en el instituto y me han llevado a reflexionar. A partir de la simple idea del buen humor en la escuela y replanteando el sistema y las inercias educativas podemos pensar en humanizar la escuela. Dentro de un sistema de educación de masas dedicado a satisfacer las necesidades de la maquinaria industrial (Guiroux,1990), cada vez encontramos más interesante hacer un esfuerzo para trabajar ciertas habilidades personales que creemos necesitan los y las adolescentes.
Siendo conscientes de los errores que se cometen habitualmente en educación tratamos de ir más allá de la sencilla autocorrección, en este trabajo diseñamos actividades que desarrollen la educación emocional: conceptos como la autoconsciencia, la empatía, la colaboración, la cooperación y la consciencia social, planteamos también el modo de trabajo dentro de estas actividades. Queremos mostrar algunas de estas experiencias donde tratamos de aprovechar todo el potencial de la Educación Artística para desarrollar estas capacidades. Pretendemos también crear a partir de estas actividades, un intercambio de experiencias entre institutos para abrir sus puertas y crear lazos. Trabajando para caminar hacia nuestro sueño de cambio, debemos empezar con nuestro cambio personal. “Tornar el mundo menos feo es un deber de cada uno de nosotros” (Freire, 2006:140).
Palabras clave: Educación Artística, inteligencia emocional, intercambio entre IES, empatía y conciencia social.
Abstract: Trying to improve every day as a teacher and drawling a way that can help others, here are some experiences that I’ve been finding in secondary school and have taken me to reflect. Starting with the simple idea of humour at school and rethinking the system and the educational inertias we can think about humanize school. Within a mass education system dedicated to meeting the needs of industrial machinery (Guiroux, 1990), we find more interesting increasingly make an effort to work on certain personal skills that we think adolescents need.
Being aware of the mistakes usually made in education we try to go beyond the simple self-correction, in this work we design activities that develop emotional education: like self-awareness, empathy, collaboration, cooperation and social consciousness, also considering how to work within these activities. We show some of those experiences where we try to harness the full potential of Arts Education to develop these abilities. We also want create from these activities, the exchange of experiences between schools to open their doors and build bridges. Working to move towards our dream of change, we must begin with our personal change. “Render the world less ugly is the duty of each of us” (Freire, 2006:140).
Keywords: Arts Education, Emotional Intelligence, interchange between schools, empathy and social consciousness.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract447
-
PDF (Español)148
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.