El FotoDiálogo como instrumento didáctico de enseñanza, comunicación y desarrollo personal e interpersonal; Análisis de estado y propuesta de una web de diálogo por medio de arte.
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.4.2674Abstract
Resumen:
En este proyecto se realiza un análisis de la técnica del FotoDiálogo como método de enseñanza artística desde una perspectiva a/r/t/ográfica de investigación educativa. Se ha analizado el FotoDiálogo desde su inicio en la web www.dialogodeimagenes.orgsurgida como proyecto de Innovación Docente para la Universidad de Granada, junto con una práctica realizada con alumnas y alumnos de 2º de Bachillerato del Instituto Severo Ochoa de Granada, planteada desde esta línea de la A/r/t/ografía Visual.
Todo esto ha dado como resultado el diseño de un nuevo concepto para el uso del FotoDiálogo, que se presenta con la propuesta de una web diseñada a modo de red social para aulas de todo el mundo, a través de la cual los usuarios y usuarias dialogarán a través de preguntas y respuestas artísticas, que abarquen tanto la fotografía como el resto de las artes (pintura, escultura, ilustración, video, literatura, música, etc.) Y así formará en su conjunto, además de un potente instrumento didáctico para la enseñanza de conceptos artísticos, un nuevo método de comunicación intercultural, de diálogo, de autoconocimiento, de transmisión de información, de desarrollo de la personalidad y desarrollo de las relaciones sociales dentro y fuera de un aula.
Palabras clave: Investigación Educativa Basada en las Artes Visuales, A/r/t/ografía Visual, Foto-Diálogo, estudiantes, red social.
Abstract:
This project is an analysis of the photo-dialogue tecniche as a teaching and artistic method with the a/r/t/ographic educational research perspective. We have analyzed the photo-dialogue from www.dialogodeimagenes.org, emerged as teaching innovation project for the University of Granada and a practice with students of high school, 2º Bachillerato of the Institute Severo Ochoa of Granada raised from this line: Visual A/r/t/ographic.
All this is the design of a new concept for the use of photo-dialogue, presented as a social network for classrooms anywhere in the world, through users will discuss through artistic questions and answers with photograph and other arts (painting, sculpture, illustration, video, literature, music, etc.). And and this becomes an a powerful educational tool for teaching concepts art, a new method of intercultural communication, dialogue, self-knowledge, information transmission, development of personality and development of social relations inside and outside the classroom.
Keywords: Based Educational Research Visual Arts, Visual A/r/t/ography, Photo-Dialogue, students, social network.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract825
-
PDF (Español)721
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.