Los bienes culturales como patrimonio educativo

Authors

  • Chiara Panciroli Alma Mater Studiorum - Università di Bologna

DOI:

https://doi.org/10.7203/eari.7.8158

Abstract

Resumen: El patrimonio y los lugares que lo acogen, conservan, y exponen (entendiendo el museo como una referencia particular), se convierten progresivamente en espacios que revisten un papel estratégico, sobre todo en términos formativos. Se trata de una función formativa que se ha construido y se sigue definiendo con la historia de los museos y la individuación de los diferentes sentidos del bien objeto. El museo, considerado como el escenario final para la transmisión y comunicación del conocimiento, se convierte en un modelo cultural de aprendizaje, un lugar privilegiado para la investigación, en el que el visitante, en primer lugar, utiliza el ojo como una herramienta sensorial e intelectual para descubrir los "signos" de los mensajes; y más tarde, para interpretar y revisar el contenido del bien cultural.

 

Palabras clave: Educación Artística, Educación en Museos, Patrimonio, Historia.

 

Abstract: More and more Heritage and the places that host, treasure and exhibit it, - with a specific reference to museums - play a crucial role, above all in the educational sphere. A function indeed that has been developing and defining along with the history of museums and the identification of the various meanings of the “asset”. The museum, that has always considered the ideal place where knowledge is be queathed, becomes a cultural model for learning and a privileged context for research. As a matter, this is where we taught to use sight both as a sensory and intellectual tool and to discover the signs of messages as well as to understand and process heritage contents.

 

Keywords:Arts Education, Museum Education, Heritage, History.

http://dx.doi.org/10.7203/eari.7.8158

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Chiara Panciroli, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna

Chiara Panciroli is associate professor in the Department of Education of the University of Bologna. She teachs General Education and Technologies of Education. She 's responsible scientific MOdE, Museum Workshop of Education and the Center for Research and Didactics museum contexts. It's the author of several publications related to the Museum Education, Art and Environments of e-learning for the professionalism of teachers, cultural educators and pedagogues .She's member of ICOM, International Concilius of Museums UNESCO, committees "Museums of the school" and "Mediation and Education".

References

Anceschi, G. (1992). L’oggetto della raffigurazione. Milano: Etas Libri.

Bodo, S. (2003). Il museo relazionale. Riflessioni ed esperienze europee. Torino: Fondazione Giovanni Agnelli.

Bortolotti, A., Calidoni, M., Mascheroni, S., Mattozzi, I. (2008). Per l’educazione al patrimonio culturale: 22 tesi. Milano: Franco Angeli.

Daverio, P. (2011). Il museo immaginato. Milano: Rizzoli.

Dewey, J. (1990). Arte come natura. Milano: Mursia.

Freinet ,C. (1969). Le mie tecniche. Firenze: Nuova Italia.

Gabrielli, C. (2001). Apprendere con il museo. Milano:Franco Angeli.

Huerta, R. (2010). Maestros y museos. Educar desde la invisibilidad. València: PUV.

Huerta, R. (2015). La ciudad y sus docentes. Miradas desde el arte y la educación. Barcelona: UOC.

Lacan, J. (1966). Écrits. París: Seuil.

MacGregor, N. (2012). La storia del mondo in 100 oggetti. Milano: Adelphi.

Malraux, A. (1951). Il museo dei musei. París: Gallimard.

Panciroli, C. (2013). La formazione nello sviluppo professionale degli insegnanti, en M. Manini y L. Balduzzi, Professionalità e servizi per l’infanzia. Roma: Carrocci.

Urbani, G. (2000). Proposte per una riforma della legge e degli organi di tutela, en B. Zanardi Intorno al restauro. Milano: Skira.

Published

2016-10-18

How to Cite

Panciroli, C. (2016). Los bienes culturales como patrimonio educativo. Educación artística: Revista De investigación, (7). https://doi.org/10.7203/eari.7.8158
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1922
  • PDF (Español)
    1499

Issue

Section

Articles

Metrics