Latin American Cultural Identity: The Heteroclita Look and The Claim of the Indigenous
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.19.17885Keywords:
Culture, cultural identity, culture and indigenous rightsAbstract
Two perspectives are presented that seek to define the conception of a Latin American cultural identity. The sustained in heteroclite colonialism and, the most current, of indigenous communities. Both have been registered since the nineteenth century as possible points of view for a recognition of being culturally identifiable by each of the fragments that make up the national states in Latin America. The reflection has the support of authors such as Mariano Picón Salas, José Carlos Mariátegui, Octavio Paz, Roberto Fernández Retamar, Augusto Roa Bastos, Arturo Uslar Pietri, John Beverley, and Romny Velásquez, among other cultural academics.
Downloads
References
Báez, Fernando. El saqueo cultural de América Latina. México D.F: Random House Mondadori, 2008.
Beverley, John. Política de la teoría. Ensayos sobre subalternidad y hegemonía. Caracas: Fundación CELARG, 2011.
Bidegain, Marcela. Resistencia y transformación social. Buenos Aires: Atuel, 2007.
Fernández Retamar, Roberto. Para una teoría de la literatura latinoamericana y otras aproximacione. Cochabamba: Nuevo Tiempo, 1977.
Mariátegui, José Carlos. «¿Existe un pensamiento hispanoamericano?». Picón Salas: Historia de la cultura y cosmopolitismo. Ed. Oscar Rivera-Rodas. Caracas: Casa de Rómulo Gallegos, 2011.
Negri, Antonio y Danilo Zolo. «El Imperio y la Multitud. Un diálogo sobre el Nuevo Orden de la Globalización», Revista Facultad de Derecho y Ciencias Políticas de la Universidad de Medellín, 39(110), 2009: 15-31.
Organización de Estados Americanos. Documentos Básicos en materia de Derechos Humanos en el Sistema Interamericano. Washington: Comisión Interamericana de Derechos Humanos, 2007.
Organización de Naciones Unidas. Declaración Universal de los Derechos Humanos. Ginebra: Organización de Naciones Unidas, 1948.
Paz, Octavio. Puertas al campo. Barcelona: Seix Barral, 1972.
Picón Salas, Mariano. «Europa América, Preguntas a la esfinge de la cultura». Picón Salas: Historia de la cultura y cosmopolitismo. Ed. Oscar Rivera-Rodas. Caracas: Casa de Rómulo Gallegos, 2011.
— «Hispano América: Posición crítica». Picón Salas: Historia de la cultura y cosmopolitismo. Ed. Oscar Rivera-Rodas. Caracas: Casa de Rómulo Gallegos, 2011.
— «Regreso de tres mundos. Un hombre en su generación». Picón Salas: Historia de la cultura y cosmopolitismo. Ed. Oscar Rivera-Rodas. Caracas: Casa de Rómulo Gallegos, 2011.
Roa Bastos, Augusto. «Imagen y perspectiva de la narrativa latinoamericana actual». Picón Salas: Historia de la cultura y cosmopolitismo. Ed. Oscar Rivera-Rodas. Caracas: Casa de Rómulo Gallegos, 2011.
UNESCO. Convención sobre la protección y la promoción de la Diversidad de las expresiones culturales, 2005. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001429/142919s.pdf.
Uslar Pietri, Arturo. En busca del Nuevo Mundo. México D.F: Fondo de Cultura Económica, 1969.
Velasco Toro, José. «Espacio y territorio: ámbito de la etno-identidad». CESLA, 10, 2007, pp. 53-70.
Velásquez, Ronny. «Encuentro Internacional sobre Lenguas en peligro de extinción». México D.F.: Instituto Nacional de Antropología de México, 2012.
— Foro del futuro. Caracas: Instituto de Previsión y Asistencia Social del Ministerio de Educación, 2008.
— Los Akawaio, indígenas del esequibo, territorio en reclamación. Caracas: Consejo Nacional de Universidades y Oficina de Planificación del Sector Universitario, 2010.
Zea, Leopoldo (1976). El pensamiento latinoamericano. Barcelona: Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract505
-
PDF (Español)277
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.