Confinement Dynamics. Crime, Suffocation and Truth Games in La sartén por el mango (Manuel Antín, 1972)

Authors

  • Jorge Sala Universidad Nacional de las Artes, UBA / CONICET

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.20.19391

Keywords:

Cinematographic translation, confinement, crime film, seventies.

Abstract

This study analyzes Manuel Antín’s cinematographic translation made of Javier Portales’s play La sartén por el mango (1972). It seeks to show the way in which the film proposes a productive intersection between the police genre and the psychological drama. At the same time, we shall point out how the staging strategy that consists of reducing the dramatic situation to a single closed space is related to the appearance of ‘truth games’. This procedure, with theatrical roots, will make it possible to establish crosses between these works with other contemporary examples of cinema and theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Sala, Universidad Nacional de las Artes, UBA / CONICET

Jorge Sala holds a PhD in Art History and Theory from the Universidad de Buenos Aires. He is a senior professor of Global Film History at the Facultad de Filosofía y Letras (UBA) and of Curatorial Studies at the Universidad de las Artes (UBA). He is an Assistant Researcher at CONICET (Argentina) with a project focused on the connections between film and theatre during Argentina’s transition to democracy. His research interests are centered on intermediality and interartistical relation in Argentina and Latin America. He is the author of Escenas de ruptura: Relaciones entre el cine y el teatro argentinos de los años sesenta (2020, Universidad Nacional de Quilmes) and co-author of Una historia del cine político y social en argentina (2009 y 2011, Nueva Librería) and Pantallas transnacionales. El cine argentino y mexicano del período clásico (2017, Imago Mundi).  

References

Altman, Rick. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 2000.

Amado, Ana. «Conflictos ideológicos, inscripciones textuales. El espacio doméstico en los melodramas fílmicos y literarios de los 50». Cine argentino. Modernidad y vanguardias. 1957-1983, Tomo I. Dir. Claudio España. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2005, pp. 356-363.

Carassai, Sebastián. Los años setenta de la gente común. La naturalización de la violencia. Buenos Aires: Siglo XXI, 2013.

Font, Domènec. Paisajes de la modernidad. Cine europeo 1960-1980. Barcelona: Paidós, 2002.

Geirola, Gustavo. «Aproximación lacaniana a Stanislavski: La novela familiar del Sistema». Telón de fondo. Revista de teoría y crítica teatral, 10, 2009 https://www.telondefondo.org/numeros-anteriores/numero10/articulo/227/aproximacion-lacaniana-a-stanislavski-la-novela-familiar-del-sistema.html Recuperado el 10 de octubre de 2020.

Oubiña, David. Manuel Antín. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1994.

Pellettieri, Osvaldo. Una historia interrumpida. Teatro argentino moderno (1949-1976). Buenos Aires: Galerna, 1997.

Peña, Fernando. 60/90 Generaciones. Cine argentino independiente. Buenos Aires: MALBA/Fundación Constantini, 2003.

Portales, Javier. La sartén por el mango. Buenos Aires, Original mecanografiado (inédito), 1971.

Sala, Jorge. «Las nociones de compromiso y praxis en el cine de los sesenta y la reevaluación de las prácticas emergentes» Una historia del cine político y social en Argentina (1896-1969). Eds. Ana Laura Lusnich y Pablo Piedras. Buenos Aires: Nueva Librería, 2009, pp. 93-106.

Escenas de ruptura: Relaciones entre el cine y el teatro argentinos de los años sesenta. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2020.

Sández, Mariana. El cine de Manuel. Un recorrido sobre la obra de Manuel Antín. Buenos Aires: Capital intelectual, 2010.

Tesson, Charles. Cine y teatro. Barcelona: Paidós, 2012.

Torlucci, Sandra. «Manuel Antín. El lenguaje y sus inexplorados laberintos» Cine argentino, modernidad y vanguardias (1957-1983), Tomo II. Dir. Claudio España. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2005, pp. 102-111.

Truffaut, François. El cine según Hitchcock. Madrid: Alianza, 1974.

Published

2020-12-30

How to Cite

Sala, J. (2020). Confinement Dynamics. Crime, Suffocation and Truth Games in <i>La sartén por el mango</i> (Manuel Antín, 1972). EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 20, 95–106. https://doi.org/10.7203/eutopias.20.19391
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    202
  • PDF (Español)
    293

Issue

Section

DOSSIER

Metrics

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.