Rafael Martínez Valls: from Els soldats de l’ideal to La cançó d’amor i de guerra
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.23.24455Keywords:
Zarzuela, censorship, liberalism, folkore, Rafael Martínez Valls.Abstract
The main aim of the present work is to examine in depth the work that catapulted the artistic life of the Ontinyent composer Rafael Martínez Valls (1895-1946): the zarzuela Cançó d’amor i de guerra (1926). The aim is not to provide an analytical work on it, but to relate historical, musical and biographical data that help us understand, to a certain extent, how this work achieved fame. To this end, we have examined both the libretto and the scores of this zarzuela and, to a lesser extent, of others –such as Legió d’honor– with similar themes. We have also studied various interviews, reviews and publications in the press of the time, and compiled information on his life and musical career. Finally, we have reflected on how all this influenced the creation of Cançó d’amor i de guerra.
Downloads
References
«Banquete en honor al maestro Falla». La Vanguardia, n.º 19.031, martes 17 de febrero, 1925, p.15.
«Bendición de la nueva bandera de la banda “La Artística”». Las Provincias, nº.16.036, 3 de mayo de 1915, p.2.
«Inauguración de la temporada de la Sala Aeolian». La Vanguardia, n.º 18.924, miércoles 15 de octubre, 1924, p. 10.
«Nombramiento de la junta reginal de la Asociación Española de Compositores de Música». La Vanguardia, n.º 19.047, sábado 7 de marzo, 1925, p. 17.
«Venta-Regalo de la Compañía Española de Música». La Vanguardia, n.º 18.295, sábado 16 de septiembre, 1922, p. 3.
Arnau, Joan. «Cançó d’amor i de guerra». Revista Alba, 10, 1996, pp.157-158.
Cortès, Francesc. «Rafael Martínez Valls». Diccionario de la música valenciana. (Vol. II). Madrid: Iberautor, 2006, pp.83-86.
Esculies, Joan. «El cavaller de l’ideal». Sàpiens, n.º 121, octubre, 2012, pp. 22-28.
Fàbregas, Xavier. Història del teatre català. Barcelona: Editorial Millà, 1978, p.247.
Galbis, Vicente. «El contexto formativo de Rafael Martínez Valls: la vida musical en València entre 1908y 1918». Estudis al voltant del compositor Rafael Martínez Valls (1895-1946). Coord. Rafael Revert y Rubén Penadés. Ontinyent: TXTO Ontinyent, 2019, pp. 11-22.
García, Ricardo. «Rafael Martínez Valls». Programa de festes de Moros i Cristians. Ed. Societat de Festers del Santíssim Crist de la Agonia. Ontinyent: Gráficas Minerva, 1965, pp.147-150.
Lladó, Josep Maria. «Rafael Martínez Valls». Avui, n.º 5628, domingo 27 de junio, 1993, p.66.
Mateo. «El Himno “Lo Rat-Penat” obra de Martínez Valls». Las Provincias, 8 de agosto de 1930, p.3.
Martínez, Rafael. Carta al director del Instituto General y Técnico de València. 11 de mayo de 1909. Archivo del Instituto de Enseñanza Secundaria Lluís Vives, IES Lluís Vives, València. Manuscrito.
Martínez, Rafael. Carta al Sr. Alcalde Constitucional de Ontinyent. 11 de julio de 1918. Sección epistolar, Archivo municipal, Ontinyent. Mecanografiada.
Oriola, Frederic. En clau de festa. Aproximació a l’evolució de la música en el cicle festiu valencià. Valencia: Generalitat Valencia, 2010, p. 224.
Penadés, Rubén. «Aproximació estilística al catàleg d’obres de Rafael Martínez Valls entre els anys 1917 i 1930». Estudis al voltant del compositor Rafael Martínez Valls (1895-1946). Coord. Rafael Revert y Rubén Penadés. Ontinyent: TXTO Ontinyent, 2019, pp. 39-47.
Pérez, Vicente. La música en Ontinyent. Ontinyent: Caixa d’Estalvis d’Ontinyent, 1979.
Sevilla, Inés. «El retablo de Maese Pedro de Falla como construcción musical y literaria de la identidad nacional española». Eu-topías: revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 2016, No. 11, pp.34-42.
Tala, March. «Cançó d’amor i de guerra. Hablando con el maestro Rafael Martínez Valls, autor de esta obra lírica catalana». El Bufón. Novedades Musicales, 21, 1926, p. 2.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract210
-
PDF (Español)224
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.