'Tea Rooms. Mujeres obreras': an advance novel of Luisa Carnés
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.14.13806Keywords:
Luisa Carnés, Second Spanish Republic, Avant-garde, social novel, advance novel, working class, New RomaticismAbstract
Tea Rooms. Mujeres obreras (1934) is a novel written by a working-class woman which intends to be a read for working-class women. Luisa Carnés, postponed for a long time may be due to her position as a woman and the militant commitment of her literary production, obliquely portrays the Second Spanish Republic society, but above all represents and questions the exploitation of women, playing with reiterations, metaphors, images and aesthetic innovations in an avant-garde tone, from a direct and clear denouncing language. I intend to study the function of the literary mechanisms and the poetics of this novel, where simplicity and avant-garde elements, far from being opposed, converge in a common objective: to touch and to mobilise the readers towards the radical transformation of society, paying particular attention to the emancipation of the working woman.
Downloads
References
Albaladejo, Tomás (1989). Retórica. Madrid: Síntesis.
Albaladejo, Tomás. “Sobre la posición comunicativa del receptor del discurso retórico”. Castilla: Estudios de literatura 19 (1994): 7-16.
Albaladejo, Tomás. “La poliacroasis en la representación literaria: un componente de la Retórica cultural”. Castilla. Estudios de Literatura 0 (2009): 1-26.
Albaladejo, Tomás (2014). “Retórica y retoricidad en la sociedad actual”. Vilches, Fernando y Sanz Simón, Laura (eds.). Comunicación social y accesibilidad. Madrid: Dykinson: 29-44.
Albaladejo, Tomás. “Cultural rhetoric. Foundations and perspectives”. Res Rhetorica. Rhetoric in Spain (2016): 16-29.
Almanzora, Juan de (1933). “Mujeres de hoy. La novelista que, por ahora, gana su vida escribiendo cartas comerciales”. Crónica (30 de marzo de 1930): s.p.
Arias, Raquel. “La literatura de Luisa Carnés durante la Segunda República: Tea Rooms”. Cultura de la República. Revista de análisis crítico 1 (2017): pp. 55-72.
Aub, Max (2015). La gallina ciega. Diario español. Madrid: Visor Libros.
Aznar, Manuel (2010). República literaria y revolución [1920-1939]. Tomo I. Sevilla: Renacimiento.
Bajtín, Mijaíl (1989). Teoría y estética de la novela. Kriúkova, Helena S. y Kazcarra, Vicente (trad.). Madrid: Taurus.
Bajtín, Mijaíl (2005). Problemas de la poética de Dostoievski. Bubnova, Tatiana (trad.), México: Fondo de Cultura Económica.
Blanco Aguinaga, Carlos; Rodríguez Puértolas, Julio y M. Zavala, Iris (2000). Historia social de la literatura española (en lengua castellana). Vol. II. Madrid: Akal.
Cansinos, Rafael (1983). “Ramón J. Sender y la novela social”. Mainer, José Carlos (ed.). Ramón J. Sender In memoriam: Antología crítica. Zaragoza: Diputación General de Aragón: 37-56.
Carnés, Luisa (2016). Tea Rooms. Mujeres obreras. Xixón: Hoja de Lata.
Carnés, Luisa (2018). Rojo y Gris. Cuentos completos I. Sevilla: Renacimiento.
Carnés, Luisa (2019). Natacha. Sevilla: Renacimiento.
Castañar, Fulgencio (1992). El compromiso en la novela de la II República. Madrid: Siglo XXI.
Cavallo, Susana. “El feminismo y la novela social española de los años treinta”. Fuentes, Víctor (ed.). La otra cara del 27: La novela social española, 1923-1939. Letras Peninsulares 6. 1. (1993): 169-178.
Chicharro Chamorro, Antonio (1994). “La teoría de la crítica sociológica”. Aullón de Haro, Pedro (ed.). Teoría de la crítica literaria. Madrid: Trotta: 387-453.
Claver Muñoz, Ana María y Rovira Izquierdo, Cristina. “Voces contra la precariedad: mujeres y pobreza laboral en Europa”. Observatorio Igualdad y Empleo (2018).
Cruz, Rafael. “Discurso político y literatura: César Arconada. 1930-1936”. Fuentes, Víctor (ed.). La otra cara del 27: La novela social española, 1923-1939. Letras Peninsulares 6. 1. (1993): 155-168.
Díaz Fernández, José (2006). Prosas. Madrid: Fundación Santander Central Hispano.
Fuentes, Víctor. “La novela social española 1927-1936: panorámica de un diverso perfil temático y formal”. Fuentes, Víctor (ed.). La otra cara del 27: La novela social española, 1923-1939. Letras Peninsulares 6. 1. (1993): 9-29.
Fuentes, Víctor (1998). “Novela y Vanguardia política (1926-1936)”. Pérez Bazo, Javier (ed.). La Vanguardia en España. París: Cric & Ophrys: 275-290.
García Berrio, Antonio (1994). Teoría de la Literatura (la construcción del significado poético). Madrid: Cátedra.
Jameson, Fredric (2016). Marxismo y forma. Piña Aldao, Cristina (trad.). Madrid: Akal.
Lukács, Georg (1966a). La novela histórica. Reuter, Jasmin (trad.). México: Ediciones Era.
Lukács, Georg (1966b). Teoría de la novela. Sebreli, Juan José (trad.). Buenos Aires: Siglo XX.
Montseny, Federica. "Feminismo y Humanismo". La Revista Blanca 33 (1 octubre de 1924): 12-14.
Mukarovsky, Jan (1977). “Lenguaje standard y lenguaje poético”. Mukarovsky, Jan. Escritos de Estética y Semiótica del Arte. Anthony-Visova, Anna (trad.). Barcelona: Editorial Gustavo Gili: 314-333.
Nash, Mary (1983). Mujer, familia y trabajo en España 1875-1936. Barcelona: Anthropos.
Olmedo, Iliana. “El trabajo femenino en la novela de la Segunda República: Tea rooms (1934) de Luisa Carnés”. Rilce. Revista de Filología Hispánica 30, 2 (2014a): 503-525.
Olmedo, Iliana (2014b). Itinerarios de exilio. La obra narrativa de Luisa Carnés. Sevilla: Renacimiento.
Pérez, Janet. “On Misapplications of the Generation Label”. Fuentes, Víctor (ed.). La otra cara del 27: La novela social española, 1923-1939. Letras Peninsulares 6. 1. (1993): 31-50.
Plaza, Antonio (2002). “El descubrimiento de una escritora: Luisa Carnés”. Carnés, Luisa Cumpleaños. Los bancos del Prado. Los vendedores del miedo. Madrid: Publicaciones de la Asociación de Directores de escena de España: 9-17.
Plaza, Antonio. “Teatro y compromiso en la obra de Luisa Carnés”. Acotaciones 25 (2010a): 95-122.
Plaza, Antonio (2010b). “Luisa Carnes: Reivindicación social y compromiso político en apoyo de la mujer trabajadora (1930-1964)”. X Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea. Santander, 16-17 de septiembre.
Plaza, Antonio (2019). “Introducción”. Carnés, Luisa. Natacha. Sevilla: Renacimiento: 1-65.
Riffaterre, Michael (1971). Essais du stylistique structurale. Paris: Flammarion.
Ródenas, Domingo. “Entre el hombre y la muchedumbre: la narrativa de los años treinta”. Cuadernos hispanoamericanos 647 (2004): 7-28.
Vilches de Frutos, Francisca (2010). “Mujer, esfera pública y exilo: compromiso e identidad en la producción teatral de Luisa Carnés”. Acotaciones 24 (2010): 135-153.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract3158
-
Artículo (Español)2983
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.